بزرگترین فرودگاه جهان در استانبول افتتاح شد

فرودگاه سوم شهر استانبول به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان امروز طی مراسمی با حضور ‘رجب طیب اردوغان’ رییس جمهوری ترکیه، مقامات محلی و بیش از 50 مقام خارجی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این فرودگاه، علاوه بر ظریف، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، رهبر بخش ترک نشین قبرس، رییسان جمهوری سودان، پاکستان، قرقیزستان، آلبانی، کوزوو و مولداوی و نخست وزیران بلغارستان، بوسنی و هرزه گوین، صربستان و وزیر امور خارجه گرجستان و جمهوری آذربایجان شرکت کرده اند.

فرودگاه سوم استانبول که به مناسبت نود و پنجمین سالروز تاسیس جمهوری ترکیه بهره برداری شد، در زمینی به مساحت 76.5 میلیون مترمربع احداث شده است، سالانه میزبان 200 میلیون مسافر داخلی و خارجی خواهد بود.

شبکه خبری سی.ان.ان ترک اعلام کرد که این فرودگاه قرار است به 250 شرکت هواپیمایی و 350 مسیر هوایی از کشورهای مختلف جهان خدمات حمل و نقل هوایی ارائه دهد.
برای ساخت این فرودگاه بالغ بر 6 میلیارد یورو سرمایه گذاری شده و قرار است مراحل ساخت نهایی آن در سال 2023 به اتمام برسد.
بهره برداری و مدیریت این فرودگاه به مدت 25 سال به شرکتی به نام ایگا واگذار شده که این شرکت طی این مدت، 26 میلیارد و 140 میلیون یورو به عنوان حق اجاره به دولت ترکیه پرداخت خواهد کرد.

این فرودگاه دارای 6 باند پروازی مستقل بوده و ظرفیت پذیرش و حضور همزمان 500 هواپیما را دارد و پس از بهره برداری کامل، بزرگترین و مجهزترین مجتمع فرودگاهی جهان خواهد بود.

این فرودگاه در مدت 42 ماه ساخته شده و ظرفیت روزانه 2000 نشست و برخاست هواپیما را دارد.
فرودگاه سوم که در بخش اروپایی شهر استانبول ساخته شده، دارای پارکینگی با ظرفیت 25 هزار خودرو بوده و در نوع خود بزرگترین پارکینگ در اروپا محسوب می شود.
اولین پرواز خارجی این فرودگاه در اول نوامبر (10 آبان) به بخش ترک نشین قبرس و در هشتم نوامبر(17 آبان) به جمهوری آذربایجان انجام خواهد شد و در پایان سال میلادی جاری، ارائه خدمات هوایی روزانه برای دو هزار پرواز آغاز خواهد شد.

منبع : ایرنا