معاونت گردشگری در استانداری همدان تشکیل شود

ایسنا/همدان بر اساس طرح آمایش سرزمین، گردشگری دومین محور توسعه استان همدان عنوان شده و در حکم استاندار جدید نیز آمده است به گردشگری توجه ویژه شود. به نظر می‌رسد مدیران خارج از استان، همدان را گردشگری می‌دانند و در داخل کسی این صنعت را جدی نمی‌گیرد. این دوگانگی از تعطیل شدن اتاق فکر گردشگری استانداری تا نبود معاونت مستقل گردشگری در شهرداری نمایان است. از طرف دیگر شورای شهر ششم در ابتدای ورود خود، کمیسیون گردشگری را به فرهنگی، ورزشی و گردشگری تبدیل کرد و مهر تأییدی به این دوگانگی‌ها زد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در همدان گروهی موافق و عده‌ای مخالف توسعه گردشگری هستند، اظهار کرد: ویژگی‌های آب‌وهوایی و اقلیم سرد همدان از یک طرف و ویژگی‌های جذاب گردشگری از طرف دیگر باعث شده گروهی همدان را شهر گردشگری بدانند و عده‌ای دیگر مخالف این موضوع باشند.

دکتر صاحب محمدیان‌منصور ادامه داد: وقوع سرما در نیمه دوم سال، عدم ارتباطات خوب و نبود ارتباط هوایی و ریلی مناسب و ایمن در فصول سرد باعث شده تردد مسافر برقرار نباشد و مراکز اقامتی در این فصل‌ها با حجم کم مسافر مواجه باشند و همین باعث می‌شود گردشگری همدان آن‌طور که باید رشد نکند.

وی اضافه کرد: در طرح‌هایی مثل آمایش سرزمین، جنبه‌های مختلف، ویژگی‌ها و پتانسیل‌های گردشگری یک شهر بررسی و با شهرهای اطراف مقایسه می‌شود و در این مقایسه زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها، آثار و جاذبه‌های گردشگری محاسبه شده و در نهایت محورهای توسعه مشخص می‌شود که کشاورزی، خدمات و گردشگری و معادن به ترتیب محورهای توسعه همدان عنوان شدند.

محمدیان‌منصور یادآور شد: به دلیل بحران‌ آب در سال‌های اخیر،کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی، فرونشست‌ها و کاهش بارندگی، کشاورزی در همدان توصیه نمی‌شود و شاید اگر دوباره طرح آمایش بررسی شود کشاورزی رتبه اول را کسب نکند.

توسعه گردشگری برای جلوگیری از مهاجرت

استادیار معماری دانشگاه بوعلی‌سینا، مطرح کرد: اگر بخواهیم در آینده همدان خالی از سکونت نشود و حجم مهاجرت زیادی را شاهد نباشیم باید شهر را از نظر اشتغال پویا کنیم و محور توسعه طبق طرح آمایش سرزمین رشد کند.

محمدیان‌منصور شرح داد: مدیران خارج از همدان به طرح آمایش سرزمین نگاه کرده و اعلام می‌کنند حوزه توسعه اقتصاد استان گردشگری است و وزیر کشور نیز این امر را به استاندار تأکید می‌کند اما متأسفانه اتفاقات داخل استان نشان می‌دهد مدیران داخلی این قضیه را باور ندارند.

شورای ششم نگاه مثبتی به گردشگری ندارد

وی همچنین با یادآوری اینکه شکل‌گیری کمیسیون گردشگری در شورای پنجم حاصل صدها جلسه بود، گفت: وقتی شورای ششم در اولین هفته حضورش این کمیسیون را حذف می‌کند یا آن را زیر لایه یک کمیسیون دیگر نشان می‌دهد یعنی نگاه مثبتی به گردشگری ندارد یا شناختی روی قدرت گردشگری ندارد و آن را در حد و اندازه محور توسعه استان نمی‌داند.

مدیران داخلی، گردشگری را باور ندارند

این مدرس دانشگاه با اشاره به تعطیلی اتاق فکر گردشگری در استانداری، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد نگاه مدیران داخلی به گردشگری با نگاه مدیران خارج از استان تفاوت دارد و مدیران داخلی گردشگری را باور ندارند، علاوه بر این عدم وجود رویکرد یکسان در بین مدیران استانی آسیب‌رسان است و نشان می‌دهد این مسئله اول باید در سطح مدیران حل شود تا بسیاری از مشکلات خود به خود حل شود.

تخریب بناهای تاریخی نتیجه نگاه مدیران است

محمدیان‌منصور اضافه کرد: نگاه مدیران به مردم نیز تسری پیدا کرده و به تخریب خانه‌ها منجر می‌شود، همچنین وقتی دریافت مجوزهای این حوزه چندین سال طول می‌کشد یعنی این موضوع در حوزه مدیریتی خوب جا نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد نگاه شهردار همدان به گردشگری مثبت است اما بسیاری از مدیران این نگاه را ندارند، افزود: باید با برگزاری جلسات و همراهی رسانه‌ها هم‌اندیشی شود و محور توسعه بودن گردشگری در استان چالش ما شود تا این مسئله بین مدیران حل شود.

محور اول و دوم توسعه استان را با هم تلفیق کنیم

محمدیان‌منصور بیان کرد: تا وقتی یک دستگاه کار می‌کند و دستگاه‌های دیگر مخالفت می‌کنند مشکلی حل نمی‌شود، از طرفی شاخه‌های مختلفی در حوزه گردشگری وجود دارد و به عنوان مثال در همدان می‌توان محور اول و دوم توسعه را با هم تلفیق کرد و گردشگری کشاورزی را توسعه داد.

گردشگری کشاورزی را ارتقاء دهیم

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، ادامه داد: چندین روستا با جذابیت‌های خاص پیرامون همدان و با فاصله نزدیک از شهر داریم که هر یک محصولات کشاورزی قوی دارند، مثلا بارها مطرح کردیم چرا محصولاتی مانند کدوی تفریجان و گردوی ابرو نباید جشنواره داشته باشند؟ اگر جشنواره در این روستاها شکل بگیرد اهالی روستا می‌توانند تسهیلاتی بگیرند و فروش محصولاتشان در چند روز اتفاق می‌افتد و نگاه مثبت به روستا نیز شکل می‌گیرد.

تعریف کاربری متناسب با هر روستا

وی توضیح داد: در حال حاضر روستاهای هدف گردشگری و ثبت جهانی از یک کلان‌شهر بیشتر گردشگر دارند و ماسوله نمونه بارز این موضوع است، همچنین این روستاها علاوه بر اینکه فرهنگشان رشد می‌کند باعث جلوگیری مهاجرت از روستا نیز می‌شود، از طرفی امروز شکل زندگی تغییر کرده و نمی‌توانیم بگوییم روستاها باید خالی از سکنه باشند بلکه باید مورد مطالعه قرار بگیرند و کاربری متناسب با هر روستا تعریف شود.

جهاد کشاورزی و ورزش‌وجوانان در حیطه گردشگری ورود کنند

محمدیان‌منصور با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید در حیطه گردشگری کشاورزی ورود کند و کارگروه گردشگری را راه بیندازد، گفت: همچنین ضرورت دارد سازمان ورزش و جوانان نیز در بحث گردشگری زمستانی وارد عمل شود چراکه رونق شاخه‌های مختلف گردشگری کار میراث فرهنگی تنها نیست.

گردشگری زمستانی را توسعه دهیم

وی افزود: یکی از راه‌های توسعه گردشگری همدان گردشگری زمستانی است و باید در فصلی که کمبود گردشگر داریم همایش‌ها، فستیوال‌ها و مسابقات اسکی و برف و یخ را راه‌اندازی کنیم و از این طریق گردشگر ورزشی را جذب کرده و ظرفیت مراکز اقامتی را در فصول سرد سال پر کنیم.

تمام ادارات درگیر گردشگری شوند

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه جشنواره‌هایی مانند تئاتر و فیلم نیز می‌تواند در توسعه گردشگری موثر باشند، تصریح کرد: از طرف دیگر هر اداره می‌تواند روی یک شاخه از گردشگری متمرکز شود به عنوان مثال سازمان اوقاف می‌تواند روی گردشگری زیارتی کار کند و دانشگاه، گردشگری علمی را توسعه دهد و مدیریت ارشد استان نیز باید آن‌ها را مدیریت کند.

استاندار در حوزه گردشگری ورود کند

محمدیان‌منصور با تأکید بر اینکه باید در استانداری، معاونت گردشگری داشته باشیم و کارگروه گردشگری استانداری نباید حذف می‌شد، تأکید کرد: مدیریت ارشد استان باید در حوزه گردشگری ورود کند و تمام ادارات نیز باید معاونت گردشگری داشته باشند.

راه‌اندازی گردشگری گیاهان دارویی ضرورت دارد

وی با اشاره به اینکه با وجود بوعلی‌سینا در همدان توسعه گردشگری گیاهان دارویی ضرورت دارد و این حوزه به جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مربوط است، بیان کرد: مثلا روستای ورکانه و سیمین جذابیت‌های زیادی دارند که می‌توانیم روی آنها کار کنیم از طرف دیگر جذابیت این روستاها برای افراد خارج از استان محرز شده اما ما در داخل استان آنها را نمی‌بینیم.

بنیاد مسکن در حوزه گردشگری روستایی وارد شود

استادیار معماری دانشگاه بوعلی‌سینا، با بیان اینکه بنیاد مسکن باید در حوزه گردشگری روستایی ورود خیلی جدی‌ داشته باشد، افزود: روستای تفریجان در مجاورت با خورزنه و روستای ارزانفود همجوار دستکند ارزانفود است بنابراین بخشی از اقتصاد اهالی این دو روستا می‌توانند از این طریق تأمین شود.

روی گردشگری عشایر کار کنیم

محمدیان‌منصور در ادامه مطرح کرد: همدان از روزگاران دور یکی از سکونت‌گاه‌های عشایر بوده و طبق اسناد سه هزار سال است که عشایر در گنجنامه حضور دارند اما تا به حال هیچ استفاده اقتصادی از آن‌ها نکرده‌ایم در حالی که می‌توانیم روی گردشگری عشایر کار کرده و اقتصادمان را فعال کنیم.

در پایان به نظر می‌رسد با وجود پتانسیل‌های فراوان همدان در حوزه گردشگری، مدیران استان هیچ اعتقادی به قدرت این صنعت و تأثیر آن بر رونق اقتصادی همدان ندارند تا جایی که در بعضی مواقع اظهار نظر گردشگری نبودن از طرف دانشگاهیان نیز مطرح می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه مدیران کشوری خواهان رشد و توسعه همدان از طریق گردشگری هستند و با وجود حکم وزیر کشور در این مورد، فعالان این حوزه انتظار دارند استاندار در این زمینه ورود جدی داشته باشد و معاونتی تحت عنوان معاونت گردشگری یا هر آنچه به صلاح است در استانداری تشکیل دهد تا رشد و توسعه استان بر مدار گردشگری استوار شود.