اتحادیه اروپا شرکت هواپیمایی ملی بلاروس را در لیست سیاه قرار می‌دهد

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه شرکت هواپیمایی ملی بلاروس و حدود ۱۲ تن از مقامات ارشد هواپیمایی این کشور آماده می‌کند؛ اقدام موقتی که پیش از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه بلاروس به دنبال فرود اجباری یک هواپیمای مسافربری صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ممنوعیت سفر و توقیف اموال پیشنهاد شده بخشی از یک بسته تحریم‌های جدید کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه بلاروس محسوب می‌شوند. این کشورها به خاطر اقدام بلاروس برای فرود اجباری هواپیمای “رایان ایر” در مینسک در تاریخ ۲۳ مه به منظور بازداشت یک روزنامه‌نگار اپوزیسیون و دوست دخترش بسیار عصبانی شده‌اند.

دولت‌های اتحادیه اروپا که این رویداد را یک “دزدی دولتی” توصیف کرده‌اند، می‌گویند که به دنبال هدف گرفتن بخش‌هایی هستند که نقش کلیدی در اقتصاد بلاروس ایفا می‌کنند تا بتوانند تنبیه واقعی را علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس تحمیل کنند. این بخش‌ها می‌توانند شامل فروش اوراق قرضه، بخش نفت و پتاس، یکی از صادرات بزرگ بلاروس باشند.

دیپلمات‌های مذکور گفتند، پیش از اعمال چنین تحریم‌های اقتصادی، اتحادیه اروپا قرار است تا ۲۱ ژوئن (۳۱ خردادماه) یعنی هنگامی که وزاری امور خارجه این بلوک دیدار می‌کنند با فهرست کوچک‌تری از تحریم‌ها علیه افراد و دو شرکت بلاروسی به عنوان یک پاسخ سریع و متوسط موافقت کند.

یکی از این دیپلمات‌ها گفت: تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این رویکرد موافقند.

دیپلمات دوم گفت: این رویکرد سیگنال روشن و شفافی برای لوکاشنکو خواهد بود دال بر این که اقداماتش خطرناک و غیرقابل قبول هستند.

در حالی که این تحریم‌ها همچنان تحت مذاکره و بحث هستند، سفرای اتحادیه اروپا از روز جمعه احتمالا می‌توانند ممنوعیت پروازها و فرودها در خاک اتحادیه اروپا توسط شرکت‌های هواپیمایی بلاروس را اجرا کنند و به وزرای اتحادیه اروپا اجازه دهند تا رسما این تحریم‌ها را در اواخر ماه جاری میلادی تصویب کنند.

انگلیس که دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست مجوز پرواز شرکت هواپیمایی “بلاویا” بلاروس را به حالت تعلیق درآورده است. این دیپلمات‌ها گفتند، انتظار می‌رود اتحادیه اروپا نیز همین کار را انجام دهد.

به گفته این دیپلمات‌ها، افرادی که احتمالا در این فهرست تحریم‌ها قرار دارند شامل مقامات ارشد وزارت دفاع و حمل و نقل بلاروس، نیروی هوایی ارتش، یکی از مقامات ارشد فرودگاه مینسک و یکی از مقامات ارشد سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشند.

یکی از شرکت‌های دولتی از بخش هواپیمایی بلاروش نیز در لیست سیاه و ممنوعیت فعالیت با اتحادیه اروپا قرار دارد.