اختلال گسترده در پرواز هواپیما‌ها در انگلیس

نخستین موج گسترده سفر پس از همه گیری ویروس کرونا در انگلیس با اختلال گسترده در پرواز هواپیما‌ها در این کشور همراه شده است.

اختلال گسترده در پرواز هواپیما‌ها در انگلیسبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، مطالب و اخبار منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌های انگلیسی نشان می‌دهد مسافران در تعطیلات نیم فصل بهار مدارس و دانشگاه‌ها برای سفر از فرودگاه‌های انگلیس با معطلی‌های طولانی، تاخیر و یا لغو پرواز‌ها مواجه شده اند و در برخی فرودگاه‌ها شرایط هرج و مرج گزارش شده است.
نهاد‌های ناظر در انگلیس پیش بینی کردند تا هفته آینده بیش از چهل هزار نفر با لغو و اختلال پرواز مواجه شوند.
در ویدئو‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، برخی از مسافران می‌گویند نخستین بار پس از دو سال و با فروکش کردن موج همه گیری ویروس کرونا تصمیم گرفته اند به مسافرت بروند، اما معطلی‌های طولانی مدت و تاخیر و لغو پرواز‌ها، آن‌ها را پشیمان کرده است.
شاهدان می‌گویند در فرودگاه شهر منچستر برخی خانواده‌ها پس از ساعت‌ها معطلی پروازشان لغو و علاوه بر خسارت مادی از نظر روحی و روانی نیز به آنان صدمه وارد شده است و کودکان ده‌ها خانواده با دلشکستگی، گریه و ناراحتی فرودگاه را ترک کردند.
شماری از مسافران هم گفتند پس از سوار شدن به هواپیما در آخرین لحظات پیش از پرواز، خلبان اعلام کرد پروازشان لغو شد در حالی که تا رسیدن به این مرحله معطلی‌ها و مشکلات متعددی را سپری کرده بودند که هیچگاه تصورش را نمی‌کردند و برای آن آمادگی نداشتند.
این در حالی است که شمار زیادی از مسافران به ویژه مسافران خارجی می‌گویند با تاخیر یا لغو پرواز‌ها از مبداء، پرواز‌های بعدی آن‌ها در کشور دیگر نیز لغو شد و خسارات زیادی به آنان وارد شده است و برخی هم در هتل مقصد جا گرفته بودند که هزینه‌های آن نیز بر آنان تحمیل شده است و حتی چنانچه با پرواز‌های بعدی هم به مقصد برسند شاید امکان تهیه جا میسر نباشد.
در پی موج نارضایتی‌ها و بالاگرفتن انتقاد‌ها، شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند خسارات مسافران را پرداخت می‌کنند، اما برخی از مسافران می‌گویند حتی اگر پس از طی مراحل قانونی تمام خسارات آنان در آینده پرداخت شود آنان اکنون پولی ندارند که بخواهند دوباره هزینه خرید بلیت و اقامت در هتل را پرداخت کنند.
مقامات مسئول در فرودگاه‌های انگلیس کمبود نیرو و کادر پرواز و نیز به هم خوردن نظم ترافیک هوایی را علت بروز این نابسامانی‌ها اعلام و از مسافران عذر خواهی کردند.
صاحب نظران می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی و خدمات فرودگاهی در دو سال گذشته و با همه گیری کرونا و لغو و کاهش سفر‌ها، به منظور کاهش هزینه‌ها مبادرت به تعدیل نیرو کردند و اکنون با موج تقاضای مسافرت‌ها با کمبود نیرو و امکانات مواجه شده اند و از طرفی تدابیر لازم برای مدیریت این حجم از مسافرت‌ها را فراهم نکرده اند و اکنون سوء مدیریت‌ها و مشکلات آشکار شده است.
منبع: خبرگزاری صداوسیما