استان ظفار؛ مهم‌ترین مقصد گردشگری در عمان

میدل ایست نیوز: عمان اهتمام پررنگی به استان ظفار به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های گردشگری خود قائل است و به خصوص پس از پیامدهای اقتصادی سنگین اپیدمی کرونا در تلاش است تا با درآمدهای حوزه گردشگری به اقتصاد خود تنوع بخشد.

استان ظفار علاوه بر اینکه یک‌سوم مساحت عمان را تشکیل می‌دهد، به دلیل داشتن مناطق طبیعی جذاب و دل‌انگیز و آثار باستانی اهمیت زیادی برای مقامات این کشور دارد و یکی از مقاصد گردشگری شهروندان کشورهای همسایه و دیگر مناطق جهان است و سالانه ارزآوری قابل توجهی برای دولت دارد.

طی اپیدمی کرونا، عمان تلاش کرد تا استان ظفار را از محدودیت‌های کرونایی نظیر تعطیلی فعالیت‌های تجاری مستثنا کند که آخرین مورد آن، معاف کردن ظفار از محدویت کرونایی اعمالی بر همه استان‌ها بود، همچنین مقامات عمانی در جمعه گذشته پروازهای هوایی در فرودگاه صحار را پس از یک سال توقف از سر گرفتند.

عمان با از سر گرفتن پروازهای هوایی در فرودگاه صحار قصد دارد تا جایگاه استان ظفار به عنوان مقصدی گردشگری نمونه را تقویت کند، مقامات عمانی همچنین علاوه بر افتتاح چندین جاده جدید، اقدام به توسعه و نوسازی جاده‌ها در مناطق مختلف استان ظفار کرده اند.

اهتمام رسمی

مقامات اردنی عموما از گردشگری در مناطق مختلف به ویژه استان ظفار حمایت می‌کنند و طی دو سال اخیر با ارائه تسهیلات به حفظ 5700 شغل در حوزه گردشگری کمک کرد.

مقامات اردنی همچنین با صدور شیوه‌نامه‌ای ویژه برای اقدامات پیشگیرانه در مناطق گردشگری، همه تلاش خود را کردند تا حوزه گردشگری به فعالیت خود ادامه دهد.

در همین رابطه، وزارت گردشگری عمان با هماهنگی پلیس عمان برای تضمین عدم شیوع کرونا در مناطق گردشگری و تدوین بسته جامعی برای توسعه این حوزه و جذب گردشگران خارجی تلاش کرد.

چشم‌انداز 2040 عمان در نظر دارد تا زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری عمان را توسعه دهد و حضور شرکت‌های جهانی معتبر و باتجربه در توسعه این بخش را تسهیل کند همچنین دولت چندین فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در بازه زمانی 2012 تا 2018 را با هدف رشد این بخش از طریق ایجاد تفریحگاه‌های طبیعی متنوع در سراسر این کشور عرضه کرده بود.

ویژگی‌های استان ظفار

استان ظفار یکی از زیباترین مناطق گردشگری عمان به شمار می‌رود و دارای آب‌وهوایی متنوع در ایام سال، مناطق طبیعی متفاوت و سواحلی سحرانگیز و مشرف به اقیانوس هند است.

در این استان، مناطق گردشگری مورد اهتمام گردشگران نظیر قلعه‌های قدیمی و باستانی، دره‌ها و کوه‌های زیبا، آبشارها،غارها، پرونده‌های گوناگون، آب و هوای مناسب، هتل‌های مجلل، سواحل فیروزه‌ای و مناطق غواصی در جزایر اطراف وجود دارد.

ظفار یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگری شهروندان کشورهای شورای همکاری است که به داشتن آب و هوایی خنک و پاییزی و طبیعتی سرسبز شهره است.

استان ظفار که در جنوبی‌ترین منطقه عمان قرار دارد و صلاله مرکز این استان 1000 کیلومتر از مسقط فاصله دارد و دارای 10 منطقه است: صلالة، طافة مرباط، رخيوت، ثمريت، ضلكوت، المزيونة، مقشن، شليم، جزایر الحلانيات وسدح.

عمان در ماه ژوئیه و اوت هر سال جشنواره گردشگری برگزار می‌کند و در آن علاوه بر برنامه‌های موسیقی، تئاتر، صنایع دستی، فعالیت‌های اجتماعی دیگر نیز برگزار می کند.

استان ظفار به وجود قبور و مزارهای دینی نظیر مزار حضرت ایوب و عمران شهره است.