اعلام جزییات پروازهای حجاج از ایران به عربستان

فارس نوشت: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه نماینده شرکت هواپیمایی ایران به منظور مشخص شدن زمان دقیق پرواز زائران خانه خدا به عربستان اعزام شده است، گفت: روزانه 9 پرواز زائران حج تمتع را به عربستان منتقل می‌کند.

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع تکمیل شده است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای اعزام زائران به سرزمین وحی انجام شده و بر اساس پیش‌بینی سورت گرفته، اعزام زائران به عربستان از ۲۳ خردادماه آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از صدور ویزای عوامل حج تمتع، ۲۰ نفر از کارگزاران به دبی رفته تا از آنجا عازم فرودگاه جده شوند، خاطر نشان کرد: هدف از سفر عوامل اجرایی حج تمتع، نهایی کردن قراردادها در زمینه اسکان و آشپزخانه و سایر خدمات زائران است که امیدواریم این جلسات به خوبی انجام شود و زائران در زمان مقرر به عربستان اعزام شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره پرواز حجاج تصریح کرد: هنوز زمان دقیق اعزام‌ها از ۱۹ ایستگاه پروازی مشخص نشده است. البته نماینده شرکت هواپیمایی به عربستان اعزام شده است تا وضعیت پروازها را بررسی و قراردادهای مورد نیاز منعقد شود.

حسین با بیان اینکه ما برای اعزام زائران برنامه دقیقی پیش‌بینی کرده‌ایم، تصریح کرد: بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، روند اعزام زائران به مدت ۲۴ روز طول می‌کشد که روزانه ۹ پرواز به عربستان خواهیم داشت و برای بازگشت حجاج نیز روزانه ۱۲ پرواز درنظر گرفته‌ایم و قرار است همه زائران یک روز قبل از ماه محرم به کشور بازگردند. بر همین اساس عملیات حج تمتع هفتم مردادماه به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر به حج تمتع مشرف می‌شوند، گفت: پس از اعلام سعودی‌ها برای اعمال محدودیت سنی در پذیرش زائران حج تمتع، ۲۲ هزار نفر از مشمولان حج تمتع که بالای ۶۵ سال داشتند، توفیق تشرف نداشته و ثبت‌نام از مشمولان را انجام دادیم؛ به طوری که افراد متولد ۱۰ تیر ۱۳۳۶ به بعد در حج تمتع امسال شرکت خواهند کرد.

عربستان امسال دیرهنگام به پذیرش زائر خارجی اشاره کرد؛ به طوری که در ماه رمضان از پذیرش زائران با اعمال محدودیت سنی کمتر از ۶۵ سال و تزریق ۲ دُز واکسن کرونا مورد تایید سعودی‌ها خبر داد و پس از آن سهمیه کشورها مشخص شد که به دلیل شرایط کرونایی، سهمیه کشورها بیش از ۵۰ درصد نسبت به قبل از کرونا کاهش یافت.