افزایش بهای بلیط به خاطر گرانی لاستیک هواپیما! | سکوت وزیر و خوشحالی «انجمن شرکت هواپیمایی»

در حالی مجلس و سازمانهای تعزیرات و حمایت از مصرف کننده به گرانی بلیط هواپیما واکنش نشان و به آن ورود کرده اند که وزیر راه نسبت به آنچه اقدام قانونی توسط انجمن هواپیمایی عنوان شده، سکوت کرده است.

اکبر محمودی؛ بازار: سرانجام بعد از ماه ها کش و قوس برای افزایش درخواستی ایرلاین ها که همانا سقف بیش از ۳۰ درصد بوده است گزارش ها نشان می دهد که در برخی مسیرهای دور و پر تردد قیمت بلیط هواپیما به بیش از ۲ میلیون تومان رسیده است.

اگر چه مقامات سازمان هواپیمایی این قیمت ها را رد می کنند اما با کمی جستجو در برخی آژانس های فروش بلیط هواپیما مشخص می شود که برخی از ایرلاین ها هنوز بدون هیچ ابلاغیه ای و آن هم به صورت دلبخواهی اقدام به افزایش قیمت ها کرده اند.

این اقدام اگر چه با واکنش برخی نهادها و سازمان های دولتی مثل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده همراه شده است اما هنوز هیچ اطلاعیه جدیدی نه از سوی سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ایرلاین های متخلف حق فروش و پرواز هواپیماهای خود با این نرخ های جدید را ندارند ابلاغ نشده است.

اما در تازه ترین اظهارنظرها می توان به صحبت های محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد که گفته است هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است. این اظهار نظر نشان می دهد که ایرلاین ها حتی اگر جریمه ای هم شامل حال آنها شود ترسی از پرداخت جریمه ندارند.

افزایش بهای بلیط به خاطر گرانی لاستیک هواپیما! | سکوت «بذرپاش» و خوشحالی «انجمن شرکت هواپیمایی»

غلامرضا صالحی رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۱۱۹ میلیارد تومانی ۸ شرکت متخلف هواپیمایی خبر داد و گفت: در پی اخبار و گزارش‌های مردمی مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ فروش بلیت هواپیما، تخلف ۸ شرکت از طرف شعب ملی سازمان تعزیرات حکومتی محرز تشخیص داده شد.

چهار شرکت که مبادرت به ارائه و فروش بلیت می‌کردند به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان و چهار شرکت هواپیمایی هم به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان جمعا به میزان یکصدو ۱۹ میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند

وی افزود: چهار شرکت که مبادرت به ارائه و فروش بلیط می‌کردند به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان و چهار شرکت هواپیمایی هم به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان جمعا به میزان یکصد و ۱۹ میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند.

رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این ۸ شرکت علاوه بر میزان محکومیتی که در حق صندوق دولت داشتند به اعاده نرخ برابر نرخ‌های مصوبی که از ناحیه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان داشتند مکلف شدند.

این جریمه اگر چه هنوز مشخص نیست شامل حال کدام یک از ایرلاین ها شده است اما آنچه که مشخص است این است که این شرکت ها با این شرایط که افزایش قیمت بلیط هواپیما بهتر از جریمه هایی خواهد بود که سازمان تعزیرات حکومتی خواهد کرد.

در اپلیکیشن‌های فروش بلیط هواپیما، بلیط مسیر تهران – کیش در بهمن ماه، دو میلیون و ۴۰۶ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالیکه بر اساس نرخ نامه مصوب، قیمت مسیر تهران – کیش یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان بوده است

نکته مهمی که وجود دارد این است که بعد از جریمه ها و سر و صدایی که برخی نمایندگان مجلس و مقامات مسئول سازمان هواپیمایی داشتند هنور در اپلیکیشن‌های فروش بلیط هواپیما، بلیط مسیر تهران – کیش در بهمن ماه، دو میلیون و ۴۰۶ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالیکه بر اساس نرخ نامه مصوب، قیمت مسیر تهران – کیش یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان بوده است.

افزایش بهای بلیط به خاطر گرانی لاستیک هواپیما! | سکوت «بذرپاش» و خوشحالی «انجمن شرکت هواپیمایی»

در مسیر تهران – مشهد نیز قیمت مصوب یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان بوده است که در حال حاضر، یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد و در مسیر تهران – قشم نیز بلیط یک میلیون و ۳۳۸ هزار تومانی مصوب، در حال حاضر یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.

مسیر تهران – مشهد نیز قیمت مصوب یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان بوده است که در حال حاضر، یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد و در مسیر تهران – قشم نیز بلیط یک میلیون و ۳۳۸ هزار تومانی مصوب، در حال حاضر یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است

در مسیر چابهار نیز قیمت بلیط هواپیما که طبق نرخ نامه مصوب ۱۳ دی ۱۴۰۰، یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده در حال حاضر، یک میلیون و ۷۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

نرخ نامه جدیدی که در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شده نیز در سایر مسیرهای پرتردد نیز افزایش قیمت اعمال کرده است.

این نرخ نامه ها در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی نشان می دهد که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در دفاع از افزایش قیمت بلیط هواپیما است.

افزایش بهای بلیط به خاطر گرانی لاستیک هواپیما! | سکوت «بذرپاش» و خوشحالی «انجمن شرکت هواپیمایی»

مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری دو روز پیش خود با رسانه ها برآمده و با قاطعیت اعلام کرد که افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما قانونی است.

او با اشاره به اینکه از اول آذر ماه سال گذشته ایرلاین ها قیمت بلیت پروازهای داخلی را داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دادند و قرار شد در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در بحث تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینه های فرودگاهی و… انجام نشده است.

امسال ۳۹ درصد دستمزد افزایش یافت و تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما بر اساس ارز جهانگیری بود که امسال به نرخ ETS یعنی حدود ۲۵ هزار تومان شده است. از سوی دیگر تورم جهانی را داشته که سبب شده هزینه تامین قطعات را ۳۰ درصد افزایش داده است. سال گذشته لاستیک هواپیما ۱۲۰۰ دلار خریداری می شد امسال به بالای ۲۷۰۰ دلار رسیده است

وی بیان کرد: امسال ۳۹ درصد دستمزد افزایش یافت و تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما بر اساس ارز جهانگیری بود که امسال به نرخ ETS یعنی حدود ۲۵ هزار تومان شده است. از سوی دیگر تورم جهانی را داشته که سبب شده هزینه تامین قطعات را ۳۰ درصد افزایش داده است. سال گذشته لاستیک هواپیما ۱۲۰۰ دلار خریداری می شد امسال به بالای ۲۷۰۰ دلار رسیده است. اینها باعث شده تا هزینه ایرلاین ها افزایش یابد.

وی می گوید: با توجه به این مسئله درخواست های متعددی برای افزایش نرخ داشتیم که این درخواست‌ اوایل امسال در شورای عالی هواپیمایی مطرح و به تصویب رسید. این افزایش قیمت در ادامه در جلسه کارشناسی هم تصویب شد.

سامانی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه درخواست ایرلاین ها برای افزایش قیمت چند درصد بود، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار بود که پیشنهاد افزایش ۳۷ درصدی را دادیم که با ۳۰ درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. خودم در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بود.

افزایش بهای بلیط به خاطر گرانی لاستیک هواپیما! | سکوت «بذرپاش» و خوشحالی «انجمن شرکت هواپیمایی»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می گوید: قیمت بلیط هواپیما تغییری نکرده و هیچ مجوزی در این خصوص صادر نشده است، اما بر اساس بررسی‌هایی که داشتیم سه شرکت هواپیمایی به دلیل گران فروشی و تخطی از نرخ نامه مصوب ابلاغی، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.

محمدی بخش با بیان اینکه چنانچه با گران فروشی مواجه شویم شرکت هواپیمایی کشوری را به سازمان تعزیرات معرفی می‌کنیم افزود: شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیط هواپیما را دارند که در حال بررسی است.

اما در مقابل این اظهارات ضد و نقیض دادستان تهران و برخی از نمایندگان مجلس نیز دستور به بازگشت نرخ ها به قبل از دی ماه را داده اند.

افزایش بهای بلیط به خاطر گرانی لاستیک هواپیما! | سکوت «بذرپاش» و خوشحالی «انجمن شرکت هواپیمایی»

علی صالحی دادستان تهران با بیان اینکه به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده بلیط هواپیما به نرخ قبل از دی امسال اعاده شود می گوید: از آنجا که افزایش قیمت بلیط پروازها در ماه گذشته توسط شرکت‌های هواپیمایی روند قانونی را طی نکرده است و تاکنون مورد تنفیذ ستاد تنظیم بازار و دولت نیز قرار نگرفته است لذا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده به حالت قبل از دی ماه سال جاری اعاده شود.

افزایش قیمت بلیط پروازها در ماه گذشته توسط شرکت‌های هواپیمایی روند قانونی را طی نکرده است و تاکنون مورد تنفیذ ستاد تنظیم بازار و دولت نیز قرار نگرفته است لذا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده به حالت قبل از دی ماه سال جاری اعاده شود

در کنار این دستور از سوی دادستانی تهران، ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر شرکت‌های هواپیمایی تا یک هفته دیگر قیمت‌های خود را مطابق با قوانین اصلاح نکنند، اسامی آنها به صورت شفاف در رسانه‌ها اعلام می شود.

افزایش بهای بلیط به خاطر گرانی لاستیک هواپیما! | سکوت «بذرپاش» و خوشحالی «انجمن شرکت هواپیمایی»

او با انتقاد از افزایش غیر قانونی بلیط هواپیما توسط برخی از شرکت‌های هواپیمایی گفت: متاسفانه علی رغم تذکرات متعدد در خصوص افزایش قیمت غیر قانونی بلیط هواپیما، مجددا شاهد ادامه این رویه غلط هستیم!

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از ولنگاری در قیمت بلیط هواپیما به شدت ناراحت هستند و این را هم دائما به ما منتقل می‌کنند، عنوان کرد: بارها از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص این وضعیت و دلایل نبود نظارت دقیق و عدم برخورد قاطع با متخلفان توضیح خواستیم که متاسفانه پاسخگو نبود. وزیر جدید راه و شهرسازی حتما باید به این رویه‌های غلط جا افتاده خاتمه دهد.

اگر هزینه نگهداری و … هواپیماها در اثر افزایش نرخ ارز تغییری داشته باید از مسیر قانونی درخواست افزایش قیمت بلیط بدهند تا در صورت صحت سنجی در مراجع ذی صلاح اعمال شود نه اینکه هر شرکت مطابق با نظر شخصی خود نسبت به افزایش نرخ بلیط اقدام کند

ایری با تاکید بر اینکه سازمان تعزیرات حکومتی نیز نباید نسبت به افزایش قیمت های بی‌رویه ایرلاین ها بی تفاوت باشد؛ مردم به حق از این نا به سامانی‌ها گلایه مند هستند، بیان کرد: اگر هزینه نگهداری و … هواپیماها در اثر افزایش نرخ ارز تغییری داشته باید از مسیر قانونی درخواست افزایش قیمت بلیط بدهند تا در صورت صحت سنجی در مراجع ذی صلاح اعمال شود نه اینکه هر شرکت مطابق با نظر شخصی خود نسبت به افزایش نرخ بلیط اقدام کند. هر چند در برخی مواقع آژانس‌های فروش بلیط نیز خودسرانه قیمت ها را افزایش می‌دهند و این امر خارج تصمیمات ایرلاین‌ها است لذا باید شیوه نظارتی بر این مجموعه ها نیز اصلاح و برخوردها بازدارنده شود.

اگر شرکت‌های هواپیمایی تا یک هفته دیگر قیمت‌های خود را مطابق با قوانین اصلاح نکنند، اسامی آنها را به صورت شفاف در رسانه‌های مطرح می‌کنیم و از دستگاه‌ قضایی نیز درخواست می‌کنیم با جدییت به این موضوع ورود کنند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برخورد قاطع و جریمه ایرلاین‌های متخلف و اعلام اسامی آنها مانع از عادی شدن بی قانونی می‌شود، افزود: هم اکنون در آستانه فرارسیدن عید نوروز و افزایش سفرها هستیم لذا نظارت ها باید افزایش پیدا کرده تا در این ایام تغییر قیمتی را شاهد نباشیم. اگر شرکت‌های هواپیمایی تا یک هفته دیگر قیمت‌های خود را مطابق با قوانین اصلاح نکنند، اسامی آنها را به صورت شفاف در رسانه‌های مطرح می‌کنیم و از دستگاه‌ قضایی نیز درخواست می‌کنیم با جدییت به این موضوع ورود کنند.

به نظر می رسد این بار نیز نه دادستانی و نه نمایندگان مجلس از پس سُمبه پُر زور ایرلاین ها بر نیایند و قیمت ها نه تنها به حالت اول خود باز نگردد بلکه افزایش تا ۳۰ درصدی داشته باشد. اما نکته قابل تامل این وضعیت سکوت مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مقابل اظهارات دو روز پیش دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در نشست خبری خود با رسانه ها در دفاع از رشد قیمت بلیط و موافق ۱۰۰ درصدی افزایش قیمت بلیط هواپیما است.

حال باید دید در روزهای آینده ایرلاین ها برنده این جدال خواهند بود یا اینکه فعلا سفرهای ارزان قیمت با نرخ های قبل از دی ماه ادامه خواهد یافت.