افزایش بهای بلیط هواپیما بزودی؛ اینجا به جای همه خدمات، فقط قیمت صعودی است

در حالی این روزها شورای عالی هواپیمایی در حال بررسی میزان و زمان افزایش قیمت بلیط هواپیما است که گفته می شود بزودی برنامه شناور سازی نرخ ها با توجه به نوسانات بازار ارز اجرایی خواهد شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: قیمت بلیط هواپیما و رشد آن هر چند هفته یک بار از سوی مقامات ذیربط و مسئول شنیده می شود و هر بار هم مقامات دولتی دلایلی ارائه می کنند که به نظر می رسد رشد قیمت بلیط هواپیما غیر قانونی و نشدنی است. اما رشد قیمت بلیط هواپیما کمتر پیش آمده است که به هر نوعی دچار نوسان نشود و معمولا چندین بار در سال قیمت آن گران و سر و صدایی نیز از سوی متقاضیان پروازهای ثابت به اوج می رسد.

اگر چه در دو سال‌ گذشته به دلیل اوج بیماری کرونا ایرلاین ها زیان زیادی را متحمل شدند و ایرلاین های ایرانی نیز از این ضرر و زیان بی بهره نبودند اما به هر حال وقتی پای اظهارات ایرلاین ها می نشینید احساس می شود که حق با آنها است. اما دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما از طرف شرکت‌های هواپیمایی در پسا کرونا همچنان مربوط به مسیرهای پروازی کمتر و حتی مسیرهای پروازی با ترافیک بالا است.

اگر چه بر اساس قانون بلیط هواپیما براساس قانون شناور سازی نرخ‌ها تعیین می‌شود و با توجه به درخواست‌های شرکت‌های هواپیمایی و همچنین افزایش نرخ دلار افزایش قیمت بلیط بررسی می‌شود اما به هر حال این ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی هستند که در نهایت برنده شده و قیمت ها را تعیین و اعمال می کنند.

اما واقعیت ماجرای افزایش قیمت بلیط هواپیما چیست؟ سوال این است که چرا بلیط هواپیما به هیچ وجه نرخ ثابتی ندارد و تقریبا همواره در حال نوسان است. چرا همیشه شاهد شناور بودن نرخ بلیط هواپیما هستیم و هیچگاه این افزایش قیمت بر روی امکانات و نوع پرواز تاثیری ندارد؟

عدم بهبود امکانات و نوع پروازها باعث شده تا حتی خود ایرلاین ها هم هیچگاه به طور مشخص از دلایل رشد قیمت بلیط هواپیما صحبت نکرده و دلایل نوسانات نرخ دلار و افزایش هزینه ها را دلیل ارائه پیشنهاد برای رشد قیمت بلیط عنوان کنند

این عدم بهبود امکانات و نوع پروازها باعث شده تا حتی خود ایرلاین ها هم هیچگاه به طور مشخص از دلایل رشد قیمت بلیط هواپیما صحبت نکرده و دلایل نوسانات نرخ دلار و افزایش هزینه ها را دلیل ارائه پیشنهاد برای رشد قیمت بلیط عنوان کنند.

گرانی قیمت بلیط هواپیما در حالی این روزها باز هم مورد تاکید ایرلاین ها قرار گرفته که این شرکتها اعلام می کنند به دلیل ضررده بودن و زیانده بودن باید شورای عالی هواپیمایی هر چه سریعتر نرخ های جدید را بررسی و قیمت بلیط هواپیما را افزایش دهد.

در اوایل ماههای سال جاری بود که شورای عالی هواپیمایی مصوب کرد قیمت بلیط هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد اما توقف این مصوبه باعث شد تا بحث زمین گیر شدن عمدی هواپیماها از سوی برخی ایرلاین ها مطرح و رسانه ای شود. اگر چه متوسط عمر ناوگان هوایی بیش از ۲۷ سال است و همانطور که «محمدی بخش» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده باید متوسط عمر هواپیماها به زیر ۲۰ سال کاهش یابد اما این اقدام مستلزم خرید هواپیماهای جدید و اضافه شدن آن به ناوگان هوایی است.

پیشنهاد افزایش قیمت بلیط هواپیما را به وزارت راه وشهرسازی ارائه کرده ایم قیمت کنونی بلیط هواپیما با نرخ دلار ۲۴ هزار تومانی محاسبه شده است

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار اگر چه معتقد است که ایرلاین ها ضرر ده نیستند و به هیچ وجه قبول ندارم که ایرلاین ها زیانده هستند اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در تازه ترین اظهارنظر خود می گوید پیشنهاد افزایش قیمت بلیط هواپیما را به وزارت راه وشهرسازی ارائه کرده ایم چرا که قیمت کنونی بلیط هواپیما با نرخ دلار ۲۴ هزار تومانی محاسبه شده است.

حال با توجه به رشد نرخ دلار و رسیدن آن به مرز ۳۸ هزار تومان، تمام این محاسبات قیمتی به هم خورده و ایرلاین ها را شاکی کرده است.

افزایش بهای بلیط هواپیما بزودی| امکانات پرواز بهبود می یابد؟ | محاسبه قیمت کنونی با دلار ۲۴ هزاری

او در پاسخ به این پرسش با توجه به رشد نرخ دلار ایرلاین‌ها با مشکلات فراوانی برای سرویس دهی به مسافران مواجه شده اند مدعی است که حدود ۷۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است که با توجه به رشد نرخ دلار ایرلاین‌ها با مشکلات فراوانی برای سرویس دهی به مسافران مواجه شده اند. پس با توجه به شرایط موجود، درخواست افزایش قیمت بلیط هواپیما را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده ایم که در صورت موافقت با این درخواست می‌توانیم هزینه‌های خدمات رسانی را پوشش داده و از زمینگیر شدن سایر هواپیماها جلوگیری خواهد شد.

آنطور که مشخص است هم به دلیل بالا بودن عمر ناوگان هوایی و فرسوده بودن برخی هواپیماها و هم ظاهرا و احتمالا به دلیل زمینگیر شدن عمدی هواپیماها، تقاضا همواره برای تهیه بلیط هواپیما بیشتر از عرضه بوده و این خود می تواند دلیلی بر دادن پیشنهاد رشد بهای بلیط هواپیما باشد.

اما دلیل اصلی این روزهای پیشنهاد ایرلاین ها برای رشد بهای بلیط هواپیما نوسانات نرخ دلار است چرا که آنها معتقد هستند هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است و با این قیمت ها نمی توان به مسافران خدمات دهی مطلوبی داشت.

برخی از مسافران که عمدتا استادان دانشگاه هستند و معمولا در طول هفته چندین بار از پرواز استفاده می کنند اعلام می کنند که هر بار که قیمت بلیط هواپیما افزایش یافته است هیچ نشانه ای از تغییرات در خدمات دهی و نوع پروازها مشاهده نشده است

اما برخی از مسافران که عمدتا استادان دانشگاه هستند و معمولا در طول هفته چندین بار از پرواز استفاده می کنند اعلام می کنند که هر بار که قیمت بلیط هواپیما افزایش یافته است هیچ نشانه ای از تغییرات در خدمات دهی و نوع پروازها مشاهده نشده است.

حدود ۱۳۰ فروند هواپیمای ناوگان هوایی فعال است و در صورتیکه نتوانیم منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم، بقیه هواپیماهای فعال نیز یکی پس از دیگری زمینگیر خواهد شد

اسعدی سامانی با اشاره به اینکه ناتوانی در تامین هزینه ها باعث شده تا در زمان حاضر ۲۰۰ فروند از هواپیماهای مسافری کشور زمینگیر شوند می گوید: حدود ۱۳۰ فروند هواپیمای ناوگان هوایی فعال است و در صورتیکه نتوانیم منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم، بقیه هواپیماهای فعال نیز یکی پس از دیگری زمینگیر خواهد شد.

افزایش بهای بلیط هواپیما بزودی| امکانات پرواز بهبود می یابد؟ | محاسبه قیمت کنونی با دلار ۲۴ هزاری

به نظر می رسد اگر رشد قیمت بلیط هواپیما این روزها به تاخیر افتاده است موضوع تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان هواپیمایی کشوری است.

احمد نادری، از تدوین طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد و گفت: سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان دولتی زیر مجموعه وزارت مسکن، راه و شهرسازی است که وظیفه تنظیم هوانوردی کشوری با تأکید بر ایمنی و امنیت و همچنین سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تدوین آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌ها، انتخاب و ساماندهی ناوگان هوایی کشور، توسعه فرودگاه‌های کشور و عقد قراردادهای بین‌المللی در امور حمل‌ و نقل هوایی را به عهده دارد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل و نقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده می‌شود، نشان از بی‌قانونی، بی‌برنامگی، سوء مدیریت، ‌ رها بودن و افسار گسیختگی مدیریتی و نظارتی سازمان است که این شرایط موجب شده صنعت مذکور وضعیت وخیمی را از نظر کمی و کیفی تجربه کند.

به اعتقاد یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود اگر موضوع تحقیق و تفحص مجلس از سازمان هواپیمایی کشوری تا حدودی منتفی شود و به تاخیر بیافتد بدون شک در این یکی دو هفته آینده شاهد مصوب شدن و اعلام افزایش قیمت بلیط هواپیما از سوی شورای عالی هواپیمایی خواهیم بود.