بازگشت پروازهای عبوری اروپایی به آسمان ایران

رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد: بعد از سقوط هواپیمایی اوکراینی تردد همه پروازهای عبوری اروپایی محدود شده بود که با مذاکرات انجام شده در حال بازگشت به آسمان ایران هستند.

جامعه ۲۴- محمد محمدی بخش در نشست خبری امروز در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته درباره وضعیت ناوگان هوایی کشور توضیح داد. مهم‌ترین بخش از اظهارات او را می‌خوانید:

* میزان هواپیما‌های زمین‌گیر در صنعت هواپیمایی ۱۳۲ فروند است که این تعداد هواپیما قابلیت پرواز ندارند و شماره سریال آن‌ها مشخص و اعلام شده است

* در خصوص پرداخت اقساط هواپیما‌های برجامی باید گفت به دلیل شرایط کرونا، با کاهش تعداد مسافر و کاهش پرواز مواجه بودیم و از این رو به دلیل شرایط اقتصادی درخواست مهلت داده شد، اما بخشی از اقساط را هم شرکت هواپیمایی هما پرداخت کرده است و بخش دیگری از آن هم با توافقات انجام شده پرداخت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
بلیت هواپیما تهران- پاریس ۸۵ میلیون تومان

* از نظر ما قرارداد‌های برجامی هنوز پابرجاست و لغو نشده‌اند و اگر طرف قرارداد به تعهدات خود عمل کند، به مذاکرات در قالب قرارداد‌های برجامی برمی‌گردیم، اما بر روی مدل‌های قراردادی آن بحث‌هایی داریم.

* بحث نوسازی ناوگان هوایی کشور متوقف نمانده است و نوسازی را انجام می‌دهیم، اما محدودیت‌هایی برای ورود پرنده قائل شده‌ایم و سن و توانمندی‌های هواپیما‌های وارداتی برای ما اهمیت دارد. در کنار آن، هواپیما‌های موجود در ناوگان هم روزآمد می‌کنیم؛ به این معنا که آن‌ها را با استاندارد‌های جهانی منطبق می‌کنیم.

* در خصوص نگرانی‌ها از ورود مسافر امیکرونی از ناوگان هوایی کشور، باید توجه داشته باشیم که سازمان هواپیمایی کشور پرواز‌های کانکشن پرواز‌ها از سایر مقاصد را محدود کرده و همکاران من در سازمان هواپیمایی کشوری و فرودگاه‌ها در خط مقدم جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور قرار دارند.

* امروز تعداد زیادی از فرودگاه‌های کشور فاقد پرواز هستند. این مدل‌های اقتصادی مناسب اقتصاد حمل و نقل نیست و زمانی می‌توانیم شعار توسعه و عدالت پایدار را بدهیم که تمام مناطق از تعدد پرواز‌ها برخوردار باشند و نقل و انتقال اساتید، گروه درمان بیماران از تمام مناطق کشور به آسانی رخ دهد. در حال حاضر سبد خانوار ۸۰ میلیون نفر از بخش هوایی کامل نیست و این باید در اولویت ما قرار بگیرد.

* برای افزایش پرواز‌های خارجی توسط توسط ایرلاین‌ها با پرواز به پرواز‌های اروپایی و چین توافق‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم و مذاکره کرده‌ایم که با ۱۱ کشور پرواز‌های دوجانبه داشته باشید و همچنین طبق مذاکره‌ای که انجام داده‌ایم، امکان سفر به سوریه را به‌زودی فراهم می‌شود و با توجه به لغو ویزای عتبات پیش‌بینی می‌کنیم که میزان پرواز‌های ما به عتبات دوبرابر شود.

* هشت فروند هواپیمای پهن‌پیکر را آماده عملیات برای جابه جایی بار کرده‌ایم و طبق اجازه‌ای که ایکائو هم به ما داده، ما از ظرفیت تغییر هواپیما‌های مسافری به هواپیما‌های باری هم استفاده خواهیم کرد.
منبع: خبرآنلاین