با لغو روادید روس ها برای گردشگری به ایران می آیند؟

تهران- ایرنا- خبر لغو روادید میان ایران و روسیه ممکن است این تصور را به وجود آورد که خیل عظیم گردشگران روس راهی ایران می شود، اما واقعا این امر امکان پذیر است؟

تقریبا پس از جام جهانی فوتبال روسیه بود که زمزمه های لغو روادید میان ایران و روسیه مطرح شد؛ در مرحله نخست لغو روادید ایران برای گرشگران روسی برداشته شد؛ و بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار بود سال گذشته نیز ایرانی‌ ها البته به صورت گروهی بدون اخذ روادید به روسیه سفر کنند.

اما شیوع کرونا در سراسر جهان در این روند تاخیرهای را ایجاد کرد اما علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شنبه شب (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) در آیین آغاز عملیات احداث بزرگترین کنسرت «هال» کشور در جزیره کیش با اشاره به برنامه حذف روادید سفر میان ایران و کشورهای مختلف در دولت تدبیر و امید اعلام کرده بود در نظر است طی چند روز آینده روادید بین ایران و روسیه حذف شود.

علاقمندی روس ها به سفر به ایران

اما پرسش مهم این جاست به فرض لغو روادید آیا روس‌ها ایران را برای مقصد گردشگریشان انتخاب می‌کنند؟
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با  اعلام نتایج نشست مشترک با مسئولان و مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری روسیه گفت: در حال حاضر آماده‌سازی برنامه اجرایی لغو روادید میان ایران و روسیه، ورود به برنامه عملیاتی این موضوع و تاثیر آن بر توسعه روابط گردشگری دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

لیلا اژدری در نشستی با مسئولان بخش خصوصی گردشگری روسیه گفت: طبق گفته مدیران بخش خصوصی روسیه، گردشگران این کشور مشتاق سفر به مقاصد ناشناخته از جمله ایران هستند و لازم است در این خصوص اطلاع‌رسانی خوبی در بازار روسیه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طبق نظر بخش خصوصی و متولیان اصلی حوزه گردشگری روسیه، محورهای شاخص علاقه‌مندی مردم این کشور گرایش به فرهنگ، آداب و رسوم، اکوتوریسم و گردشگری ماجراجویانه است، افزود: با توجه به اینکه زمینه پاسخ‌گویی به علاقه‌مندی مذکور به شکل گسترده و بسیار متنوع در ایران امکان‌پذیر است، از این رو کشورمان می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران روسیه به شمار آید.

طبق ارزیابی متولیان گردشگری روسیه، بازخورد سفر گردشگران روسیه به ایران، بسیار مثبت بوده است و انعکاس آن به ویژه در شبکه‌های اجتماعی سبب اشتیاق و علاقه‌مندی بسیار شده است.

با لغو روادید روس‌ها برای گردشگری به ایران می‌آیند؟

روادید معجزه نمی‌کند

مدیرکل  پیشین بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی که جز دست اندرکاران تهیه برنامه اقدام برای جذب گردشگر به کشور در سال ۹۷ بود، به خبرنگار ایرنا گفت: کشور روسیه به دلیل اشتراکات و قرابت‌ها جز ۱۰ کشور اول بازار هدف ایران برای جذب گردشگر انتخاب شد.

محمدابراهیم لاریجانی افزود: نزدیکی دو کشور، داشتن پروازهای متعدد بین شهرها، مسلمان بودن بخشی از مردم روسیه و علاقه روس‌ها به تاریخ و فرهنگ را از جمله اشتراکات دو کشور عنوان کرد و  افزود: ایران با روسیه در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اشتراکات زیادی دارد که می تواند سبب علاقمندی روس ها به سفر به ایران شود.

لاریجانی با تاکید بر این که لغو روادید معجزه نمی‌کند، افزود: نمی توان به صرف لغو روادید منتظر ورود گردشگر روس به ایران شد؛ قطعا برای ایجاد علاقمندی و انگیزه روس‌ها برای سفر به ایران باید یکسری فعالیت ها انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به این که در همین برنامه اقدام فعالیت های ضروری برای جلب گردشگر روس به ایران تدوین شده است، اضافه کرد: حضور مداوم ایران در نمایشگاه گرشگری روسیه، برگزاری هفته فرهنگی ایران در آن کشور، نشست های تجاری بی تو بی، برگزاری تورهای آشناسازی برای خبرنگاران و آژانس داران روسیه و کمک گرفتن از ایرانیان مقیم روسیه و بالعکس بخشی از این برنامه ها است.

لاریجانی گفت: ورود حدود ۱۰۰هزار گردشگر روس به ایران در سال‌های اول و افزایش آن با شیب ۱۰ تا ۱۵ درصدی در سال‌های بعدی از جمله پیش بینی های ما در آن طرح اقدام بود.

وی با بیان این که تدوین این طرح به دوره پیش از کرونا بر می گردد، گفت: برنامه و هدف ما جذب بخشی از گردشگران  روس که علاقمند به فرهنگ  و تاریخ  هستند، به ایران بود؛ اما آنچه امروز شاهد هستیم این است که کشور ترکیه به دلیل خسارت ناشی از کرونا به گردشگری اش برنامه به شدت قوی را تنظیم کرده و با تبلیغات زیاد و  تخفیف‌های که گذاشته در صدد جذب گردشگر بیشتر روس است.

لاریجانی گفت: اگر ایران علاقمند حضور در این بازار است باید با قدرت و برنامه در این مسیر اقدام کند.

به گزارش ایرنا،‌ موضوع گردشگری امری بسیار مهم در اقتصاد جهانی است و جی دی پی بالایی را تشکیل می‌دهد، دو کشور ایران و روسیه هر دو پر جمعیت و پر گردشگر هستند، قطعاً در شرایط فعلی که هر دو کشور در تحریم هستند گردشگری می‌تواند یک محرک عالی برای چرخش مالی میان ایران و روسیه باشد و نقش مهمی در پویایی اقتصاد ایفا کند؛ همچنین می‌تواند شغل‌های پایدار فراوانی را نیز به وجود بیاورد.

آنچه حائز اهمیت است با برداشته شدن روادید بین دو کشور، ضمن تاکید بر اهمیت تبلیغات و معرفی صحیح جاذبه‌های گردشگری یکی از اقدامات بسیار خوبی که می‌توان در این زمینه انجام داد دعوت چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری و رسانه‌ای روسیه و ایران برای معرفی جاذبه‌های گردشگری است.

از این رو با لغو روادید ایران و روسیه ضمن تاکید بر داشته‌های مشترک فرهنگی میان دو کشور درباره  ظرفیت گردشگری ایران و روسیه، فاصله نزدیک، زمان کوتاه سفر و مزایای سفر میان دو کشور برای مثال در زمینه گردشگران ایران علاقه‌مندی ایرانیان برای سفر به روسیه که این کشور را به‌عنوان یک مقصد مطلوب گردشگری قبول دارند، موزه‌های فراوان موجود در کشور روسیه، طبیعت و جذابیت‌های شهرهای این کشور و در زمینه گردشگران روسیه تنوع آب و هوایی فراوان کشور ایران، آفتاب زیاد که در کشور روسیه کم است، جزایر و سواحل بسیار خوب ایران، کویرهای مشهور ایران که کویر لوت جزو میراث جهانی یونسکو است، همراه با تورهای کویرنوردی فعال، کوه‌ها و جنگل‌های کشور ایران که همراه با فرهنگ و تاریخ کشورمان یک مجموعه قوی برای سفر ایجاد خواهد کرد.