با چابهار هندوستان ایران آشنا شوید

آب‌وهوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار: چهار فصل آن بهار است) نامیده می‌شود.

به گزارش سلام نو به نقل از سیری در ایران، بندر چابهار به سبب قرار گرفتن در نزدیکی منطقه استوایی، از تغییرات دمای اندکی در فصول مختلف سال برخوردار است. ‌بندر زیبای چابهار گرچه شاید در نخستین نگاه، ناحیه‌ای محروم وفاقد جاذبه‌های گردشگری و پیشینه تاریخی به نظر آید؛ اما واقعیت آن است که این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب کشور است.

گل‌فشان‌ها، سواحل صخره‌ای و زیبا، مساجد زیبای محلی، بافت سنتی و زندگی دیدنی بلوچ‌ها با کپرهای خود، درخت انجیر معابد و آثار فراوان تاریخی از جمله جاذبه‌های توریستی بندر چابهار هستند.

بر این اساس و با توجه به محسوس نبودن فصول پاییز و زمستان و باقی ماندن سبزی درختان در این منطقه، فصول چهارگانه به فصل بهار تشبیه و منطقه به چهار بهار معروف گردیده است. نام چهاربهار رفته‌رفته به صورت چابهار تغییر شکل پیدا کرده است. چابهار جنوبی ترین شهر استان است که در فاصله ۷۶۱ کیلومتری زاهدان قرار دارد.

این شهر در زمان‌های قدیم «بندر تیس» نام داشته و یکی ازمراکز مهم تجاری کرانه های دریای عمان به شمار می‌آمده است.خرابه‌های بندرتیس، در حال حاضر در۹ کیلومتری چابهار امروزی بر جای مانده است. اقتصاد شهرستان چابهار بر کشاورزی، ماهی‌گیری، دام‌داری و صنایع دستی استوار شده است.

این منطقه هم اکنون به دلیل دسترسی به آب‌های جنوبی ایران‌ و موقعیت‌خاص منطقه، بازرگانی مهم‌ترین فعالیت‌اقتصادی رایج در این بندر شده است. مرکبات، زیتون، موز، انبه، خرما، ‌نیشکر، صنایع دستی، ماهی و کالای خارجی از صادرت این منطقه به شمار می رود.
چابهارمهم ترین بندر بازرگانی کرانه بلوچستان محسوب می شود و به واسطه مرکزیت داشتن، محل ورود اجناس خارجی از نقاط مختلف و هم چنین از بنادر کوچکی است که میان جاسک و گواتر قرار گرفته اند. امام زاده غلام رسولی، مقبره شیخ شمیل، روستای تیس به همراه سواحل زیبای چابهار مهم‌ترین دیدنی های شهرستان چابهار را تشکیل می‌دهند.