برزیل هم هواپیما با انتشار کربن صفر می‌سازد

شرکت هوافضای برزیل(Embraer) این هفته از طرح های جدید هواپیماهای خود برای کاهش انتشار کربن خبر داد.

به گزارش تکناک، شرکت توضیح می دهد که این مفاهیم جدید همچنین به صنعت هوانوردی کمک می کند تا به اهداف خود در مورد حذف آلاینده های گرم کننده زمین تا سال ۲۰۵۰ دست یابد.

این خبر یک سال پس از آن منتشر شد که این شرکت جزئیات چهار مطالعه مفهومی خود در مورد هواپیمای جدید با فناوری‌های نوین و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در پشت صحنه کنفرانس آب و هوای COP26 در گلاسکو، اسکاتلند که در آن به اقدامات دولت‌ها برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی پرداخته می شد اعلام کرد.

اکنون، این شرکت قصد دارد بر روی دو طرح 19 تا 30 نفره برای پیشرانه الکتریکی هیبریدی و الکتریکی هیدروژنی تمرکز کند. ترکیبی از مفاهیم قبلی هواپیمای Embraer و دو مفهوم اخیر، یک مسیر فنی واقعی و اقتصادی امکانپذیر برای رسیدن به هدف حذف آلاینده های گرم کننده کره زمین ارائه می دهد.

دو مفهوم جدید هواپیمای Embraer

یکی از دو طرح مفهومی هواپیمای جدید Energia Hybrid نام دارد. این طرح که ابتدا به عنوان یک هواپیمای 9 نفره در سال 2021 توسط Embraer معرفی شد، اکنون در حال بررسی و توسعه برای ظرفیت های 19 و 30 نفره است. این هواپیما دارای پیشرانه هیبریدی-الکتریکی موازی است که در هنگام استفاده از SA میتواند کاهش 90 درصدی انتشار CO2 را به همراه داشته باشد. مدل های 19 صندلی و 30 صندلی، موتورهای نصب شده در عقب دارند و عرضه آنها در اوایل دهه 2030 خواهد بود.

طرح مفهومی دوم Energia H2 Fuel Cell نام دارد که در سال 2021 به عنوان یک آپشن 19 صندلی معرفی شد و اکنون به عنوان یک آپشن 30 نفره در حال بررسی و توسعه است. این هواپیما دارای پیشرانه الکتریکی هیدروژنی، با موتورهای الکتریکی نصب شده در عقب و انتشار گاز دی اکسید کربن صفر است. این هواپیما در دو تیپ 19 و 30 صندلی ارائه شده و قرار است و تا سال 2035 عرضه شود.

هنوز هیچ چیزی مشخص نشده است، زیرا هم معماری و هم فناوری های هواپیما هنوز از نظر قابلیت فنی و تجاری در حال ارزیابی هستند.

رئیس و مدیرعامل شرکت Embraer، آرجان مایجر، می گوید: من معتقدم که ما اهداف جسورانه اما واقع بینانه ای را برای عرضه این مفاهیم به بازار تعیین کرده ایم. از زمانی که در سال گذشته طرح های مفهومی Energia خود را معرفی کردیم، مشغول ارزیابی معماری های مختلف و سیستم های محرکه بوده ایم.

او ادامه می دهد: این تلاش‌ها منجر به به‌روزرسانی مفاهیم ما شده است که امروز با شما به اشتراک می‌گذاریم. تعدادی از خطوط هوایی بخشی از گروه مشاوره انرژی ما هستند، تجربه و دانشی که آنها برای مطالعه به ارمغان می‌آورند، کلید تسریع در مراحل بعدی خواهد بود.

این شرکت در موقعیت منحصربه‌فردی قرار دارد تا فناوری‌های پیشرانه جدید خود را روی هواپیماهای کوچکتر خود آزمایش کند.

لوئیس کارلوس آفونسو، معاون مهندسی، فناوری و استراتژی شرکتی در Embraer، گفت: هواپیماهای 19 و 30 صندلی نقطه شروع معقولی برای مطالعات متمرکز هستند، زیرا احتمالاً آمادگی فنی و اقتصادی گذشته این چنین هواپیماهایی را می توانند ارائه دهند.

او ادامه داد: در حالی که چالش‌های انتشار صفر آلاینده های گرم کننده کره زمین قابل توجه است، هواپیماهای تجاری ما در کمتر از 25 سال، مصرف سوخت و انتشار CO2 را تقریباً 50 درصد بر اساس مبنای صندلی/مایل، با استفاده از سوخت‌های معمولی و نیروی محرکه کاهش داده‌اند. من مطمئن هستم که هدف انتشار صفر آلاینده های گرم کننده کره زمین هدفی است که در آینده می توانیم به آن برسیم.