بسته‌های حمایتی به فعالان گردشگری آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شود

کرمانشاه – ایرنا – کارشناس امور بازاریابی معتقد است دولت و متولیان باید ساز و کارهایی ایجاد کنند تا با استفاده از آن حوزه‌های مختلف گردشگری آسیب‌دیده از کرونا را شناسایی و دسته‌بندی کنند و به بخشی از آن‌ها کمک‌های بلاعوض و به بخش دیگر وام کم‌بهره پرداخت نمایند.

به گزارش ایرنا، بی شک یکی از آسیب دیده‌ترین صنعت‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، گردشگری است، درحال حاضر و با شیوع کرونا، کسب و کارها و فعالیت های صنعت گردشگری و هتل‌داری با بحران شدیدی مواجه شدند و در حال ورشستگی هستند. همه‌گیری ناشی از ویروس کرونا، همه‌ جهان را تغییر داده‌ و نه فقط در کوتاه‌مدت، بلکه اثراتی بلندمدت خواهد داشت.

صنایع مختلف، تا مدت‌ها درگیر ضررهای ناشی از شیوع کرونا خواهند بود و تا زمانی بسیار نامعلوم باید با این شوک کاهش تقاضا دست و پنجه نرم کنند.

«مریم بیگ‌پور» دکترای بازاریابی معتقد است، گردشگری در واقع بیشترین ضربه را از کرونا خورده و تقریبا تا حد ورشکستگی اقتصاد این صنعت پیش رفته است. با این حال پیش‌بینی می‌شود این مسأله در میان‌مدت حل خواهد شد و دنیا به حالت عادی خود باز خواهد گشت که با این وجود باز هم محدودیت هایی وجود خواهد داشت.

در ادامه به منظور آشنایی با پیامدهای کرونایی در صنعت گردشگری داخلی و خارجی و نیز راهکارها برای کاهش این آسیب ها گفت و گوی ایرنا با این صاحبنظر در حوزه بازاریابی را می خوانید.

بسته‌های حمایتی به فعالان گردشگری آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شود

«مریم بیگ پور»؛ کارشناس بازاریابی

با شیوع ویروس کرونا چه میزان شغل در صنعت گردشگری در معرض نابودی قرار گرفت؟

طبق آخرین گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر (WTTC)در سال ۲۰۲۰ قرار بود رونق بیشتر مشاغل و کارآفرینی در صنعت گردشگری و هتل‌داری جهان تجربه شود، اما با ظهور ویروس کرونا، ۵۰ میلیون شغل در صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی در معرض نابودی قرار گرفته، حجم درآمدهای حاصل از این صنعت به یک سوم نزول کرد.

گردشگری داخلی کشورها نیز با روند آهسته به کار خود ادامه داد اما هنوز با دوران رونق خود فاصله زیادی دارد. کافی است بدانید در بعضی از شرکت‌های داخلی و خارجی گردشگری، رزرو بلیط بیش از ۹۵ درصد کاهش‌یافته است.

خطوط هوایی ورشکسته شده‌اند، شرکت‌های مسافرتی تعداد زیادی از کارکنان خود را تعدیل کرده‌اند و رو به تعطیلی رفته‌اند. یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شاغل این حوزه به طور مستقیم و حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل غیر مستقیم در صنعت گردشگری و هتل‌داری ایران، در شرف بیکارشدن هستند.

از تغییرات جهانی سفر کردن در دوران کرونا و پس از کرونا بگویید. آیا شاهد رشد شتاب‌آلود سفر همانند سال‌های اخیر، خواهیم بود؟

با وجود صدمات بسیار، با این حال پیش‌بینی می‌شود این مسأله در میان‌مدت حل خواهد شد و دنیا به حالت عادی خود باز خواهد گشت اما سفر و به‌ خصوص سفرهای بین‌المللی تغییرات مهمی را تجربه خواهند کرد. البته این بار با شرایط و دستورالمل‌های جدیدی همراه خواهد بود که می توان به حضور کمتر و یا با حساسیت بالا در محیط‌های بیش از حد شلوغ تفریحی و گردشگری، حساسیت‌های بهداشتی شخصی افراد و ضدعفونی با ژل‌ و یا شست‌وشوی مداوم دست، مدت‌زمان کمتر حضور در مراکز تفریحی و بسته، استفاده کمتر از وسایل حمل و نقل عمومی، کاهش سفرهای گروهی و مواردی از این دست که خود بیانگر تغییر رفتارهای گردشگری است، اشاره کرد.

بدیهی است در این روند نسبت افزایش سفرهای داخلی به سفرهای خارجی بیشتر خواهد شد اما دیگر از رشدشتاب‌آلود سال‌های اخیر، خبر نخواهد بود، در واقع صنعت گردشگری جهان یکی از حوزه‌هایی است که باگسترش کرونا باچالش‌های فراوانی مواجه شده است.

آیا بعد از ریشه‌کن شدن کرونا شاهد چالش‌هایی در حوزه صنعت گردشگری کشور خواهیم بود؟

صنعت گردشگری داخلی کشور ما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز، بلیت هواپیما، هتل‌ها و مراکز اقامتی مشکلات فراوانی را تجربه کرده است، اما با گسترش ویروس کرونا ضربه سنگینی به آن وارد شد. برای همین لازم است که مسئولان کشور در این خصوص تدابیر ویژه اتخاذ کنند چراکه بعد از ریشه‌کن شدن کرونا شاهد چالش‌هایی در حوزه صنعت گردشگری کشور خواهیم بود که تا مدت‌ها تأثیرات منفی آن ادامه پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر همه کشورهای دنیا که در حوزه گردشگری فعالیت داشتند از اثرات شیوع کرونا آسیب‌دیده و این اتفاق تاثیرات سنگینی را بر درآمدهای مالی این کشورها تحمیل کرده است. لغو رویدادهای بزرگ گردشگری در جهان نشانه اهمیت موضوع و لزوم توجه به سلامت جامعه بشری در مواجه با این ویروس به شمار می‌رود. به همین دلیل ایران نیز از این آسیب مصون نمانده و بخش مهمی از صنعت گردشگری داخلی و خارجی ما دچار رکود و افت شده است.

اما این روند به طور یقین ادامه نخواهد داشت و باید برای رسیدن به توسعه پایدار در صنعت گردشگری از حالا برای بعد از دوران گسترش کرونا تصمیم گرفت و از ظرفیت‌های بالقوه آن بهره برد.

افزایش ارز تا چه اندازه به یکی از چالش های صنعت گردشگری تبدیل شده است؟

گردشگری می‌توانست فرصت‌های بزرگی را برای کشورمان فراهم کند. گردشگری در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و داخل کشور روند روبه رشدی را تجربه می کرد اما در کشور ما در یک سال و نیم اخیر به دلیل تحریم ها با چالش‌هایی همراه شد یکی از این مشکلات افزایش ارز در سال گذشته بود که منجر به افزایش قیمت هتل‌ها و مراکز اقامتی و بلیت هواپیما را به همراه داشت در نتیجه هزینه سفر افزایش پیدا کرد و منجر به کاهش گردشگر شد. افزایش نرخ قیمت بنزین یکی دیگر از عوامل کاهش رونق صنعت گردشگری در کشور بود. اما با شیوع کرونا ضربه سهمگینی به این صنعت وارد شد.

با توجه به این شرایط بسیاری از آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری و هتل‌داران در معرض ورشکستی قرار دارند که به دلیل کاهش گردشگران است در همه جهان شاهد این شرایط بحرانی هستیم اما کشورهایی مثل ترکیه و امارات از صاحبان صنعت گردشگری در این شرایط در کشورشان حمایت می‌کنند در حالی که اگر مسئولان کشور ما در این رابطه تدبیری اتخاذ نکنند شاهد پیامدهای منفی در صنعت گردشگری حتی بعد از ریشه‌کردن ویروس کرونا خواهیم بود.

برای کاهش پیامدها در صنعت گردشگری در دوران کرونا و پس از کرونا چه پیشنهاداتی دارید؟

در دوران کرونا افراد و کسب و کارها باید خود را برای دوران پساکرونا آماده کنند. از جمله بهره‌گیری بیشتر از فنون نوین و مجازی، می‌تواند برای بحران‌های کاری و اقتصادی جهان جایگزین مناسبی باشد. همه چه مسافران و چه ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری باید خود را برای انجام و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده کنند. همه مراکز تفریحی به‌ویژه اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها باید کیت‌ها و بسته‌های بهداشتی فردی را در اختیار داشته باشند.

در این میان سفرهای گروهی نظیر آنچه که در طرح ملی “ایران؛ مرز پرگهر” انجام می‌شد باید با تعداد کمتر و با رویکرد تخصصی‌تری برگزار شوند، آموزش‌ها در حوزه گردشگری نیز باید اغلب به شکل مجازی برگزار شود و در صورت لزوم آموزش‌های حضوری با رعایت فاصله امن و با تعداد کمتری برگزار شود.

از سوی دیگر برای به حداقل‌رساندن آسیب‌های اقتصادی باید بسته‌های حمایتی از سوی دولت و متولیان برای فعالان گردشگری در نظر گرفته شود. مواردی همچون؛ امهال سه تا ۶ ماهه مالیات اعم از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد، تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی از جمله این حمایت‌ها است.

دولت باید ساز و کارهایی ایجاد کند تا با استفاده از آن حوزه‌های مختلف گردشگری را شناسایی و دسته‌بندی کند و به بخشی از آن‌ها کمک‌های بلاعوض و به بخش دیگر وام کم‌بهره پرداخت کند. علاوه بر آن دولت باید برای رونق بخشیدن به بازار سفر، وضعیت مالی و اقتصادی افراد جامعه را در نظر بگیرد و کمک‌های نقدی (یارانه هدفمند مختص سفر) را برای سفر رفتن افراد پرداخت کند، زیرا اغلب افراد جامعه نیز در دوران شیوع کرونا در قرنطینه بوده‌اند و از نظر اقتصادی نیز متضرر شده‌اند.

همچنین باید برای مسافران تسهیلاتی کم‌بهره با بازپرداخت ۶ تا ۱۰ ماهه را فراهم کند تا با این امر افراد را به سفرکردن تشویق کند تا افرادی که تمایل به سفر رفتن دارند اما شرایط اقتصادی آن‌ها دچار مشکلاتی است و توان مالی لازم جهت سفر را ندارند بتوانند برای سفر برنامه‌ریزی کنند.

اقامتگاه بوم گردی «سابات» در روانسر

آیا پرداخت تسهیلات بانکی به آژانس‌های مسافرتی یاری رسان فعالان بازار گردشگری است؟

پرداخت تسهیلات بانکی به آژانس‌های مسافرتی با شرایط فعلی هیچ کمکی به نجات این گروه از فعالان بازار گردشگری نمی‌کند زیرا چنین تسهیلاتی با سود ۱۲ درصد برای فعالان گردشکری رقمی سنگین است. در نهایت با توجه به اینکه تابستان نیز فصل سفر در ایران به شمار می‌رود می‌توانیم فرصت مجدد سفر را در این ایام طراحی و ایجاد کنیم، البته در صورتی که کرونا فروکش کند و همه مناطق کشور در وضعیت سفید قرار گیرند.

همچنین تولید محتوای فیلم و عکس با زبان‌های بین المللی، حضور و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، معرفی جاذبه‌های فرهنگی ایران از جمله این موارد است و نیز باید بررسی شود که از زمان مواجه با بحران کرونا چقدر از ظرفیت‌های دانشگاهی برای ارائه راهکار و مقابله با آسیب‌های بیشتر فعالان گردشگری استفاده شده‌ است و اگر این میزان کافی نبود باید پرسید که چرا این پتانسیل‌ها در بدنه دولتی نادیده گرفته می‌شود؟

توسعه گردشگری نمی‌تواند تنها متکی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باشد و لازم است از همکاری ‌های فرا سازمانی و برنامه‌های مشترک نهادهای مختلف برای این توسعه‌ دوباره استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.