تالاب های مهمان نواز

سکوت تالاب را نه صدای بلند غازها و اردک ها و نه صدای افتادن سنگ ها، که تنها بوق بلند بی مورد خودرو تعدادی از گردشگران بر هم می زند.

خودرو گردشگران تا نزدیک ترین موج های تالاب ها هم پایین رفته است، اما تالاب های چهارمحال و بختیاری آنقدر مهربان و مهمان نوازند که نمی گذارند چرخ خودرویی خیس شود.

تالاب های چهارمحال و بختیاری در بهار پس از باران، قطعه ای از آرامش زمین اند، آنقدر که آسمان آبی بسان آیینه ای در آن پیداست.

تالاب های چهارمحال و بختیاری در بهار سرد و بارانی نیز نغمه زیبای زندگی را سر می دهند تا شاهکار دست توانای نقاش بزرگ طبیعت را جلوه گری کنند.
تالاب های چهارمحال و بختیاری از جاذبه های با ارزش طبیعی این سرزمین به شمار می آید و واجد اهمیت گردشگاهی قابل توجهی برای گردشگران به ویژه مسافران نوروزی است.

ویژگی بارز و مهم تالاب های چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر تالاب های ایران، قرار گرفتن آنها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است.

وجود آب بندها، باتلاق ها و تالاب های طبیعی در این منطقه سبب شده تا هر ساله هزاران پرنده بومی و مهاجر در این زیستگاه ها به طور دایم و موقت زندگی و تابلوی زیبایی برای مسافران این استان ترسیم کنند.

بیشترین تالاب های این استان را تالاب های بین المللی چغاخور، گندمان و سولقان در شهرستان های بروجن و اردل تشکیل می دهند.

تالاب های مهمان نواز

تالاب چغاخور با مساحتی حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های کشور است که رشته کوه کلار با قله سه هزار و ۸۰۰ متری از سمت جنوب غربی مشرف بر آن است.

تالاب های مهمان نواز

از سوی دیگر، تالاب گندمان با فاصله نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته و رشته کوه چرو با ارتفاع سه هزار و ۵۰۰ متری تا جنوب این تالاب کشیده شده و وجود این کوه جذابیت خاص به تالاب بین المللی گندمان بخشیده است.

تالاب های مهمان نواز

تالاب سولقان (سولگان) نیز از دیگر جذابیت های گردشگری این استان است که بیش از ۱۵۰ هکتار وسعت دارد و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده خوزستان از اهمیت ویژه ای برای گردشگران برخوردار است.

تالاب های چهارمحال و بختیاری در زمره تالاب های بین المللی کشور قرار دارند و در این تالاب ها، آبزیانی همچون سس ماهیان، سفید کولی، ماهی پوزه دار، کپور ماهیان، سیاه ماهیان، ماهی نادر گورخری، آزاد ماهیان و ماهی لوچ سیبلک دار زیست می کنند.

تالاب گندمان و چغاخور یکی از زیستگاههای منحصر به فرد استان و محل زندگی بیشتر گونه های مهاجر و بومی استان است.

این تالاب ها یکی از مناطق ارزشمند زادآوری پرندگان آبزی به خصوص اردکهای سرسبز و سرحنایی و محل توفقگاه تابستانی و زمستانی برخی از پرندگان مهاجر است.

تالاب های چهارمحال و بختیاری از نظر زیبایی به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات بی نظیرند.   یکی از مهمترین نیازهای تالاب های استان، حفظ محیط زیست آنهاست که از گردشگران  درخواست می شود در کنار لذت بردن از این نعمت خدادادی از ریختن زباله به ویژه مواد پلاستیکی و پسماندهای غذایی در کنار تالاب ها یا در سطح آب آن خودداری کنند.

 وجود تالاب ها در دشت های نیمه خشک بخش فلات مرکزی ایران بسیار اهمیت دارد چرا که این تالاب ها که در محل آبخیزهای محصور شده با آبریزگاه های داخلی قرار دارد در تنظیمات اقلیمی اثر گذار است.