تالاب پارک ملی بوجاق، یکی از ذخیره‌های زیست کره در ایران

پارک ملی بوجاق، از جذاب‌ترین پارک‌های ملی ایران با گونه‌های زیستی و جانوری مختلف بوده که در استان گیلان واقع شده است. این منطقه حفاظت شده، نخستین پارک ملی خشکی-دریایی ثبت شده در ایران است که در شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد. برای آشنایی با این پارک ملی خاص با ما همراه باشید.

تالاب پارک ملی بوجاق، یکی از ذخیره‌های زیست کره در ایران

پارک ملی بوجاق در جنوب دریای خزر و در ضلع شمالی بندر کیاشهر واقع شده و وسعتی حدود ۳۳۰۰ هکتار دارد که از این وسعت ۱۶۰۰ هکتار آن منطقه دریایی، ۱۶۰ هکتار آن محوطه تالابی و باقی محوطه خشکی است. محوطه خشکی در این پارک زمین‌های ساحلی و جلگه‌ای را شامل می‌شود. این منطقه، از غرب به رودخانه اوشمک و از شرق به روستای امیر کیاسر متصل است و با توجه به اینکه دستاودهای علمی فوق العاده‌ای در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد، ذخیره‌گاه زیست‌کره نیز محسوب می‌شود.
تحقیقاتی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در پارک ملی بوجاق و پناه‌گاه حیات‌وحش آن انجام شد و طی آن گونه‌های زیستی این منطقه حفاظت شده به تفکیک مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. مشاهده ۲۳۴ گونه پرنده با ۴۹ تیر مختلف که متأسفانه ۱۲ نوع آن جزء جانوران در حال انقراض هستند، بسیار جالب توجه است و ناظر به اینکه تعداد اندکی از این گونه‌ها، پرندگان بومی این پارک هست و اکثر آنها پرندگان مهاجر و عبوری محسوب می‌شود، پارک ملی بوجاق زیستگاه پرندگان مهاجر به شمار می‌آید. هما، توکا قمری، چلچله، مرغ مگس گیر، مرغابی، غاز، فلامینگو، لک لک، عقاب دریایی و.. از مهم‌ترین پرندگان قابل اشاره در این پارک ملی است.

تالاب پارک ملی بوجاق، یکی از ذخیره‌های زیست کره در ایران

این منطقه حفاظت شده دارای ۵۰ گونه آبزی است که ماهی سفید، ماهی کپور، اردک ماهی، لای ماهی و سرخ باله از مهم‌ترین آنها به شمار می آید و فک خزری، تنها پستانداری است که در این پارک ملی زندگی می کند. گفتنی است، ۲۴۸ گونه مختلف گیاهی، این پارک را بسیار دیدنی کرده است و با وجود چهار فصل بودن پارک ملی و توجه به انتخاب زمان مناسب برای بازدید از مجموعه، می توان تجربه کم نظیری رو برای خود رقم زد. برای بازدید از گونه‌های گیاهی و تجربه فعالیت‌هایی نظیر قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، قدم زدن در میان انبوهی از زیبایی‌های تکرار نشدنی طبیعت، ثبت آن‌ها و عکاسی کردن، فصل‌های بهار و تابستان زمان فوق العاده‌ای محسوب می‌شود و در صورت علاقه به فعالیت خاصی چون پرنده‌نگری، فصل‌های پاییز و زمستان مساعد است چرا که با حضور پرندگان مهاجر در این سایت، تعداد و گونه‌های بسیاری از آن‌ها قابل مشاهده هستند و تنها نکته حائز اهمیت برای دیدن بیشتر آنها، در نظر گرفتن دوری آنها از رنگ‌های گرم و نپوشیدن لباس‌هایی با رنگمایه‌های قرمز، نارنجی و زرد است.

تالاب پارک ملی بوجاق، یکی از ذخیره‌های زیست کره در ایران

نشانی پارک ملی بوجاق: استان گیلان، سی و شش کیلومتری شمال شرق لاهیجان، روستای امیر کلایه، پارک ملی بوجاق.