تحریم هواپیمایی ایران به کجا رسید؟

پس از تحریم ماهان‌ایر از سوی دولت آلمان، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تمامی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم قرار دارند.

پس از آن‌که دولت آلمان اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ماهان ایر از سال ۲۰۱۹ میلادی دیگر قادر نخواهد بود برای پروازهای خود از فرودگاه‌های این کشور استفاده کند، به تازگی محمد اسلامی- وزیر راه و شهرسازی به صراحت بیان کرد که تمامی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جمله ایران ایر نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه که این قبیل اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل است، خاطرنشان کرد که آمریکا همواره در طول تاریخ چنین اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است و ملت ایران نیز شاهد اقدامات تروریستی و حمایت از تروریسم از جانب آمریکا بوده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص تحریم شرکت هواپیمایی ماهان از سوی آلمانی‌ها اظهار کرد که در نامه‌ای که از سوی دستگاه متولی حوزه حمل و نقل هوایی آلمان به سازمان هواپیمایی کشور ارسال شد، مطالبی درج شد که زیبنده نبود که البته از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز پاسخ نامه آن تهیه و ارسال شد.

تحریم ماهان‌ایر از سوی آلمان

در گزارشی که نخستین بار توسط روزنامه بیلد آلمان و برخی دیگر از رسانه‌های محلی منتشر شد، اعلام شد که دولت آلمان قصد دارد در راستای تحریم‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران و اظهارات بی‌اساس سرویس‌های امنیتی آمریکا در خصوص اینکه همکاری شرکت‌های آلمانی با ماهان‌ایر امنیت شهروندان و مسافران آمریکایی حاضر در فرودگاه‌های آلمان را به مخاطره می‌اندازد، شرکت هواپیمایی ماهان ایر را از پرواز و رفت و آمد از فرودگاه‌های این کشور بازدارد، مسئله‌ای که در نهایت عملیاتی و با واکنش سازمان هواپیمایی کشوری روبرو شد تا پاسخ آن‌ها در نامه‌ای داده شود.

واکنش سازمان هواپیمایی کشوری به تحریم ماهان از سوی آلمانی‌ها

در این بیانیه آمده بود که هواپیمایی ماهان، یک شرکت حمل و نقل هوایی تجاری است که مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده و برای اطمینان از رعایت تمامی الزامات ایمنی و امنیتی تحت نظارت دائم این سازمان بوده و هیچ نوع نگرانی ایمنی و امنیتی که ادامه پروازهای این شرکت را با محدودیت مواجه سازد در نظارت‌های سازمان هواپیمایی کشوری یافته نشده و توسط سایر سازمان‌های هواپیمایی کشوری، از جمله سازمان‌های اروپایی و سازمان هواپیمایی کشوری آلمان نیز گزارش نشده است. این شرکت در روزهای اخیر موفق به تمدید مجوز فعالیت در اروپا، با کسب امتیازی برتر از قبل شده است.

بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری، تصمیم دولت آلمان را در تعلیق مجوزهای پروازی ماهان به آن کشور غیر قابل توجیه و غیر حرفه‌ای ارزیابی دانست و آن را ناشی از فشار سیاسی و موضوعاتی غیر مرتبط با هواپیمایی و شرکت ماهان می‌داند.