ثبت جهانی مناطقی از ایران در یونسکو؛ همه برای رونق گردشگری

تهران- ایرنا- از ارسال و انتظار ثبت پرونده ۵۶ کاروانسرای تاریخی کشور در فهرست یونسکو تا آغاز کار گردشگری سلامت،افزایش همکاری با نیروی انتظامی و تصویب استمهال وام‌های مراکز گردشگری تا پایان سال همه از جمله اخباری است که در حوزه میراث فرهنگی در مسیر رونق گردشگری ایران اسلامی انجام و منتشر شده است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، همه چیز از سفر استانی هفته پیش رئیس جمهور آغاز شد، در سفری که وزیر میراث فرهنگی در پاسخ به درددل مردم در جلسه شورای اداری استان فارس، گفته بود: همه جای استان در خصوص ساخت‌وساز در بخش حریم‌ها دچار مشکل است. امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر برخی قوانین نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند. باید این مشکل را حل کنیم. برخی کارشناسان و مردم نگران شدند که چاه زدن و کشاورزی در منطقه ممکن است سبب تخریب آثار باستانی منطقه شود؛ البته وزیر هر خبر در این خصوص در تهمت و دانست و گفت: الان همه منتظر دوقطبی کردن موضوعات هستند و باید برای حل مشکلات سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استبداد را کنار بگذاریم و حرف یکدیگر را گوش کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با اولویت پاسارگاد در دولت، اعتبار مصوب شده و در صدد حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم.

سیدعزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع‌فرهنگی و خلاق، پیرامون حواشی اخیر در جمع خبرنگاران، گفت: ممکن است از یک سخنرانی کارشناسی دقیق، کسی استنباطی کند و تیتری بزند و بعضی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه به آن بپردازند. آنچه برای ما مهم است حفظ میراث‌فرهنگی است، با همه قوت.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست.

ضرغامی تأکید کرد: حل مشکلات مردم وظیفه ماست. مردم پاسارگاد ۲۵۰۰ سال است که از پاسارگاد و از مقبره کوروش حفاظت کردند. این مردم با ارزش‌اند. مسئله اصلی مردم هستند. اگر به پاسارگاد به‌خاطر مدنیتی که شکل گرفته و جزو هویت ایرانیان محسوب می‌شود، بی اعتنا باشیم کار درستی انجام نداده‌ایم.

او ادامه داد: در بازدیدی که از پاسارگاد داشتم شاهد اعتراضات مردم بودم که بسیاری از امور جاری‌شان دچار اختلال شده بود. ما باید مشکل مردم را حل کنیم. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تدبیر مشکلات مردم را حل می‌کند.

پرونده چهار کاروانسرای خراسان جنوبی روی میز یونسکو

۲۳ کاروانسرای خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و از این تعداد چهار کاروانسرا به همراه آثار دیگر کشور در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی است تا این استان پنج اثر جهانی داشته باشد.

چهار اثر تاریخی از خراسان جنوبی به لحاظ شاخص‌های معماری با ارزش، در پرونده کاروانسراهای ایران نامزد ثبت جهانی شده‌اند که از این تعداد سه کاروانسرا در شهرستان طبس قرار دارد از جمله کاروانسرای چهل پایه که بین راه نایبند به راور قرار گرفته و از جذابیت خاصی برخوردار است.

ساخت کاروانسراها به عنوان آثار منحصر به‌فرد معماری، یادآور نیاکان هوشمند و هنرمند ماست که در جای جای این سرزمین پهناور ایران قرار گرفته‌اند و از جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه برای گردشگران خارجی به شمار می‌روند.

کاروانسراها برای استراحت کاروان‌ها و مسافرانی ساخته شدند که در راه‌های باستانی و تاریخی رفت و آمد داشتند همچنین این بناها نقش مهمی در مبادلات اقتصادی و فرهنگی بین کشورها و تمدن‌های کهن ایفا ‌کردند.

دهکده سفال سلیم‌آباد تنکابن در مسیر ثبت جهانی

روستای سلیم‌آباد تنکابن با برگزاری جشن ثبت به عنوان روستای ملی سفال به جمع روستاهای ملی سفال ایران پیوست و در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت.

جشن ثبت ملی روستای سلیم‌آباد تنکابن به عنوان روستای ملی سفال با حضور مدیرکل و معاونان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، مسئولان شهرستان تنکابن و اهالی روستای سلیم‌آباد و تعدادی از هنرمندان صنایع دستی این شهرستان در دهکده سفال سلیم‌آباد با اهدای لوح ثبت ملی روستا برگزار شد و سلیم‌آباد به عنوان نخستین روستای ملی سفال در مازندران و یکی از ۱۸ روستای ملی سفال معرفی شد.

روستای سلیم‌آباد از توابع بخش مرکزی تنکابن سال‌هاست که به دلیل فعالیت خانواده محبی در زمینه تولید ظروف و آثار هنری سفالی به شهرت زیادی در حوزه گردشگری و صنایع دستی رسیده و یکی از مقاصد گردشگری مبتنی بر فرهنگ بومی و صنایع دستی در غرب مازندران محسوب می‌شود. مسئولان صنایع دستی و میراث فرهنگی مازندران طی چند سال اخیر با تشکیل پرونده ثبت ملی این روستا گام‌هایی برای ساماندهی فعالیت‌های انجام شده در این روستا توسط خانواده محبی و کمک به برندسازی آن برداشتند که در نهایت به ثبت ملی این روستا منجر شد.

اعزام کارشناسان به شیراز برای حل مشکل مردم و حفظ بافت تاریخی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یک تیم کارشناسی برای بررسی موضوع و حل مشکلات مردم در بافت تاریخی و حفظ خانه‌های تاریخی شیراز اعزام شده تا همه جوانب را بررسی کند.

سیدعزت‌الله ضرغامی در مورد مشکلات مردم و حفظ بافت تاریخی شیراز گفت: موضوع بافت تاریخی شیراز وحل مشکلات مردم و البته حفظ خانه‌های تاریخی به تیم کارشناسی ارجاع داده شد و این تیم به منطقه اعزام شده تا همه جوانب را بررسی کنند.

ضرغامی درباره صحبت‌های اخیرش پیرامون بررسی بافت تاریخی شیراز گفت: مسائل مختلف داریم که باید با کار کارشناسی حل شود. هر فرد آمد و گفت«که ما داریم در این خانه زندگی می‌کنیم و بدبخت شدیم» از آن طرف یکی هم می‌آید و می‌گوید که «اینجا خانه تاریخی است و باید بافت تاریخی حفظ شود».

وی پاک کردن صورت مسائل را اشتباه دانست و تاکید کرد: باید مسائل را شنید و موضوعات را کارشناسی و بازدید و سپس راه حل صحیح را انتخاب کرد و تصمیم گرفت، باید در خانواده میراث فرهنگی و گردشگری با یکدیگر حرف بزنیم و مشکلات این بخش‌ها را حل کنیم‌

انتظارها برای یکی از زیباترین هتل‌های سنتی ایران در کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان با اعلام اینکه مرمت کاروانسرای وکیل شهر کرمان به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده می‌گوید که این بنای تاریخی پس از بهره‌برداری به یکی از زیباترین هتل‌های سنتی کشور در قلب بافت تاریخی این شهر تبدیل خواهد شد.

مرمت کاروانسرای قجری وکیل که از سال ۹۷ شروع شده طی چندسال گذشته خبرساز بوده و انتظارها برای پایان آن رسانه‌ای شده بود که حالا میراث استان می‌گوید کار مرمت به مرحله پایانی رسیده و منتظر تجهیز است.

آنطور که در منابع تاریخی آمده این کاروانسرا که قدمتش به دوران قاجاریه بر می گردد از بناهای مجموعه وکیل شهر کرمان به شمار می رود که ساخت آن در سال ۱۲۷۷ به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک حاکم کرمان آغاز و در سال ۱۲۸۷ به دست فرزندش مرتضی قلی خان وکیل الملک تکمیل شد.

این بنای تاریخی از ۲ طبقه تشکیل شده و ۱۲۰ غرفه را در خود جای داده که تعداد حجره‌های آن در طبقه اول ۸۱ باب و در طبقه دوم به ۳۱ باب است و گچبری، کاشی کاری ها و تزئینات زیبا و باارزشی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان که از این بنای تاریخی به عنوان هتل بوتیک (هتل‌هایی با سبک هنری،مختصات و معماری خاص) نام می برد می گوید مراحل پایانی بازسازی و مرمت این بنا دردست انجام است.

افزایش همکاری با نیروی انتظامی برای رونق صنعت گردشگری

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تقویت همکاری‌های این وزارتخانه با نیروی انتظامی در حوزه‌های مختلف از جمله حفاظت از بناهای تاریخی، جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز و تامین امنیت گردشگران خارجی خبر داد.

ضرغامی در دیدار با سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت تقویت همکاری این وزارتخانه با نیروی انتظامی گفت: این وزارتخانه با ناجا تقاطع‌های زیادی دارد و برای انجام ماموریت‌های وزارتخانه همکاری و مساعدت نیروی انتظامی نقش کلیدی را ایفا می‌کند. خوشبختانه امروز نیروی انتظامی ما هوشمند و مقتدر است و در حوزه‌های مختلف کارآمدی بالایی دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: در حوزه میراث‌فرهنگی و در مسائلی مانند حفظ بناهای تاریخی، جلوگیری از حفاری غیرمجاز و قاچاق اشیای تاریخی نیارمند همکاری با نیروی انتظامی هستیم، همچنین در حوزه گردشگری به‌ویژه بخش گردشگران خارجی و ورود آن‌ها به کشور، ماموریت وزارتخانه با ماموریت‌های ناجا مرتبط است.

استمهال وام‌های مراکز گردشگری تا پایان سال تصویب شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تصویب «استمهال وام‌های دریافتی مراکز ⁧‫گردشگری‬⁩ تا پایان سال ۱۴۰۰ » در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

ضرغامی در حساب کاربری خود در توییتر با بیان اینکه عضو ستاد ملی مقابله با کرونا شده است، نوشت: در جلسه‌ امروز (۲۴ مهر)، استمهال وام‌های دریافتی مراکز ⁧‫گردشگری‬⁩ تا پایان ۱۴۰۰ و مفاصاحساب مالیاتی آنان تا آخر آذرماه به تصویب رسید.

۵۶ کاروانسرای تاریخی کشور در انتظار ثبت در فهرست یونسکو است

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۶ کاروانسرای تاریخی کشور توسط نمایندگان یونسکو برای ثبت در آثار میراث فرهنگی جهان ارزیابی می‌شود.

محمدحسین طالبیان در حاشیه بازدید نماینده یونسکو از کاروانسرای تاریخی شاه عباسی در گردنه صائین شهرستان نیر به خبرنگار ایرنا گفت: از این تعداد تاکنون توسط نماینده یونسکو ۳۰ پرونده مورد ارزیابی قرار گرفته و مابقی نیز در حال اجراست.

وی افزود: این کاروانسراها در ۲۴ استان کشور از جمله استان اردبیل قرار دارند.

او اظهارکرد: این کاروانسراها متعلق به دوران ساسانیان تا قاجار و از مجموعه‌های آثار زنجیره‌ای بین‌راهی و محل اتراق کاروان‌ها بوده‌اند و دارای معماری ناب ایرانی با طرح‌های خاص و متنوع هستند.

پرونده چهار کاروانسرای خراسان جنوبی روی میز یونسکو

۲۳ کاروانسرای خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و از این تعداد چهار کاروانسرا به همراه آثار دیگر کشور در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی است تا این استان پنج اثر جهانی داشته باشد.

چهار اثر تاریخی از خراسان جنوبی به لحاظ شاخص‌های معماری با ارزش، در پرونده کاروانسراهای ایران نامزد ثبت جهانی شده‌اند که از این تعداد سه کاروانسرا در شهرستان طبس قرار دارد از جمله کاروانسرای چهل پایه که بین راه نایبند به راور قرار گرفته و از جذابیت خاصی برخوردار است.

ساخت کاروانسراها به عنوان آثار منحصر به‌فرد معماری، یادآور نیاکان هوشمند و هنرمند ماست که در جای جای این سرزمین پهناور ایران قرار گرفته‌اند و از جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه برای گردشگران خارجی به شمار می‌روند.

کاروانسراها برای استراحت کاروان‌ها و مسافرانی ساخته شدند که در راه‌های باستانی و تاریخی رفت و آمد داشتند همچنین این بناها نقش مهمی در مبادلات اقتصادی و فرهنگی بین کشورها و تمدن‌های کهن ایفا ‌کردند.

زمینه برای آغاز به کار گردشگری سلامت

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دیدار با وزاری خارجه و بهداشت گفت: در هفته‌های گذشته واکسیناسیون عوامل مرتبط با گردشگری کلید زده شد و این روند به سرعت رو به اتمام است.

عزت‌الله ضرغامی یادآورشد: حدود ۲۰ ماه است، صدور ویزای گردشگری متوقف شده است و با توجه به اهمیت گردشگری، ان‌شاءالله با رعایت پروتکل‌ها بتوانیم گردشگری را در کشور از سر بگیریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گردشگری امروز از مصادیق بارز دیپلماسی عمومی است، گفت: حتما سیاست‌های دولت آقای رئیسی تقویت دیپلماسی عمومی است که گردشگری یک رکن مهم آن است.

ضرغامی خاطرنشان کرد: صدور ارزش‌های فرهنگی ما از طریق گردشگری صورت می‌گیرد. اگر زمینه‌های لازم در کشور به درستی فراهم شود در آینده نزدیک شاهد از سرگیری صدور روادید گردشگری در همه حوزه‌ها خواهیم بود.

همچنین در این نشست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند واکسیناسیون انجام شده در کشور گفت: در حال حاضر زمینه برای ورود مهمانان خارجی به کشور فراهم شده و در این رابطه نگرانی وجود ندارد و افراد می‌توانند به کشور ما سفر کنند و از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند.

وی افزود: لازم است یک سازماندهی بین وزارت امور خارجه و وزارت گردشگری انجام دهیم تا ورود این میهمانان با تسهیلات بهتری انجام شود و خدمات پزشکی بهتری به آنها داده شود.

عین اللهی گفت: توافقاتی قبلا صورت گرفته که باید بازنگری شود. در هر کشوری خدمات پزشکی طبقه بندی شده است و دوست داریم افرادی که به ایران سفر می‌کنند از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ هم با توجه به وضعیت ترددهای هوایی می‌توانیم پذیرای گردشگر خارجی از کل دنیا باشیم.