جاهای دیدنی نهاوند

در این مقاله به بررسی جاهای دیدنی نهاوند و نکات مهم مرتبط با آن خواهیم پرداخت.

سلام نو-سرویس گردشگری: نهاوند یکی از شهر های مشهور و توریستی استان همدان می باشد. این شهر سالانه توریستان بسیار قبل توجهی را از نقاط مختلف ایران به خود جلب می کند. ما در این مقاله تعدادی از برترین جاهای دیدنی نهاوند را به شما معرفی کرده و شما را با مهم ترین ویژگی های آنها آشنا خواهیم کرد.

حمام حاج آقا تراب، یکی از جاهای دیدنی نهاوند

حمام حاج آقا تراب یکی از برترین جاهای دیدنی نهاوند می باشد که قدمت آن به دوران حکومت قاجار بازمیگردد. شما میتوانید هنر معماری ایرانی اسلامی را در این مکان به طور کامل مشاهده فرمایید. از مهم ترین ویژگی های این مکان تاریخی میتوان به نقوش موجود در دیوار های آن اشاره کرد. به عنوان مثال شما میتوانید تصاویر مختلفی از داستان های مشهور شاهنامه را بر روی دیوار های این حمام تاریخی مشاهده فرمایید. از مهم ترین بخش های موجود در این حمام میتوان به بخش زنانه، بخش مردانه، گرمینه و… تقسیم میگردد. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به شهر نهاوند، از این مکان زیبا بازدید فرمایید.

خانه قدوسی

از دیدنی ترین مکان های گردشگری شهر نهاوند میتوان به خانه قدوسی اشاره نمود. این سازه تاریخی در نزدیکی قدیمی ترین مسجد شهر قرار گرفته که دارای نقش و نگار های چشم نواز، پنجره هایی با شیشه های هفت رنگ و معماری بسیار قابل توجهی می باشد.لازم به ذکر است که آیت الله علی قدوسی که صاحب اصلی این مکان تاریخی بوده، در سال ۱۳۶۰ به شهادت رسیده است. در ادامه خانه قدوسی در سال ۱۳۸۰ به لیست آثار ملی کشور اضافه گردیده و امروزه از آن به عنوان یکی از برترین جاهای دیدنی نهاوند یاد می شود.

تپه و دهکده گیان از معروف ترین جاهای دیدنی نهاوند

تپه و دهکده گیان یکی از جاهای دیدنی نهاوند می باشد. این تپه در نزدیکی سراب گیان و ۱۹ کیلومتری جنوب غربی شهر قرار گرفته است. جاده جنگلی و زیبای این منطقه می تواند شما را به وجد آورده و سراسر این سفر را برای شما دلنشین سازد. اطلاعات برجای مانده حاکی از آن است که قدمت این دهکده به حدود ۷۰۰۰ سال میرسد. به همین سبب می توان قدمت شهر نهاوند را به کم و بیش ۳۷ قرن قبل از میلاد مسیح مرتبط دانست. از اقوام ایرانی میتوان به قوم آریایی اشاره نمود که اولین بار این منطقه را گزینه ای برای سکونت برگزیده بوده اند. اهمیت و ارزش این دهکده به استقرار هفت هزار ساله قوم آریایی بازمی گردد و به همین سبب علاقه مندان به این حوزه را به خود جذب می نماید. این مکان همچون مناطق با ارزش اهمیت بالا مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته و از این بابت این اثر با تمدن بسیار بالایی که دارد، در شیبی رو به نابودی قرار گرفته است.

مسجد جامع نهاوند

در هر شهری که سفر می کنید، به خصوص اینکه در کشوری که جزو کشور های اسلامی بشمار می آید، شما شاهد مسجد جامع در آن شهر چه کوچک و چه بزرگ خواهید بود. از ویژگی هایی که مسجد جامع هر شهر دارا است میتوان به قدیمی بودن بنا و دلنوازی معماری این مساجد اشاره کرد. مسجد جامع نشانه ای از فرهنگ اسلامی و کانون دینی هر شهر میباشد. در شهر نهاوند، این مسجد در ضلع شمال غربی میدان قیصریه واقع گردیده است. مسجد جامع در مرکز شهر قرار گرفته که با بازار اصلی شهر فاصله چندانی ندارد.

این مسجد از لحاظ پایداری، استقامت بسیار مناسبی داشته است که چندین سال با وجود شرایط جوی و زلزله های رخ داده، با توجه به اینکه معماران حاذق در ساخت این مسجد دست داشته اند، همچنان این بنا استوار است. تاریخ بنای این مسجد به گفته محققان به دوره سلجوقیان مربوط شده است. در این مسجد یک کتیبه باستانی قرار دارد که ساخت این با را به دوران سلجوقیان مربوط می سازد حال آنکه با وجود گذشت زمان، در عصر صوفیان این بنا مرمت گردیده و شما شاهد کتیبه باستانی دیگری خواهید بود.

جاهای دیدنی نهاوند

جاذبه های طبیعی نهاوند

شهر نهاوند علاوه بر جاذبه های تاریخی ای که پیش از این معرفی کرده ایم، دارای جاذبه های طبیعی بکر و زیبای بسیاری میباشد. از جمله این طبیعت بکر میتوان به سراب گیان و سراب گاماسیاب یا همان گاماساب اشاره نمود.

سراب گیان، از جاهای دیدنی نهاوند

از دیگر جاهای دیدنی نهاوند می توان به سراب گیان اشاره کرد. این سراب در بخش جنوب شرقی شهر زیبا و باستانی نهاوند واقع شده است که فاصله ای حدود ۲۱ کیلومتری از مرکز شهر دارد. این سراب در همان تپه گیان که پیش تر معرفی شده است واقع گردیده. آبی که از دل این تپه میجوشد باعث گردیده تا جنگل زیبایی در این منطقه طی سالیان شکل بگیرد. همچنین از این آب در موارد کشاورزی و تامین آب شرب منطقه استفاده میشود.

جاهای دیدنی نهاوند

سراب گاماسیاب یا گاماساب

سراب گاماساب در ۱۹ کیلومتری بخش جنوب شرق شهر نهاوند قرار گرفته است که از جاهای دیدنی نهاوند محسوب می شود. این منطقه یکی از زیباترین طبیعت این شهر به حساب می آید. طویل ترین رودخانه کشور، تشنه آب این سرچشمه میباشد. این سرچشمه رود هایی مانند خرم آب، خرم رود و قلقل رود را سیراب می نماید که توسط این رود ها به رود های سیمره و قره سو آب رسیده که در نهایت به رود کرخه میریزد.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه جاهای دیدنی نهاوند بدست آورده باشید.