جدیدترین هواپیمای ایرباس در ایران

ایرباس A ۳۲۱ نئو از خانواده ایرباس A ۳۲۰ بوده و مدل ارتقا یافته ایرباس A ۳۲۱ محسوب می‌شود. در واقع پسوند neo در این مدل اشاره به New Engine Option یا بهره‌وری از موتور‌های جدید‌تر نسبت به برادر بزرگ‌تر خود دارد.

دیدارنیوز ـ با توجه به اضافه شدن هواپیمای ایرباس اِی ۳۲۱ نئو (Airbus A ۳۲۱ neo) از ناوگان هوایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) به پرواز‌های ایران – ترکیه قصد داریم نگاهی به جزئیات این هواپیما از جمله تعداد صندلی‌ها، امکانات، تکنولوژی‌های به کار رفته و سایر موارد مربوطه بپردازیم.

ایرباس A ۳۲۱ neo از سال ۲۰۱۸ به ناوگان ترکیش ایرلاینز اضافه شده و از آن به عنوان نخستین هواییمای بدنه باریک هوشمند یاد می‌شود.

چرا که برخلاف هواپیما‌های هم رده خود از فضای کابین بزرگتری برخوردار است، از آخرین فناوری‌ها برخوردار بوده، امکانات مدرن در آن دیده می‌شود و در عین حال که از مصرف بهینه و عملکرد بالایی برخوردار است، از فناوری سبز استفاده کرده و آلاینده کمتری وارد هوا می‎‌کند.

ایرباس A ۳۲۱ neo یک هواپیمای مسافربری از خانواده ایرباس‌های A ۳۲۰ است که در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی ایرباس ساخته شد.

از لحاظ ابعاد، ایرباس A ۳۲۱ neo دارای ارتفاع ۱۱ متری، طول ۴۴.۵۱ متری و با درنظر گرفتن دو بال آن دارای عرض ۳۵.۸ متری است که این مشخصات باعث می‌شود ایرباس A ۳۲۱ neo در رده هواپیما‌های تجاری باریک بدنه و سایز متوسط قرار بگیرد.

همچنین هواپیمای مذکور مجوز پرواز برای نهایت ۲۴۴ مسافر را خواهد داشت، هرچند به طور معمول با ظرفیت ۱۶۲ صندلی در کلاس اکونومی و ۲۰ صندلی در کلاس بیزنس پرواز می‌کند (جهت آشنایی با انواع کلاس‌های پرواز در هواپیما کلیک کنید).

از سایر مشخصات فنی ایرباس A ۳۲۱ neo می‌توان به ماکسیموم رنج ۷۴۰۰ کیلومتری و ماکسیموم سرعت ۸۷۶ کیلومتر بر ساعتی اشاره داشت.

تفاوت ایرباس A ۳۲۱ neo و A ۳۲۱
ایرباس A ۳۲۱ نئو از خانواده ایرباس A ۳۲۰ بوده و مدل ارتقا یافته ایرباس A ۳۲۱ محسوب می‌شود. در واقع پسوند neo در این مدل اشاره به New Engine Option یا بهره‌وری از موتور‌های جدید‌تر نسبت به برادر بزرگ‌تر خود دارد. موتور هواپیمای A ۳۲۱ neo حدود ۲۰ درصد در مصرف سوخت بهینه‌تر است و در سایر موارد نیز ایرباس نئو ۹۰۰ کیلومتر رنج بیشتری نسبت به A ۳۲۱ دارد، فضای کابین آن بزرگ‌تر شده و ظرفیت باربری آن ۲ تن افزایش یافته است.

سفری ایمن و راحت با ایرباس A ۳۲۱ neo
علاوه بر برتری‌های فنی در ایرباس A ۳۲۱ neo، این هواپیما امکانات بالایی برای سهولت مسافرین خود در نظر گرفته است. پیش‌تر در لست سکند در مطلب «کدام هواپیما‌ها راحت‌تر هستند» توضیح دادیم که یکی از معایب هواپیما‌های بدنه باریک عرض کم کابین‌ها است که فضای کمی را برای مسافران فراهم می‌کنند.

این موضوع در صندلی‌های کلاس اکونومی یا اقتصادی هواپیما‌های بدنه باریک بیشتر دیده می‌شود. اما به لطف مهندسی جدید، فضای میان صندلی‌ها و راهروی Airbus A ۳۲۱ neo نسبت به ورژن قدیمی‌تر خود بهینه‌تر شده است و علاوه بر فضای بیشتری که سرنشینان با مسافرین کناری خود دارند، فاصله با صندلی‌های جلویی نیز بیشتر شده است.

همچنین در ایرباس A ۳۲۱ neo مسافرین از صندلی‌های بزرگ و راحت‌تری برخوردار هستند که طراحی ویژه‌ای دارند و امکان تنظیم محل قرارگیری سر و گردن در هر صندلی وجود دارد.

ضمن اینکه رو به روی تمامی صندلی‌ها یک صفحه نمایش‌های ۱۲ اینچی (در کلاس اکونومی) و ۱۳ اینچیِ (در کلاس بیزنس) با کیفیت قرار گرفته است. سایر امکاناتی که مسافران می‌توانند در پرواز خود با ایرباس A ۳۲۱ نئو تجربه کنند عبارت‌اند از:

اینترنت Wi-Fi
امکان تغیر نورپردازی در داخل کابین
کاهش قابل توجه نویز هواپیما در تمامی مقاطع پرواز اعم از تیک آف و کروز
استفاده از فیلتر‌های HEPA که ضمانت کننده هوای تمیز و با کیفیت در داخل کابین‌ها است

ایرباس A ۳۲۱ neo، هواپیمای محبوب مسافران، ایرلاین‌ها و محیط زیست
تا کنون به مصرف سوخت کمتر، ظرفیت بالاتر، فضای بیشتر، تمیز‌تر بودن سوخت ایرباس A ۳۲۱ neo اشاره کردیم، اما زمان برتری این هواپیما مشخص می‌شود که این موارد را در کنار یک دیگر قرار بدهیم و آن‌ها را نسبت به وضعیت حال حاضر جهان به یک جمع بندی برسانیم.

آسیبی که ویروس کرونا به صنعت هوانوردی وارد کرد در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و بسیاری از ایرلاین‌ها به دلایل متعددی، چون کمبود تقاضای پرواز مجبور به پارک کردن بخش عظیمی از ناوگان خود در فرودگاه‌ها شدند یا در اقداماتی باورنکردنی مثل آنچه ایرلاین سنگاپور انجام داد، جهت جبران ضرر‌های ناشی از کرونا هواپیما را به رستوران تبدیل کردند.

چینش صندلی‌های هواپیمایی ایرباس
از این جهت ایرلاین‌ها نیاز داشتند با سنجش بیشتر، بهترین هواپیما‌های خود را برای پرواز‌های موجود گزینش کنند که در اکثر مواقع A ۳۲۱ neo یکی از کامل‌ترین گزینه‌های در دسترس بود.

در ابتدا ین ایرباس فضای بیشتری را برای مسافرین ایجاد می‌کند و شانس شیوع ویروس را کاهش می‌دهد و در عین حال ظرفیت بیشتری نسبت به A ۳۲۱ داشته، سپس می‌توان به مصرف سوخت کمتر و در نتیجه ارزش پرواز بیشتر آن اشاره کرد و در آخرین مورد هم به رنج یا برد بالای آن.

چرا که پس از همه گیری کرونا تقاضا برای سفر‌های بین قاره‌ای که مسافت بالایی داشتند کاهش پیدا کرد و استفاده از هواپیمای سایز متوسط که ظرفیت مناسبی داشتند مورد توجه قرار گرفت.