خیز گردشگری پساکرونایی و کشف خط میخی در یک زمین کشاورزی

بسیاری از سفر دوستان با لغو محدودیت‌های سفر کوله بارشان را جمع می‌کنند تا گردشگری رونق پیدا کند؛ خبر دیگر این که یک کتیبه خط میخی در زمین کشاورزی در شهرستان رامهرمز خوزستان کشف شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کرونا بالاخره می رود و اندک و اندک خیز برای سفر در همه جا دیده می‌شود؛ معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری موضوع اهمیت صنعت گردشگری در سند تحول دولت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی مطرح کرد.

علی‌اصغر شالبافیان در حاشیه بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با موضوع «نوآوری، تحصیل، توسعه روستایی برای ساخت آینده بهتر»  در کشور اسپانیا در حال برگزاری است با زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در اسپانیا دیدار داشت.

وزیر میراث نیز هفته گذشته در سفر به استان هرمزگان خواستار توسعه گردشگری دریایی شد. همچنین فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کشف کتیبه خط میخی در زمین کشاورزی در شهرستان رامهرمز خوزستان خبر داد.

گردشگری دریایی راهکاری اجرایی برای اشتغال جوانان بومی هرمزگان است

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت توسعه طرح های گردشگری دریایی در استان های ساحلی از جمله هرمزگان، گفت: توسعه گردشگری دریایی، راهکاری اجرایی برای ایجاد اشتغال جوانان بومی هرمزگان است.

ضرغامی از روند احداث مجتمع تفریحی و گردشگری که در ضلع شرقی بندر مسافربری شهید حقانی بندرعباس در دست احداث است، اظهار داشت: پروژه های گردشگری دریایی علاوه بر اشتغالزایی، موجب نشاط و شادی مردم نیز می شود و از همین رو باید توجه ویژه ای به این پروژه ها داشت.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: یکی از نیازهای امروز در حوزه گردشگری دریایی این است که کشتی‌های تفریحی و گردشگری باید در دریا فعال باشند و مردم برای تفریح از همه جای کشور به هرمزگان سفر کنند.

ضرغامی با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در تمام حوزه ها به ویژه گردشگری، بیان داشت: به راحتی می‌توان با شناخت فرصت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها، گردشگری دریایی را تقویت کرد که برای موفقیت در این مسیر باید جامعه محلی و بومی منطقه با استعدادها و شیوه های بهره گیری از این ظرفیت ها آشنا و آگاه شود.

حفظ و نگهداری میراث‌فرهنگی، وظیفه‌ای سنگین بر دوش همگان

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: دیدن کاخ‌ها با این نگاه که هم هنرمندی‌ها را ببینیم و در عین حال نیز درس عبرت بگیریم نشان‌دهنده آن است که باید در خدمت تاریخ باشیم، میراثی که حفظ و نگهداری از آن کار سنگینی است و امروز بر دوش ما قرار دارد.

دارابی در کاخ گلستان بیان کرد: در این مجموعه میراث جهانی کارهای خوبی در زمینه حفاظت و مرمت آثار انجام شده است و خدمات‌دهی مناسبی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی افزود: درب شرقی کاخ گلستان که به باب عالی شهرت دارد بعد از ۶۰ سال از خیابان ناصرخسرو به روی مردم بازگشایی شد. این اتفاق موجب شد تا مردم راحت‌تر بتوانند از این مجموعه فرهنگی‌تاریخی بازدید کنند.

او تصریح کرد: کاخ گلستان مجموعه بزرگی است که ثبت جهانی شده و تاریخ و هنر ایرانیان در دوره قاجار را به همراه هنرمندی‌های نیاکان ما به تصویر می‌کشد، یک سلسله‌ای که در گذشته وجود داشته و می‌تواند تاریخ روشن و تابلو راهنمایی از خدمات هنرمندان و در عین حال مرور صفحات تاریخ باشد.

تعیین عرصه و حریم محوطه آتشکده خرمدشت کاشان پس از ۶۰ سال

عباس رضائی‌نیا عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و سرپرست هیات باستان‌شناسی گفت: آتشکده خرمدشت کاشان با هدف حفاظت و جلوگیری از تخریب و تعرض به این محوطه ارزشمند به جای مانده از دوره ساسانی تعیین عرصه و حریم شد.

رضائی‌نیا با اعلام این خبر، آتشکده خرمدشت را از بناهای مهم و ارزشمند دوره ساسانی در پهنه فرهنگی کاشان عنوان کرد که در درک معماری مذهبی دوره ساسانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: این آتشکده که در ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کاشان و در حاشیه شرقی روستای خرمدشت واقع شده در سال ۱۳۴۱ خورشیدی با شماره ۴۳۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این باستان‌شناس تصریح کرد: باوجود آنکه نزدیک به ۶۰ سال از ثبت این اثر می گذرد، هیچ گونه فعالیت باستان‌شناسی در این محوطه صورت نگرفته به نحوی که تعیین حریم این محوطه، فاز نخست مطالعات باستان‌شناختی در این محوطه به شمار می‌رود تا مقدمه‌ای برای پژوهش‌های آینده در این آتشکده باشد.

کشف کتیبه خط میخی در زمین کشاورزی

سردار حسن مهری  فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کشف کتیبه خط میخی در زمین کشاورزی در شهرستان رامهرمز خوزستان خبر داد.

مهری  بیان کرد: برابر گزارش فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان خوزستان و بر اساس عملیات کشاورزی در زمین زراعی شخصی با هویت معلوم، یک کتیبه خط میخی کشف و به یگان حفاظت شهرستان رامهرمز اعلام شد، با توجه به حساسیت خبر واصله، موضوع در دستور کار یگان حفاظت قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: این کتیبه به امین اموال به منظور انجام کار کارشناسی تحویل داده شد و در پی کارشناسی‌های فنی از سوی کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اصالت کتیبه تأیید و قدمت آن به دوره عیلامی تخمین زده شد.

زخم کاخ موزه انزلی از خطاهای ریز مرمت غیراصولی

انتشار تصاویر و فیلم‌های ویدئویی از مرمت کاخ موزه انزلی که نشان از مرمت غیراصولی این بنای تاریخی یکصد ساله دارد، انتقادات دوستداران و متولیان میراث فرهنگی گیلان را به همراه داشت. اما آنچه بیش از همه طی روزهای اخیر کاخ موزه انزلی را به تیتر و نقل و قول فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی تبدیل کرده است، نحوه مرمت بناست که طبق اظهارات مسئولان میراث فرهنگی غیر اصولی بوده و خارج از نظارت میراث اجام شده است.

تصاویر منتشر شده از مرمت و رنگ آمیزی گچ بری‌های این کاخ که موزه نظامی شمال کشور نیز محسوب می شود مورد انتقاد متخصصان و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

مرمت کنندگان در فیلم منتشر شده در فضای مجازی ادعا می‌کنند که این مرمت با مشورت کارشناسان صورت گرفته و برای اینکه گچ بری‌ها جلوه بیشتری داشته باشند رنگ‌آمیزی شده‌اند.

آسیبی به پل‌های تاریخی اصفهان وارد نشده است

سرهنگ عبدالرضا بافرانی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: به دنبال حوادث روز جمعه پنجم آذر در بستر رودخانه زاینده‌رود در اصفهان، آسیبی به پل‌های تاریخی این شهر در محدوده پل‌های خواجو، فردوسی، جوبی (چوبی) و سی‌وسه‌پل وارد نشده است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به حضور شماری از کشاورزان و مردم در بستر رودخانه زاینده‌رود در حدود ۲ هفته گذشته، یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان در محل پل‌های تاریخی استقرار داشتند و به‌طور مداوم آن‌ها را پایش می‌کردند.

خیز گردشگری پساکرونایی و کشف خط میخی در یک زمین کشاورزی

جشن نوروزگاه با مشارکت قزاقستان در خراسان شمالی برگزار می‌شود

علی مستوفیان سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: با توجه‌ به برنامه‌ریزی دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر، جشن نوروزگاه با مشارکت کشور قزاقستان سال ۱۴۰۱ در بجنورد برگزار می‌شود.

علی مستوفیان با تاکید بر اهمیت برگزاری این رویداد در معرفی استان گفت: با برگزاری این رویدادها زمینه حضور گردشگران خارجی در استان فراهم می‌شود.

وی گفت: با بررسی موضوع برگزاری نوروزگاه در کارگروهی تخصصی، اقدامات لازم برای تحقق این امر از سوی دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد.

کپوی دزفول در آستانه جهانی شدن است

عباس چراغ چشم سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه مراحل ثبت جهانی دزفول به عنوان شهر کپو در حال انجام است، گفت: کارشناسان یونسکو به زودی بازدید نهایی خود را از کارگاه‌های تولیدی و کپوبافی دزفول انجام می‌دهند و مجوز ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپو صادر می‌شود.

عباس چراغ چشم افزود: سازمان جهانی یونسکو هر شهری که دارای اثر ویژه باشد را به عنوان شهر جهانی آن اثر معرفی می‌کند.

وی با اشاره به ثبت ملی دزفول به عنوان شهر ملی کپو در گذشته، ادامه داد: ثبت جهانی این عنوان یک رویداد مهم است که باعث هدایت گردشگران خارجی به شهرستان دزفول می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به احداث میدان کپو در این شهر بیان کرد: المان این میدان هم در حال ساخت است که بلافاصله بعد از تکمیل در میدان نصب می‌شود.

شهرک آزمایش گواهی‌نامه بین‌المللی می‌دهد

حوریوش عسکری مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی از راه‌اندازی دفتر جدید صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی راهور ناجا در شهرک آزمایش خبر داد.

عسکری با اعلام این خبر گفت: این دفتر در راستای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات شایسته به متقاضیان، فراهم‌آوردن بیش از پیش رفاه حال مشتریان، ارتقای سطح کمی و کیفی همکاری و تعامل بین کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و پلیس راهور ناجا و کاهش ترددهای متقاضیان بین دفاتر و نمایندگی‌های صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی و پلیس راهور، راه‌اندازی می‌شود.

مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، تصریح کرد: دفتر صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در اسرع وقت در محل حوزه صدور گواهی‌نامه ملی در شهرک آزمایش تهران آغاز به کار خواهد کرد. متقاضیان دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی یک یا سه‌ساله می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهی‌نامه رانندگی ایرانی و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس ۴*۳ به این دفتر مراجعه کنند.

تقویم ساری۲۰۲۲ رونمایی می‌شود

علی ماهفروزی دبیر رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ گفت: تقویم رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ شامل زمان‌بندی برنامه‌های کلی، شرح برنامه و تکالیف هر دستگاه در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و بزودی با هدف شفاف شدن وظایف همه دستگاه‌ها و جزئیات برنامه به عنوان یک سند توسعه برای استان رونمایی می‌شود.

ماهفروزی اظهار کرد: برنامه‌های رویداد ساری۲۰۲۲ در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی تعریف شده که از آغاز تا پایان سال میلادی آتی در قالب یک بسته مشخص اجرا می‌شود و یک برنامه جامع تبلیغاتی هم به عنوان خروجی برای ۱۰ روز اصلی رویداد در مهر ۱۴۰۱ دارد.

این پژوهشگر و مدرس گردشگری خاطرنشان کرد: از مدتی پیش برنامه‌ریزی برای تدوین تقویم برنامه‌های اجرایی شهرستان‌های مختلف مازندران در سال جدید میلادی با محوریت رویداد ساری۲۰۲۲ آغاز شد و با ارزیابی ظرفیت‌های مختلف استان به برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌هایی در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی رسیدیم که به طور پیوسته طی این سال برگزار می‌شوند.

برند گردشگری استان اصفهان تدوین می‌شود

وحید عابدین‌پور مدیر دفتر مطالعات و پژوهش اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: طرح تدوین برند گردشگری استان با هدف رسیدن به یک شعار واحد بمنظور توسعه متوازن گردشگری در حال اجراست.

عابدین‌پور افزود: اجرای طرح تدوین برند گردشگری استان اصفهان از ابتدای سال جاری توسط اداره کل میراث فرهنگی و با مشارکت دانشگاه هنر اصفهان آغاز شد.

وی اظهار داشت: در این طرح تلاش می شود با توجه به تنوع گسترده جاذبه های فرهنگی و طبیعی استان، یک شعار واحد و مورد توافق همگان بمنظور توسعه متوازن گردشگری در همه مناطق استان حاصل و بعنوان برند گردشگری معرفی شود.

عابدین پور با بیان اینکه در این طرح استان اصفهان به مناطق پنجگانه شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم‌ شده است، خاطرنشان کرد: تیم های پژوهشی از جمله استادان، دانشجویان و متخصصان، مطالعاتی را در هر یک از این مناطق درباره فرهنگ‌های بومی، خرده فرهنگ‌ها، سوغات، صنایع‌دستی، محصولات باغی و کشاورزی و شرایط اقلیمی انجام می دهند.

صنایع‌دستی می تواند نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و جذب گردشگر داشته باشد

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به عزم قاطع وزیر میراث فرهنگی برای تحول جدی در حوزه صنایع دستی، گفت: صنایع‌دستی کشور نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار و جذب گردشگر می‌تواند داشته باشد.

وی در حساب کاربری خود در اینستاگرام با اشاره به جلسه با جمعی از هنرمندان صنایع دستی نوشت: آنها طوماری که بیش از ۵۰ نفر آن را امضاء کرده بودند را تسلیم کردند که طی آن خواهان تحولات و تغییرات بنیادین در حوزه صنایع دستی کشور بودند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: صنایع دستی در ایران از خانواده بزرگی تشکیل شده است از بافته های داری (فرش، قالی، گلیم، گبه، زیلو و …) بافته‌های دستگاهی (جاجیم، پارچه های زربفت و … ) رودوزی سنتی (پته دوزی، سوزن دوزی و …) دوخت داخل پارچه… تا صنایع‌دستی فلزی (دوات گری، قلم زنی و …) ورشو سازی، ریخته گری، زیورسازی، انگشتر سازی، مینا کاری، سفال گری، آبگینه.

تهران به عنوان ویترین گردشگری کشور شناخته می‌شود

امیر پویان رفیعی شاد رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفرهای هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران، پایتخت را ویترین کشور نامید و گفت: استان تهران با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر گردشگری، ۸۰ درصد ظرفیت کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

رفیعی شاد اظهار کرد: با توجه به وجود فرودگاه امام خمینی(ره) در تهران، گردشگران خارجی دست کم یک شب را در تهران سپری می کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفرهای هوایی استان تهران بیان کرد: از حیث واحدهای اقامتی هرچند زیر ساخت ها در استان‌های خراسان رضوی و هرمزگان بیشتر است اما به لحاظ دفاتر مسافرتی تهران ویترین کشور محسوب می‌شود.