رامیان، یکی از ژرف‌ترین چشمه‌های آب سرد کره زمین

دریاچه یا چشمه گل رامیان یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان سبز، خوش آب و هوا و آرامشگاه بهاری و تابستانی گلستان است که در جنوب شهرستان رامیان که قدمتی کهن دارد و نام آن در داستان اسطوره‌ای بیژن و منیژه ذکر شده، قرار دارد.

رامیان، یکی از ژرف‌ترین چشمه‌های آب سرد کره زمین

 سلام نو-سرویس گردشگری: این دریاچه منحصر به فرد که در سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است با عمق زیادی که به دلیل آهکی بودن آب آن قابلیت تخمین ندارد، از جمله جاذبه‌های حیرت‌انگیز این سرزمین است و به عنوان چشمه‌ای طبیعی، عمق و دمایی متفاوت با دیگر چشمه‌های طبیعی دارد و همین امر آن را بیشتر عجیب و دیدنی می‌کند چرا که چشمه‌های طبیعی عمقی کم و دمای زیاد دارند و این چشمه با وجود جوششی بودن، عمقی زیاد با آب سرد دارد و همین ویژگی آن را به یک پدیده خاص و جالب توجه تبدیل کرده است. با ما برای آشنایی بیشتر با این عارضه طبیعی جذاب همراه باشید.

چشمه گل رامیان با قرارگیری در جنوب شهرستان رامیان استان گلستان و فاصله‌ی ۵ کیلومتری با این شهر در دامنه کوه تپه‌آرام، و در بین درختان پهن برگ به شکل یک بیضی و به فرم یک تشت دیده می‌شود و با داشتن هویت تاریخی، باستانی و طبیعی عنصری نمادین در فرهنگ و هنر مردمان این منطقه بوده و جایگاه به سزایی در بین آنان دارد. نام‌گذاری این چشمه با توجه به ارتباط با فرهنگ و زبان ساکنان این منطقه در طول تاریخ شکل گرفته، چرا که جمعیت این نقطه در دوره‌ای از ایل گرایلی بوده‌اند و گل رامیان از زبان ترکی گرفته شده است. در ترکی “گل” به معنای منطقه‌ای عمیق و گود که در آن آب جمع می‌شود است. نام این شاهکار زیبای طبیعت در اسناد، کتب و نوشته‌های دوره‌ی صفویه و قاجار آمده و به دلیل رنگ کبودی که دارد به آن “کبود استخر”، “دالان بهشت” و “پلنگ سره” نیز گفته می‌شود.

رامیان، یکی از ژرف‌ترین چشمه‌های آب سرد کره زمین

این چشمه شگفت‌انگیز ۳۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با عمقی بیش از ۴۰متر، رنگ آن سبز تیره به نظر می‌آید. آب بسیار شفاف و زلال آن از کف تأمین می‌شود و از طریق یک مجرا به رودخانه قره‌چای رامیان که از شاخه‌های گرگانرود و از رودهای مهم و معروف منطقه است، روانه می‌شود. در گل رامیان شنا کردن ممنوع است چرا که خطر غرق شدن در آن زیاد است. اطراف این دریاچه پر از جاذبه‌های طبیعی است که می‌توان با اندکی فاصله گرفتن از آن، از زیبایی‌های چشمه گل، چشمه‌زارهای نیلبرگ، آبشارهای شیر آباد، آبشار سرخه کمر، آبشار پشمکی و آبشار جوزک نیز لذت مضاعف برد. بهترین فصل برای گشت و گذار در این منطقه بهار و تابستان است و فصل پاییز زیبایی رنگ‌های طبیعت جلوه‌گری می‌کند. با توجه به نزدیکی این محل به شهر، برای اقامت می‌توان از اقامتگاه‌های بوم‌گردی جیرا و خانه‌ی ابریشم استفاده کرد.

نشانی:  استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان

رامیان، یکی از ژرف‌ترین چشمه‌های آب سرد کره زمین