رشد ۱۰۰ درصدی نشست و برخاست و پروازهای عبوری

در فروردین ماه سال جاری، نشست و برخاست و پروازهای عبوری نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس آماری که گروه آمار و اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و هوانوردی ایران منتشر کرده است، در ماه فروردین سال ۱۴۰۰، در مجموع ۲۵ هزار و ۲۷۱ نشست و برخاست در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده است که یک میلیون و ۹۲۳هزار و۵۲۶ مسافر و ۱۹ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۶۳۷ کیلوگرم بار با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. آمار نشست و برخاست نسبت به ماه اسفند ۲ درصد کاهش و دو رقم دیگر نسبت به اسفند به ترتیب ۲ درصد کاهش و یک درصد رشد داشته‌اند. آمار نشست‌وبرخاست، جابجایی مسافر و حمل بار در فرودگاه‌های کشور در ماه فروردین ۱۴۰۰ نسبت به فروردین ۱۳۹۹، ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

در این ماه، فرودگاه مهراباد با ۹ هزار و ۵۱۱ نشست و برخاست و جابجایی ۷۴۸  هزار و ۳۲۹ مسافر صدرنشین فرودگاه‌های کشور است و ۳۲.۰۵ درصد کل پروازها در این فرودگاه انجام شده است. پس از آن فرودگاه مشهد با جابجایی ۳۱۱ هزار و ۷۱۶ مسافر و وفرودگاه کیش (که در مالکیت منطقه ازاد کیش است) با جابجایی ۲۷۶ هزار و ۹۰۸ مسافر در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. فرودگاه شیراز نیز سومین فرودگاه پرتردد در جمع فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده است.

در این ماه فرودگاه های رفسنجان و شهرکرد با ۶ نشست و برخاست و جابجایی به ترتیب ۲۶۱ و ۲۶۲ مسافر کم تردد ترین فرودگاه کشور بوده و حداقل ۸۰ درصد از پروازها به ترتیب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز و خلیج فارس (عسلویه) انجام شده است. گفتنی است آمار فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) بعلت عدم ثبت و مغایرت گیری در سامانه، قابل بهره برداری نیست.

کاهش پروازها نسبت به اسفند

​در ماه فروردین سال ۱۴۰۰، جمعا ۲۸ هزار و ۳۴۳ پرواز داخلی در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده و ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۱۰۶ مسافر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. درصد تغییرات پروازهای داخلی نسبت به اسفند‌ماه،-۳و -۶ درصد و درصد تغییرات نسبت به فروردین ۹۹، ۱۰۰ درصد است.

از آنجا که فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران تنها مختص پروازهای داخلی است، این فرودگاه با آماری که بالاتر نیز ذکر شد، در صدر فرودگاه‌های کشور در زمینه پروازهای داخلی است. پس از این فرودگاه مجددا فرودگاه‌های مشهد، کیش و شیراز قرار دارند.

از آنجا که آمار مرتبط با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در گزارش منتشر شده نیامده است، نمی‌توان در مورد تغییرات پروازهای بین‌المللی اظهار نظر کرد. اما در ماه فروردین سال ۱۴۰۰ به ترتیب از فرودگاه‌های مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، لارستان، اهواز، ارومیه، گرگان، رشت و کرمان ۶۰۶ نشست‌وبرخاست خارجی انجام شده که بخشی از این پروازها باری بوده‌اند. همچنین ۲۰ پرواز خارجی نیز از فرودگاه قشم، که تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها نیست، انجام شده است.

کاهش تاخیر پروازهای داخلی

در ماه فروردین سال ۱۴۰۰، اوج پروازها از میان روزهای هفته در روز یکشنبه و در میان ساعات شبانه روز در ساعت ۸ و ۹ صبح بوده است. در این ماه ۹۷.۸۳ درصد کل پروازها داخلی، ۲.۰۱ درصد خارجی و ۰.۱۶ درصد به مقصد عتبات عالیات بوده است. در این ماه بیشترین تردد میان فرودگاه مهرآباد و فرودگاه کیش انجام شده است. مسیرهای تهران-مشهد-تهران و تهران-شیراز-تهران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ فرودگاه کرمان با متوسط ۱۰۹ مسافر در هر پرواز و فرودگاه بندر لنگه با متوسط ۲۶ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می‌شوند. همچنین در این ماه ۱۷ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی داخلی، دارای تأخیر بوده و همچنین در همین مدت، متوسط زمان تأخیر پروازهای تاخیردار ۷۷ دقیقه بوده است.

در نهایت گفتنی است در پروازهای عبوری از فراز کشور درفروردین ماه سال جاری حدود ۱۰۰ درصد نسبت به ماه مشابه سـال گذشته افزایش دیده می‌شود