روستای نسا جاده چالوس

در این مطلب به معرفی روستای نسا جاده چالوس و شرح جاذبه های گردشگری و زیبایی های طبیعی این روستا می پردازیم.

سلام نو-سرویس گردشگری: جاده چالوس مشهورترین و پر آوازه ترین جاده ایران است. این جاده که یکی از محورهای مواصلاتی تهران به شمال است اگرچه جاده ای نسبتا خطرناک با پیچ های دلهره آور است اما باز هم بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند از طریق این جاده به شمال کشور سفر کنند. به همین دلیل این جاده محبوب ترین جاده منتهی به شمال است و همواره و علی الخصوص در روزهای تعطیل و آخر هفته ترافیک سنگینی در آن جریان دارد. جاده چالوس قدم به قدم پر از جاذبه های گردشگری چشم نواز است. کوه های البرز، جنگل های هیرکانی، آبشارها و چشمه ها و رودخانه ها، دریاچه ها و مرداب ها و صد البته روستاها در سرتاسر این مسیر رویایی قد علم کرده اند. روستاهای جاده چالوس با آب و هوای خنک و ییلاقی و طبیعت سرسبز خود شناخته می شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از این روستاهای دیدنی یعنی روستای نسا جاده چالوس بپردازیم. با ما همراه باشید.

روستای نسا جاده چالوس کجاست؟

روستای نسا جاده چالوس یکی از توابع منطقه آسارا محسوب می شود. بنابراین با اینکه نسا روستایی با آب و هوا و مشخصات اقلیم مازندران است اما در حوزه جغرافیایی استان البرز قرار می گیرد. این روستا در کیلومتر چهل جاده چالوس و یکی از هفده روستای تابعه دهستان نسا می باشد. منطقه آسارا یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری استان البرز است. این منطقه در برگیرنده هشتاد کیلومتر ابتدایی جاده چالوس است. رودخانه چالوس، سد امیرکبیر و چند قله مرتفع از رشته کوه البرز مهمترین جاذبه های طبیعی این منطقه هستند. مهمترین مرکز تفریحی آسارا نیز پیست اسکی بین المللی دیزین است. اما گذشته از اینها چندین روستای زیبا و توریستی نیز در این منطقه قرار گرفته اند که روستای نسا یکی از آنهاست. منطقه آسارا از سه دهستان آدران، آسارا و نسا تشکیل شده است و این سه دهستان روی هم پنجاه و شش روستا را در دل خود جای داده اند.

روستای نسا جاده چالوس یکی از این روستاهاست و یکی از مشهورترین و توریستی ترین آنها نیز هست. لازم به ذکر است که در استان البرز یک روستای دیگر با نام نسای سفلی نیز وجود دارد که معمولا با روستای نسا جاده چالوس اشتباه گرفته می شود. روستای نسای سفلی یکی از توابع بخش طالقان می باشد و فاصله زیادی با روستای محل بحث ما دارد.

روستای نسا جاده چالوس

پاییز نسا

طبیعت روستای نسا جاده چالوس

روستای نسا جاده چالوس عصاره اقلیم میانی تهران و مازندران است. جایی که کوه و جنگل و رودخانه به هم می رسند. این روستا مانند بسیاری از روستاهای جاده چالوس در موقعیت جغرافیایی دره طور واقع شده است. یعنی ارتفاع روستا از سطح دریا به جای اینکه مثبت باشد منفی است. به همین دلیل بادها از هر سو جذب این روستا می شوند و آب و هوایی مطبوع و دلپذیر را به آن می بخشند. گذشته از این، قرارگیری روستای نسا در موقعیت دره ای باعث شده است تا دور تا دور آن با کوه های رشته کوه البرز احاطه شده باشد. بنابراین اگر به تفریح آرامش بخش کوهنوردی علاقه دارید این روستا می تواند یک گزینه ایده آل برای شما باشد.

روستای نسا جاده چالوس نیز مانند بسیاری از روستاهای این منطقه در مسیر رودخانه چالوس قرار دارد. اما تفاوت ساحل رودخانه چالوس در این روستا با سایر سواحل این رودخانه در بکر بودن و خلوت بودن و پاکیزه بودن آن است. روستای نسا همچنین پر از باغ های میوه نیز هست و شغل اکثر اهالی این روستا باغداری می باشد. سیب نسا معروف است و به جز سیب در این روستا میوه های مختلف دیگری نیز کشت می شود. یکی از جذابیت های محبوب روستای نسا در نزد گردشگران عطر دل انگیز میوه های تازه است که همواره در فضای این روستا جریان دارد. ترکیب این عطر جانفزا و روح بخش با صدای رودخانه و سایه کوه های سر به فلک کشیده کیفیتی ویژه را به روستای نسا می بخشند که بی شباهت به بهشت نیست.

روستای نسا جاده چالوس

باغات میوه نسا

بهترین زمان سفر به این روستا

اگر قصد سفر به روستای نسا جاده چالوس را دارید توصیه ما به شما انجام این سفر در فصل پاییز است. چرا؟ باید با چشم های خودتان ببینید. روستای نسا در فصل پاییز تبدیل به یک تابلوی نقاشی می شود. در این فصل درختان روستا هر رنگی را که می توان تصور کرد در خود دارند و تماشای آنها لذتی خواهد بود که تا به حال در زندگی خود تجربه نکرده اید. سبز و زرد و نارنجی و قرمز و بنفش و آبی و… همه و همه در کنار هم بر شاخه های درختان روستا به چشم می خورند. پاییز نسا چیزی نیست که با این واژه های نارسا و گنگ بتوان آن را توصیف کرد. باید پا به جاده بگذارید تا با چشم خود این زیبای الهی و لایزال را ببینید.

اما مانند دیگر روستاهای جاده چالوس روستای نسا نیز ماه اردیبهشت روح بخشی دارد. اما با توجه به اینکه اکثر گردشگران این ماه را برای سفر به اقلیم مازندران و حاشیه های آن انتخاب می کنند باید گفت که روستای نسا در این ماه کمی شلوغ است و گردشگرانی که محیط های بکر و خلوت را ترجیح می دهند ممکن است فضای این روستا در ماه اردیبهشت را کمی ناخوشایند بیابند.