ساخت سریع‌ترین هواپیمای “قابل استفاده مجدد” جهان

نیروی هوایی آمریکا قصد دارد سریع‌ترین هواپیمای مافوق صوت قابل استفاده مجدد جهان را که قادر خواهد بود فاصله نیویورک تا لندن را در ۹۰ دقیقه پرواز کند، توسعه دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، نیروی هوایی ایالات متحده به گروهی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری روی استارتاپ “هرمیوس”(Hermeus) و تلاش برای ساخت اولین هواپیمای مافوق صوت قابل استفاده مجدد جهان پیوسته است.

قرارداد جدیدی که در تاریخ ۳۰ ژوئیه منعقد شده است، اهداف بلندپروازانه‌ای برای “هرمیوس” تعیین شده که طی سه سال آینده محقق خواهد شد. این اهداف شامل ساخت سه نمونه اولیه از این هواپیما موسوم به “کوارتر هورس”(Quarterhorse) و آزمایش سیستم محرکه مافوق صوت قابل استفاده مجدد در مقیاس کامل است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این هواپیما قادر خواهد بود با سرعت سرسام‌آور پنج ماخ پرواز کند. برای مقایسه باید گفت که جت مافوق صوت جدید ناسا موسوم به “X-۵۹” با سرعت ۱.۵ ماخ پرواز می‌کند.

از آنجا که هواپیمای استارتاپ “هرمیوس” در نهایت قادر به پرواز با سرعت پنج برابر سرعت صوت خواهد بود، قادر خواهد بود فاصله میان شهرهای نیویورک تا لندن را تنها در ۹۰ دقیقه طی کند، سفری که به هفت ساعت پرواز توسط هواپیماهای تجاری امروزی نیاز دارد.

“هرمیوس” به منظور دستیابی به این سرعت باورنکردنی، در حال توسعه یک موتور سیکل ترکیبی اختصاصی مبتنی بر توربین(TBCC) است که بر اساس موتور توربوجت “GE J۸۵” که برای انواع هواپیماهای پرسرعت از جمله هواپیمای حامل فضاپیمای شرکت “ویرجین گلکتیک” استفاده می‌شود، کار می‌کند.

اولین نمونه اولیه “کوارتر هورس” دقیقاً مانند اولین ماموریت‌های هواپیمای فضایی “ویرجین گلکتیک” که بدون سرنشین بود، قرار است بدون سرنشین باشد. اولین آزمایش‌های آن به صورت بدون سرنشین انجام می‌شود تا خطری جان انسان‌ها را تهدید نکند.

“هرمیوس” هم اکنون یک نمونه اولیه از موتور مافوق صوت خود را در مقیاس کوچک ساخته و آزمایش کرده است و اکنون در حال کار بر روی یک موتور کامل “TBCC” است.

این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود اظهار داشت: در پایان آزمایشات پروازی، “کوارتر هورس” سریع‌ترین هواپیمای قابل استفاده مجدد در جهان و اولین هواپیما در نوع خود خواهد بود که با موتور TBCC پرواز می‌کند.

به گفته این شرکت، “کوارتر هورس” دارای فناوری مافوق صوت دو منظوره است، به این معنی که از فناوری آن می‌توان برای هواپیماهای مسافربری تجاری و همچنین برای مصارف نظامی استفاده کرد.

در مارس امسال نیز “هرمیوس” از امضای یک توافق‌نامه با ناسا برای تحقیق و توسعه هواپیماهای سریع خبر داد.

در حالی که اصطلاحاتی مانند انقلابی و تغییر دهنده بازی اغلب در فضای فناورانه مطرح می‌شود، توسعه موفقیت آمیز هواپیمایی که در کمتر از یک چهارم زمان سفر به مقاصد طولانی مدت را ممکن می‌کند، بدون شک شایسته تبلیغات است. اگر پروازهای مافوق صوت و تاکسی‌های هوایی به وعده خود در سال‌های آینده عمل کنند، ما در دنیایی بسیار متصل‌تر و سریع‌تر زندگی خواهیم کرد.