سرگذشت ارز مسافرتی

تخصیص ارز مسافرتی یکی از خدمات ۲۵ گانه‌ای است که صرافی‌ها ارائه می‌دهند و بررسی سرگذشت این ارز در سال گذشته حاکی از تغییرات قابل ملاحظه در روند تخصیص آن توسط بانک مرکزی و فراهم شدن امکان خرید غیرحضوری در سامانه برخط بازار متشکل ارزی است.

تیتر۲۰- پیش از این هر فردی با کارت ملی خود می‌توانست از صرافی‌های مجاز تا سقف ۲۰۰۰ یورو ارز مسافرتی بخرد اما از اوایل آذر ماه سال گذشته با بخشنامه بانک مرکزی، این میزان به ۲۲۰۰ یورو افزایش پیدا کرد.

همچنین، شرایط و مدارک تخصیص ارز سهمیه‌ای نیز تغییر کرد که گزارش‌ها از صرافی‌ها حاکی از آن است که عمده مدارک درخواستی از متقاضیان برای دریافت ارز مسافرتی شامل مواردی چون پاسپورت، ویزا (برای کشورهای شامل دریافت ویزا)، عوارض خروج، اصل بلیط مهر شده توسط آژانس، کارت ملی جدید هوشمند، خط موبایل به نام شخص متقاضی، کارت بانکی به نام شخص خریدار، نشانی کامل کد پستی ۱۰ رقمی متقاضی می‌شود.

این تغییر بدین منظور صورت گرفت که در آن زمان، بازار ارز شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها شد که دلیل آن تخصیص سهمیه ارزی به هر کارت ملی و اختلاف قیمت ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد بود زیرا، عده‌ای ارزهای خریداری شده از صرافی‌ها را در بازار آزاد فروختند و اختلاف قیمت ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد موجب شد برخی دلالان از این محل سود ببرند.

حتی گزارش‌های بانک مرکزی نشان داد که دلالان با اتوبوس، اقدام به انتقال افراد مختلف از سایر شهرها با هدف استفاده از کارت ملی و دریافت ارز از آنها در ازای پرداخت مبالغ جزئی، با هدف سوداگری و فروش ارز در بازار غیررسمی به قیمت‌های بالاتر کرده بودند.

پس از این موضوع، دولت اقدامات مختلفی برای مدیریت تحولات بازار ارز از جمله دستگیری و مسدود شدن حساب اخلالگران ارزی و اخذ مالیات از خرید و فروش ارز انجام داد. همچنین، در آن روزها رئیس کل بانک مرکزی از صرافی‌ها بازدید کرد و در آن بازدید وعده‌هایی مبنی بر راه‌اندازی سامانه‌ای برای تخصیص برخط ارز مسافرتی و بررسی نیازهای جدید ارزی اعلامی از صرافان مطرح شد.

اما با گذشت کمتر از یک ماه، با اعلام صراف‌ها مشخص شد که سهمیه ارز مسافرتی همزمان با کاهش نرخ ارز کم شد و براساس بخشنامه بانک مرکزی، حداکثر میزان فروش ارز توسط شرکت‌های صرافی بابت مسافرین بالای ۱۸ سال و یکبار در سال تا سقف مقرر برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست.

البته، در این بین پس از مدت کوتاهی گفته‌هایی از سوی فعالان بازار ارز مبنی بر کاهش مجدد سرفصل‌های ارائه ارز در صرافی‌ها و اختصاص آن به بانک‌ها مطرح شد که بانک مرکزی اعلام کرد: با درخواست صرافی‌ها مبنی براینکه تقاضای کمی برای برخی از سرفصل‌های ارزی وجود دارد، این سرفصل‌ها برعهده بانک‌ها قرار گرفته است، اما صرافی‌ها همچنان باید عمده خدمات ارزی همچون ارز مسافرتی، دانشجویی و نیازهای ارزی مردم را پاسخ دهند.

درحالیکه پرونده ارز مسافرتی در سال گذشته با روند ذکر شده در بالا بسته شد اما در اوایل اسفندماه همان سال، بانک مرکزی با همکاری بازار متشکل ارزی از سامانه برخط این بازار برای خرید ارز مسافرتی رونمایی کرد خرید ارز مسافرتی از این سامانه اینگونه تعیین شده است که متقاضیان این ارز، مدارک و مستندات مورد نیاز برای دریافت ارز را در سامانه بارگذاری می‌کنند و به صرافی مورد نظر خود ارجاع می‌دهند، در ادامه صرافی بعد از بررسی و احراز هویت شخص متقاضی، با ارسال پیامکی زمان مراجعه به صرافی را برای دریافت ارز را اعلام خواهد کرد.

در این زمینه، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه برخط بازار متشکل ارزی به نشانی https://my.ice.ir و یا دانلود اپلیکیشن این سامانه با مراجعه به سایت بازار متشکل ارزی به نشانی ice.ir، ارز مسافرتی بخرند که براساس اعلام مسئولان مربوطه، به زودی امکان خرید سایر ارزها چون ارز دانشجویی و … نیز ممکن می‌شود./ایسنا