فعال حوزه گردشگری فارس:‌ وام‌های فعالان بوم‌گردی مهلت‌دهی شود

شیراز-ایرنا-نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس،خواستار حمایت‌ از فعالان این عرصه شد و اعلام کرد: باید وام‌های دریافتی فعالان بوم‌گردی مهلت دهی شود؛مهلت ندادن برای بازپرداخت وام موجب شده بسیاری از آنان مجبور به تعطیل کردن اقامتگاه‌های خود شوند و این حرفه را رها کنند.

عبدالله افشاری شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بسیاری از فعالان بومگردی برای تأسیس اقامتگاه، وام‌های مختلفی دریافت کرده بودند که  به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی پیاپی اقامتگاه‌ها در دوران کرونا موفق به پرداخت اقساط سنگین وام‌ها نشدند.

بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری در استان فارس

این فعال گردشگری گفت: دولت دوازدهم به منظور حمایت از مراکز اقامتی از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی مصوب کرد تا وام‌های فعالان در عرصه گردشگری را به مدت شش ماه مهلت دهی کند. این دستورالعمل به همه بانک‌های کشور ابلاغ شد اما بانک‌ها زیر بار این کار نرفتند و این امر هنوز هم محقق نشده است.

وی با بیان اینکه بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری در استان فارس به شمار می‌رود، گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در وهله اول نیاز به حمایت دولت دارند و مسئولان باید شرایط لازم برای بازپرداخت وام فعالان بوم‌گردی را فراهم کنند تا این قشر بتوانند بدون دغدغه به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس، بیان کرد: مهیا شدن شرایط لازم برای درجه بندی و رتبه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر اساس استانداردهای کیفی زیر نظر انجمن و با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی فارس، همکاری ارگان‌های ذیربط برای معرفی اقامتگاه ها با نصب تابلو در حاشیه جاده‌ها و ارائه تسهیلاتی به اقامتگاه‌ها برای پرداخت هزینه های آب، برق و گاز باید در اولویت دولت سیزدهم قرار بگیرد.

ضرورت توجه به کیفیت اقامتگاه‌ها به جای کمیت آنها

افشاری به صدور بی‌رویه مجوز راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی بدون امکان‌سنجی و ظرفیت‌سازی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه اقدامات قابل توجهی برای راه‌اندازی اقامتگاه‌ها و افزایش کمی بوم‌گردی‌ها در استان فارس انجام شده‌، متأسفانه تاکنون رویکرد خوبی نسبت به ارتقای این اقامتگاه‌ها از نظر کیفی وجود نداشته‌ است.

وی ادامه داد: افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی اتفاق خوبی است اما تا زمانی که زمینه مناسبی برای آموزش افراد فعال در این عرصه فراهم نشود، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.

افشاری افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران اقامتگاه‌ها و دیگر افراد فعال در این عرصه از اهمیت بسیاری برخوردار است که انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه داشته است.

افشاری اظهار داشت:  ما توانستیم در طول این مدت با انجام اقداماتی اساسی، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم و اتفاقات خوبی را برای توسعه بوم گردی در استان فارس رقم بزنیم.

راه اندازی کمیته بهداشت برای نظارت بر فعالیت‌های اقامتگاه‌ها

وی راه‌اندازی کمیته بهداشت در انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی فارس را از مهمترین اقدامات این انجمن در دوران کرونا دانست و گفت: تا پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹، در صنعت بوم‌گردی کشور آن‌طور که باید به مسئله بهداشت توجه نمی‌شد. این در حالی بود که کشورهای موفق در زمینه گردشگری حتی پیش از شیوع این بیماری در زمینه بهداشت عملکرد بسیار مطلوبی داشتند و همین امر هم نقش بسزایی در توسعه صنعت بوم‌گردی در این کشورها داشته است.

افشاری بیان داشت: شیوع کرونا باعث شد که رعایت اصول بهداشتی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و خوشبختانه در حال حاضر بهداشت حرف اول را می زند و اولین گواهی نامه سلامت در بخش خصوصی توسط انجمن حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی استان فارس در واحدهای اقامتگاه های بوم گردی برای اولین بار در کشور رونمایی و اجرا شد.

نائب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس اعلام کرد: آگاهی از فهرست واحدهای اقامتی که ایمن ترین شرایط پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند حق مسلم مهمانان و گردشگران است.

وی عنوان کرد: ما با بکارگیری متخصصین مربوطه کارشناس بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، کارشناس صنایع غذایی و کار شناس HSE (بهداشت،امنیت،محیط زیست) اقامتگاه ها را مورد بازبینی قرار می دهیم داده و این اقامتگاه‌ها پس از رفع موانع و مشکلات نائل به دریافت گواهی سلامت می‌شوند.

افشاری با بیان اینکه‌۱۶۳ اقامتگاه بوم گردی تحت پوشش این انجمن فعالیت دارند، گفت: همچنین اقداماتی به منظور رتبه‌بندی اقامتگاه‌ها با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نهایی و ایجاد رقابت بین اقامتگاه‌های بوم‌گردی انجام شده است. اجرای طرح بوم‌مارکت و انعقاد تفاهم نامه‌ای در قالب طرح مهارت‌بوم با سازمان فنی و حرفه‌ای استان فارس نیز از فعالیت‌های خوبی است که منجر به رونق گردشگری در استان فارس خواهد شد.

او گفت: با پیگیری های مستمر این انجمن، ۱۱۰ نفر از بهره برداران و کارکنان اقامتگاه های بوم‌گردی واکسینه شدند.

لزوم فرهنگ‌سازی گردشگری برای مردم

وی با اعتقاد به اینکه ضعف بزرگ صنعت بوم‌گردی، خلأ فرهنگ‌سازی است، گفت: متأسفانه اغلب گردشگران آگاهی کافی از خواسته‌ها و وظایف خود در اقامتگاه‌های مختلف ندارند. لذا نیاز است که گردشگران آموزش‌های لازم را برای آشنایی با فرهنگ هر منطقه و رعایت قوانین مربوط به اقامتگاه‌های بوم گردی فرا بگیرند. در حقیقت آموزش گردشگران و ارائه ارزشهای منطقه موردنظر بازدید، بسیار حائز اهمیت است.

افشاری عنوان داشت: فاصله گرفتن اقامتگاه‌های عشایری از فرهنگ، نوع پوشش و آداب و رسوم مربوط به عشایر از مهمترین معضلات موجود در این اقامتگاه‌ها محسوب می‌شود که نیاز است با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای افراد فعال در این عرصه این مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی به نقش مؤثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی در توسعه گردشگری روستایی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح هر اقامتگاه یک آموزشگاه و برگزاری دوره آموزشی مانند دوره راه‌بلد محلی برای روستاییان کمک شایانی به تحقق این امر مهم می‌کند.

افشاری با تأکید بر اینکه در اعمال محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی اماکن مختلف سلیقه‌ای عمل شده‌است، تشریح کرد: در منطقه کوهمره سرخی در روستای کراچ از دو اقامتگاه بومگردی بهره می‌بریم که از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون این اقامتگاه‌ها در تعطیلی به سرمی برند و اجازه بازگشایی نداشته‌اند. با توجه به اینکه احتمال ورشکستگی و تعطیلی این اقامتگاه‌ها وجود دارد نیاز است که تمهیدات لازم برای برطرف شدن مشکلات این اقامتگاه‌ها اندیشیده شود.

نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس، اظهار کرد: پس از گسترش بیماری کووید ۱۹ و اعمال محدودیت‌های کرونایی که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را به دنبال داشت صنعت گردشگری به سمت فضای باز و طبیعت سوق پیدا کرده است و در حال حاضر اقامتگاه های بوم گردی بهترین مقصد برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می روند.

استفاده از ظرفیتهای گردشگری و بوم گردی برای افزایش درآمدهای عمومی کشور

وی با اعتقاد به اینکه کشور ایران به لحاظ جاذبه‌های گردشگری یکی از ده کشور اول جهان است، گفت: متأسفانه درآمد حاصل از جهانگردی برای کشور ما بسیار اندک است. ضرورت افزایش درآمدهای عمومی کشور و کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمد حاصل از فروش نفت، ایجاب می کند که استفاده از ظرفیتهای زیستی از محیط زیست طبیعی کشور، همچنین حفظ منابع طبیعی آن و گسترش صنعت جهانگردی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: بوم گردی یکی از مهمترین فعالیتهای اقتصادی در نقاط مختلف جهان محسوب می‌شود که فرصت بسیار مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد تا نسبت به اهمیت حفظ فرهنگ‌ها و با چگونگی محافظت از فرهنگ‌های محلی و طبیعت آگاه شوند.

افشاری با اشاره به اینکه صنعت بوم‌گردی برای جوامع محلی و روستاها و نواحی دوردست طبیعی درآمد خوبی ایجاد می کند، اظهار داشت: همان طور که گفتم اقامتگاه‌های بوم‌گردی همواره سهم بسزایی در رشد و بهبود صنعت گردشگری داشته‌اند و در امر اشتغال زایی، رقابتی شدن مقصدهای گردشگری، توسعه اقتصادی، توسعه مقصد، گردشگری پایدار و پایداری شیوه های زندگی منحصر به فرد بسیار حیاتی و مؤثر عمل کرده‌اند.

وی اضافه کرد: از آنجا که حفاظت از محیط زیست بسیار پرهزینه است، کشورها می بایست برای تأمین منابع مالی و جبران هزینه ها، صنعت بومگردی را ترویج بدهند چنین حرکتی نه تنها تمایل و تلاش مردم را که در پی یافتن آرامش و تماس با طبیعت هستند نشان می دهد، بلکه این فرصت را به وجود می آورد که با میراث‌های طبیعی کشور آشنا شوند.

نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس، ابراز کرد: امیدوارم با حمایت مسئولان مانع از تعطیلی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس و خارج شدن آنها از گردونه فعالیت شویم.

اقامتگاه های بوم گردی مکان هایی هستند که با تاکید بر حفظ آیین و فرهنگ بومی هر منطقه تاسیس می شوند.

گردشگران با اقامت در این مکان ها که با عناصر و نمادهای بومی ساماندهی شده اند، با آیین های محلی نیز آشنا می شوند.