مجموعه گردشگری غار علیصدر با مصوبه ستاد کرونا تعطیل شد

همدان-ایرنا- مجموعه گردشگری علیصدر که از اسفند ۹۹ به دلیل شرایط خاص کرونا تعطیل بود، اوایل تیرماه جاری فعالیت دوباره خود را با مجوز ستاد کرونا آغاز کرد که این بازگشایی خیلی دوام نداشت و دوباره با محدودیت های سراسری اواخر مرداد تعطیل و پس از گذشت آن و بازگشایی،دوباره با مصوبه روز گذشته ستاد تعطیل شد.

به گزارش ایرنا، ماهای پایانی سال ۱۳۹۸ شیوع ویروس کرونا ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور بخصوص صنعت گردشگری وارد کرد و دولت تسهیلاتی برای این حوزه در نظر گرفت اما با رونق نداشتن این صنعت تسهیلات نیز راهگشا نشد.

مجموعه گردشگری غار علیصدر به عنوان طولانی ترین غار آبی جهان نیز همانند بسیاری دیگری از مجموعه های توریستی و تفریحی کشور به دلیل شرایط ناشی از همه گیری ویروس و تعطیلی های چندباره و طولانی مدت، با مشکلات زیادی مواجه شده است.

شیوع ویروس کرونا آسیب شدیدی به صنعت گردشگری در همدان وارد کرد، این ضربه آن‌چنان شدید بود که عملاً بیش از ۹۰ درصد فعالان این حوزه با بیکاری روبه‌رو شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.

پایان اسفند ماه ۹۹، غار علیصدر با تصمیم ستاد ملی کرونا تعطیل شد و این مجموعه گردشگری پس از سه ماه تعطیلی اوایل تیرماه امسال فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

اما با شیوع موج پنجم همه گیری کرونا و همزمان با تعطیلی سراسری کشور، غار علیصدر بار دیگر تعطیل شد.

شرکت سیاحتی علیصدر در ایستگاه آخر

در حالی که علیصدر نفس های آخر خود را می کشید، روز گذشته با تصمیم ستاد ملی کرونا بار دیگر تعطیل شد و علیصدر به ایستگاه آخر رسیدـ

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا و با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس، مجموعه گردشگری غار علیصدر تعطیل شد.

“حمید امامی” در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مجموعه غار علیصدر ۲۵لغایت ۳۰مرداد تعطیل و پس از چند روز بازگشایی دوباره از روز گذشته تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: اولین قطب گردشگری استان، با نظر ستاد کرونا اجازه خدمات رسانی به گردشگران را خواهد داشت.

وی گفت: غار علیصدر به طور میانگین سالانه ۶۰۰ هزار بازدیدکننده دارد که این رقم در سال ۹۹ به حدود ۸۰ هزار گردشگری کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ به بازدیدکنندگان از مجموعه غار علیصدر تا ۹۰ درصد تخفیف ارائه شد، افزود: اشتغال و معیشت پرسنل این شرکت برای مدیران مجموعه بسیار مهم است و امیدواریم با کاهش شیوع ویروس کرونا با رونق گردشگری و حضور پرشمار مسافر برای بازدید از غار، شاهد بهبود شرایط اقتصادی و رفاه بیشتر کارکنان شرکت باشیم.

به گزارش ایرنا، علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی و بزرگ‌ترین غار آبی جهان در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌ است.

این غار بی نظیر که در سال ۱۳۴۲ نخستین کاوش ها در آن انجام شد و در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید از سطح دریا ۲ هزار و ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و دارای دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی است.

از مجموعه رشته آب ها دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است.

غار علیصدر بر اساس نظر کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی نظیر ترین و بزرگ ترین غارهای آبی جهان است که شکل گیری آن به دوره ژوراسیک دوره دوم زمین شناسی بر می گردد.

این غار در سال های ۱۳۴۱ و ۴۲ توسط تعدادی از کوه نوردان و غار نوردان گروه سینا همدان شناسایی و قایقرانی در این غار شگفت آور با وسایل ابتدایی از سال ۴۶ به همت دست اندرکاران امر و تعریض دهانه آن امکان پذیر شد.

بر اساس تحقیقات و مستندات موجود، بخش های ورودی غار در دوره صفویان مورد استفاده مردمان آن زمان قرار می گرفته به طوری که از مدخل ورودی به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصرف کشاورزی استفاده می شده است.

دمای داخل غار حدود ۱۶ درجه و دمای آب ۱۲ درجه سانتیگراد ثابت است، PH آب تقریبا خنثی است و عمق آب بین نیم تا ۱۴ متر اندازه گیری شده است.

سختی آب غار علیصدر بالا بوده و از نوع آهکی است بنابراین استفاده از آن برای آشامیدن توصیه نمی شود.

علیصدر غاری زنده است و هیچ گونه گاز سمی در آن یافت نمی شود و به علت وجود جریان هوا تنگی نفس در آن احساس نمی شود و همچنین به علت عدم وجود نور خورشید هیچگونه حیات جانوری در این غار دیده نشده است.

تاکنون ۳/۱۱ کیلومتر از مجموع دهلیزهای این غار در مراحل مختلف شناسایی و حدود ۲/۳ کیلومتر آن مورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد.