محبوب‌ترین جاذبه های یزد

سفر کردن به دیاری چون یزد یک سفر معمولی نخواهد بود در صورتیکه از محبوب‌ترین جاذبه های یزد بازدید داشته باشیم.

سلام نو _ سرویس گردشگری: یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان است. واژهٔ یزد در لغت به معنای مقدس و پاک بوده و وجه‌ تسمیه این شهر، سرزمین مقدس و شهر خدا است که برخی از تاریخ نویسان معتقدند، در دوره ساسانیان، یزدگرد دستور داده تا در این محل شهری به نام یزدان گرد بنا کنند که نام یزد نیز از همین عنوان گرفته شده است. مورخان یونانی نیز از نام یزد با عنوان ایساتیس یاد کرده اند اما پس از ظهور اسلام و گرایش مردم ایران به این آیین، به یزد لقب دارالعباده داده شد. این دیار مملو از جاذبه های گردشگری است که بازدید از هر یک بینهایت جالب است.

مسجد جامع، زیبا و باشکوه

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. بهتر است بگویم بدون دیدن این شاهکار معماری با آن کاشی‌های آبی رنگ که آسمان را به زمین کشانده‌اند، سفر شما به یزد کامل نمی‌شود.

این مسجد در سه دوره تاریخی و در طول ۱۰۰ سال بنا شده است. نخستین سنگ‌ بنای این مسجد در دوره ساسانیان گذاشته شده است. اما بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشی کاری‌های آن متعلق به دوره‌های مختلفی از جمله آذری، ایلخانی و تیموری است.

محبوب‌ترین جاذبه های یزد

برای دیدن مسجد جامع یزد می‌توانید تا ابتدای میدان ساعت بروید. میدان ساعت که پیاده شوید یک خیابان سنگ فرش را می‌بینید که مستقیم شما را به دل این مسجد آبی می‌رساند. داخل مسجد کاشی‌کاری‌های معروف را می‌بینید که اغلب گردشگران کنار آن‌ها عکس‌های یادگاری گرفته‌اند. این کاشی‌کاری‌ها هم نماد این شهر هستند که یک عکس در کنار آن‌ها مهر دیدار این شهر بر تاریخچه‌های سفر شماست.

موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده، موزه‌ای محبوب در یزد

اگر کمی از سمت مسجد جامعه به طرف محله فهادان در کوچه‌های آشتی‌کنان قدم بزنید به موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده می‌رسید. این موزه در خانه عرب زاده قرار دارد که یکی از یادگاری‌های قاجاری این شهر است. به محض اینکه وارد بنا می‌شوید اتاق‌ها را می‌بینید که دور تا دور حوض دست به دست هم داده‌اند.

این مجموعه ۱۰ سالن دارد که در آن سکه‌های دوره‌های تاریخی مختلف و همچنین وسایل و سبک زندگی گذشته مردم یزد به نمایش گذاشته شده است. این سکه‌ها به همت استاد حسین حیدرزاده، استاد علم سکه شناسی، در طول سال‌های ۵۵ تا ۸۳ گردآوری شده‌اند و حالا در این خانه تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند.

محبوب‌ترین جاذبه های یزد

۵۰۰۰ قطعه سکه قدیمی از جنس طلا، نقره، مس و برنج از دوره‌های مختلف را می‌توان در این موزه یکجا دید. علاوه بر سکه، اسکناس‌های دوره‌های مختلف ایران از دوره ناصرالدین شاه تا کنون در این موزه وجود دارد.

در بخش مردم شناسی موزه ۱۰۰۰ قطعه از وسایل مورد استفاده مردم در ۴۲ دوره تاریخی گذشته (از دوره هخامنشیان تا به امروز) مثل انواع وسایل لازم برای پختن نان در منزل، زیور آلات و تسبیحات از سنگ‌های قیمتی مثل کهربا و اسناد و نسخه‌های خطی به نمایش گذاشته شده است. هر چند این موزه به همت استاد حیدرزاده پا گرفته و شخصی بوده، در حال حاضر به میراث فرهنگی واگذار شده است.

میدان امیر چخماق، مجموعه‌ای تحسین برانگیز

میدان امیر چخماق یا امیر چقماق از شاخص‌ترین جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از بخش‌های مختلفی از جمله بازار، تکیه، مسجد و آب‌انبار تشکیل شده است. کاروانسرای شعبان در ضلع شمالی میدان و حمام و کاروانسرای بافتی‌ها در غرب تکیه امیر چخماق از دیگر جاذبه‌های این مجموعه هستند. در مقابل تکیه نیز حوض بزرگی با فواره و چند مجسمه خودنمایی می‌کند که به نقش و اهمیت آب و فرهنگ سقایی اشاره دارد.

محبوب‌ترین جاذبه های یزد

این میدان که یزدی‌ها به آن میرچخماق می‌گویند، به‌عنوان یکی از میدان‌های اصلی شهر برای برگزاری برنامه‌ها و گردهمایی‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های مذهبی این میدان که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند، مراسم نخل‌گردانی در ماه محرم است که هر سال باشکوه تمام برگزار می‌شود.

این میدان نماد شهر یزد است و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید از آن دیدن کنید؛ به‌خصوص در طول شب‌ که نورپردازی خاص آن، جلوه‌ای متفاوت از این جاذبه را به نمایش می‌گذارد.

میدان امیر چخماق، اثری به‌جامانده از دوره تیموری در قرن نهم هجری است که توسط امیر جلال‌الدین چخماق، از سرداران شاهرخ تیموری ساخته شد. او پس از رسیدن به مقام حاکمیت یزد همراه با همسرش «ستی فاطمه» اقدام به ساخت مسجد جامع نو در ده «دهوک سفلی» کرد و روبه‌روی آن میدانگاه وسیعی ساخت. این مسجد و میدانگاه بعدها به مسجد امیر چخماق و میدان امیر چخماق شهرت یافتند. حاکم یزد همچنین در گرداگرد میدان، بناهای دیگری همچون آب‌انبار، قنادخانه، بازار، خانقاه، کاروانسرا، حمام، چاه آب سرد و… نیز احداث کرد.

محبوب‌ترین جاذبه های یزد

دخمه زرتشتیان

دخمه زرتشتیان که با نام برج خاموشان و برج سکوت نیز شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد روی کوه دخمه قرار دارد. این دخمه یکی از نشانه‌های آداب‌ورسوم کهن زرتشتیان است که به مراسم تدفین مردگان آن‌ها مربوط می‌شود؛ رسمی که امروزه منسوخ شده؛ اما این یادگاری را از خود بر جای گذاشته است. این اثر تاریخی در زمره آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

دخمه زرتشتیان که از جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود، در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد و در حوالی منطقه صفائیه، بر بلندای کوهی رسوبی و کم‌ارتفاع به نام کوه دخمه قرار دارد.