مشهورترین پل‌های مازندران

پل‌ها از جذاب‌ترین سازه‌های ساخت بشر هستند، با ما همراه باشید درباره مشهورترین پل‌های مازندران بیشتر بدانید.

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان سرسبز مازندران با داشتن جاذبه های مختلف توانسته همه ساله عده ی زیادی از گردشگران را به خود جذب کند. مناطق مختلف و جاذبه های برتر گردشگری این استان بسیار زیاد و البته تماشایی بوده که برای بازدید از هر کدام باید وقت زیادی بگذارید. پل‌های این استان ازجمله جاذبه‌های مهم و مشهوری هستند که بازدید از هر یک بی‌نهایت جالب است.

پل ورسک، نام دارترین پل مازندران

پل ورسک از زیباترین و مشهورترین پل‌های تاریخی ایران و از شاهکارهای مهندسی کشور محسوب می‌شود که هدف از ساخت آن، تردد قطار به‌سمت شمال کشور بوده است. این پل در مدت‌زمان دو سال ساخته شد و کار ساخت آن از آبان سال ۱۳۱۳ تا اردیبهشت ۱۳۱۵ به طول انجامید و سرانجام در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید.

مشهورترین پل‌های مازندران

این پل که در مسیر راه‌آهن سراسری تهران-شمال قرار دارد، نقش مهمی در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشته است و اگر وجود نداشت، نتیجه دیگری برای جنگ رقم می‌خورد.

پل ورسک در کنار روستایی به همین نام در بالای دره ورسک و بین دو کوه عظیم عباس آباد جای گرفته است و در مسیر خط‌آهن تهران-شمال قرار دارد. این پل که از جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌رود و عنوان بزرگ‌ترین پل راه‌آهن شمال کشور را از آن خود کرده است، در سال ۱۳۱۵ افتتاح شد. امروزه از این پل تنها برای عبور قطارهای مسافربری تهران-گرگان، تهران-ساری و قطارهای سوختی و باری استفاده می‌شود. پل ورسک در ارتفاع ۲,۱۴۰ متری بالاتر از سطح دریا ساخته شد؛ به‌طوری که ارتفاعش از ته دره به ۱۱۰ متر می‌رسد و به‌دلیل همین ارتفاع در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است.

پل زغال چالوس، پلی آجری بر روی رودخانه‌ای دیدنی

در طول جاده زیبای چالوس که به پیش می رویم در ۱۸ کیلومتری جاده کندوان به چالوس پلی را می بینیم که بر رودخانه چالوس بنا نهاده. این پل بنا بر مستندات موجود در سال ۱۳۱۷ شمسی یعنی در زمان رضاخان پهلوی ساخته شده. این پل را پل زغال چالوس نامیده و ۶.۲ متر عرض و ۳۸.۵ متر طول دارد. اندازه دهانه پل نیز ۲۰ متر است. این پل در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت ۸۸۰۵ به ثبت رسیده. چشم انداز این پل به جاده چالوس و دیدنی های آن و نیز به رودخانه خروشان و در جریان چالوس بسیار زیبا و دیدنی می باشد.

مشهورترین پل‌های مازندران

سازه های پل زغال چالوس از آجر بوده و برخی از جاهای پل بر اثر گذشت زمان، دچار فرسایش و آسیب شده اند. رودخانه چالوس که پل رغال چالوس بر روی آن احداث شده، رودی دائمی در غرب مازندران است که از دامنه شمالی بلندی های کندوان و طالقان آغاز شده و بعد از طی مسیر ۷۲ کیلومتری در کناره شهر چالوس به دریای مازندران سرازیر می شود. مسیر رود چالوس کوهستانی بوده و بستر آن باریک و جریان آب آن سیلابی و پر شتاب می باشد. این رود را با نام های دیگری همچون کجور و نکارود نیز می خوانند. در این رود ماهی هایی چون سفید، سوف و ازاد زیست می کنند.

پل زغال چالوس در نزدیک جاده کندوان به چالوس قرار گرفته و پلی تاریخی و بسیار زیباست. این پل به دیدنی های جاده چالوس نیز بسیار نزدیک است. بسیاری از افراد این پرسش را دارند که پل زغال کجاست. در واقع به طور خلاصه آدرس پل زغال چالوس را می توان چنین بیان کرد، مازندران، چالوس، ۱۸ کیلومتری جاده کندوان، رود چالوس.

پل چشمه کیله تنکابن، از زیباترین پل‌های مازندران

این پل زیبا که پرسه ی ساخت آن دو سال به طول انجامیده است، دستور ساخت آن از طرف رضا شاه پهلوی داده شد و توسط مهندس هایی از کشور های روسیه و آلمان در شرکت اشکودا طراحی شده است و بوسیله معماران ایرانی مراحل ساخت آن طیی شد. این سازه‌ دیدنی دارای قدمتی می باشد که با دوران پهلوی اول که با انقراض سلسله‌ ی قاجاریه و تاج گذاری رضا شاه شکل گرفته برابری می کند، و به عنوان یکی از زیبا ترین پل‌ های تاریخی کشور به شمار می رود از همین رو نمادی از شهرستان تنکابن نیز شناخته می ‌شود.

مشهورترین پل‌های مازندران

این پل قدیمی، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی، به ثبت ملی رسیده است. پل چشمه کیله اثری است که دارای طولی بیشتر از ۱۱۲ متر، و عرضی حدود ۷ متر و ارتفاعی نزدیک به ۵ متر می باشد که امروزه به یکی از جاذبه‌ های تاریخی شهرستان تنکابن تبدیل شده است. پل چشمه کیله در قدیم با نام پل شهسوار هم در بین مردمان معروف بوده است و با وجود گذشتن از حدود ۷۵ سال از ساخت پل چشمه کیله، این پل همچنان به عنوان محلی برای رفت و آمد افراد پا برجا و استوار باقی مانده‌ و فقط اخیرا در سال ۱۳۹۸ مورد بازسازی قرار گرفت.