موشک ضد ناو هواپیمابر روسیه در مرحله آزمایش نهایی قرار گرفت

مسکو – ایرنا – روسیه اعلام کرد: موشک تسیرکون با سرعت هشت برابر سرعت صوت که به قاتل ناوهای هواپیمابر معروف شده برای استفاده آماده شده و مرحله نهایی آزمایش آن در ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا از ریانووستی، یک مقام صنایع دفاعی روسیه روز یکشنبه گفت که در ماه ژوئیه جاری موشک بالدار تسیرکون در مرحله موسوم به آزمایش دولتی که در واقع مرحله نهایی پیش از تحویل به نیروی دریایی است، پرتاب می شود.

این موشک بالدار جدید از ناو آدمیرال گورشکوف روسیه پرتاب می شود که از نوع «طرح ۲۲۳۵۰» است و همه ناوهای روسی از این نوع به موشک های تسیرکون مجهز خواهند شد.

 براساس گزارش رسانه های روسی، موشک مافوق صوت تسیرکون با سوخت جامد و رادار گریز، می تواند اهداف را در فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری نابود کند که تا ۸۰۰ کیلومتر نیز می تواند افزایش یابد.

اطلاعات مربوط به تسیرکون که به مراتب قوی تر از موشک های بالدار کالیبر استفاده شده در عملیات علیه گروه های تروریستی ضدسوری بشمار می رود، هنوز انتشار نیافته است.

موشک تسیرکون در حالی برای تحویل به نیروی دریایی روسیه آماده شده است که رویارویی دریایی روسیه و غرب در دریاها بویژه در دریای سیاه وارد مرحله جدید شده است.

روسیه در ماه اخیر با پرتاب موشک و آتشباری مسیر حرکت، یک ناو انگلیسی را مجبور به خروح از آبهای سرزمینی خود در سواحل کریمه کرد و هواپیماهای روسی با پرواز از ارتفاع پایین یک ناو هلندی را نیز مجبور به نغییر مسیر کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اخیرا ضمن هشدار به اقدامات کشورهای غربی خاطرنشان کرد که حتی درصورت غرق کردن ناو انگلیسی دیفندر در دریای سیاه توسط واحدهای روسیه، جهان در آستانه یک جنگ جهانی جدید قرار نمی گرفت.