میزبانی رویداد بین‌المللی گردشگری روستایی حق مسلم کرمانشاه است

استان کرمانشاه ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری روستایی و اکوتوریسم دارد و به تازگی منطقه هورامان در این استان نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از این رو می‌تواند میزبانی شایسته‌ای در رویداد بین‌المللی گردشگری روستایی و اکوتوریسم باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حدود ۲ سال گذشته میزبانی این رویداد بین‌المللی به استان های کرمانشاه و کردستان داده شد اما به تازگی این میزبانی از این استانها گرفته شده و به تهران واگذار شده است؛ رویدادی که نقش زیادی در معرفی این ۲ استان دارد و می‌تواند صنعت گردشگری روستایی را رونق و منجر به مهاجرت معکوس به روستاها شود.

توسعه روستاهای کرمانشاه همیشه به عنوان یکی از برنامه های مدیران مطرح بوده و این مهم با توجه به اینکه تعداد حاشیه‌نشین در این استان زیاد است امروز یک ضرورت است اما متاسفانه در مرکز تصمیمیاتی اتخاذ می‌شود که خلاف وعده‌هایشان است.

وزارت میراث فرهنگی اهمیت برگزاری این رویداد در غرب کشور را درک کند

عضو هیات رییسه شورای هماهنگی سازمان های غیر دولتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از اواخر سال ۱۳۹۶ خبرهایی در مورد برگزاری یک رویداد بین المللی در حوزه گردشگری و به میزبانی استان کرمانشاه به گوش می رسید، خبرهایی که کام فعالین این حوزه را شیرین کرد چرا که رویداد ها تاثیر بسزایی در جذب گردشگر و معرفی یک منطقه به عنوان مقصد گردشگری دارند. به همین روی می توان از رویدادها به عنوان حلقه مفقوده توسعه گردشگری نام برد.

«امیر کرمیان» با اشاره به اینکه استاندار کرمانشاه از برگزاری رویداد بین المللی گردشگری روستایی و اکوتویسم در کرمانشاه خبر داد، رویدادی که می‌توانست کرمانشاه را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری روستایی معرفی کند، افزود: سازمان جهانی گردشگری هرساله یک رویداد بین المللی را بنا به نامگذاری سال گردشگری برگزار می کند و با توجه به اینکه مقرر شده بود سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال اکوتوریسم و گردشگری روستایی نامگذاری و اجلاسی را نیز در این رابطه برگزار کند، ایران باتوجه به ظرفیت هایی که در این حوزه داشت از سازمان جهانی میزبانی این رویداد را گرفت.

وی ادامه داد: پس از اینکه میزبانی این رویداد به ایران داده شد، حدود ۱۶ استان کشور که دارای ظرفیت های گردشگری زیادی در بخش روستایی بودند، تقاضای میزبانی این رویداد را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردند که در نهایت این وزارتخانه در خرداد ۱۳۹۸ طی نامه ای به استانداران کرمانشاه و کردستان میزبانی آن را به کرمانشاه و کردستان واگذار کرد و با ابلاغ رسمی واگذاری میزبانی این رویداد بین المللی به کرمانشاه، مسولان استانی هم به تکاپو افتادند تا برنامه ریزی های خود را شروع کنند.

این عضو مجمع جوانان استان کرمانشاه در ادامه گفت: برای این رویداد زیرساخت های مناسبی در روستا های هدف گردشگری ایجاد شد. از طرفی ظرفیت‌های موجود استان، تنوع جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و قومی استان، می توانست زمینه رونق اقتصادی و توسعه پایدار را فراهم کند و به رشد و توسعه کسب و کارهای محلی و بازگشت مجدد مردم به روستاها و حفظ میراث بومی کمک کند اما با شروع اپیدمی کرونا در جهان این رویداد نیز همانند سایر رویدادهای دیگر برگزار نشد.

کرمیان اظهار داشت: حال بعد از گذشت ۲ سال مردم استان های کرمانشاه و کردستان امید داشتند که وزارت میراث فرهنگی با پیگیری مجدانه مقدمات برگزاری رویداد مذکور را با تاخیر ۲ ساله فراهم کند و با توجه به اینکه منظر فرهنگی هورامان/اورامانات در استان های کردستان و کرمانشاه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است برگزاری رویداد جهانی گردشگری روستایی و اکوتوریسم می‌ تواند بار دیگر نام کرمانشاه، کردستان و هورامان را در دنیا مطرح کند و زمینه ساز جذب گردشگران بین المللی شود.

عضو هیات رییسه مجمع جوانان استان کرمانشاه اضافه کرد: اما متاسفانه در دیدار اخیر معاون گردشگری کشور با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به یکباره و برخلاف موضوع بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری که بر پایه نوآوری، تحصیل، توسعه روستایی برای ساخت آینده بهتر است، حق میزبانی رویداد بین المللی با محوریت روستایی از استان های کرمانشاه و کردستان سلب شده و با تغییر ماهوی در موضوع و مقصد رویداد به گردشگری شهری و میزبانی تهران و با همکاری مجموعه نوسازی عباس آباد شهرداری تهران اشاره شده است.

وی در پایان گفت: برای مردم و فعالان گردشگری استان های کرمانشاه و کردستان پذیرفتنی نیست که حق مسلم میزبانی رویدادی را که سالیانی است نخبگان مردمی گردشگری مطالبه نموده اند را از آنان بگیرند و امیدواریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اهمیت برگزاری رویداد مذکور در غرب کشور و بعد از ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان را به خوبی درک کند چرا که با برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی می توان ظرفیت های گردشگری یک منطقه را به درستی معرفی کرد و بستر ایجاد یک مسیر جدید گردشگری در کشور را فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.