نگران از دست دادن مشتری با افزایش ۱۰۰درصدی بلیت هواپیما نیستیم!

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی با افزایش ١٠٠ درصدی قیمت بلیت هواپیما نگران از دست دادن مشتری و مسافر نیستند. البته باید توجه داشته باشیم که سقف درخواست افزایش ١٠٠ درصد اما در بازار قیمت‌ها شناور خواهد بود

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به درخواست افزایش ١٠٠ درصدی بلیت هواپیما اظهار داشت: در اولین جلسه شورای هماهنگی ترابری در فروردین ماه درخواست افزایش ١٠٠ درصدی قیمت بلیت هواپیما ارائه شد اما هنوز تصمیمی درباره موافقت با این درخواست یا میزان افزایش نرخ بلیت گرفته و اعلام نشده‌ است.

به گزارش ایلنا، وی درباره علت درخواست دو برابر شدن قیمت بلیت هواپیما گفت: مهمترین مولفه‌ای که براساس آن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش بلیت را دادند، افزایش قیمت ارز است. سال گذشته زمانی که درخواست افزایش بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، نرخ ارز  25 هزار تومان بود اما امروز اگر دولت ارز حواله‌ای به ایرلاین‌ها بدهد نرخ آن ۴٠ هزار تومان است و نرخ دلار در بازار آزاد هم بالای ۵٠ هزار تومان است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: تنها برای خرید و تامین برخی از اقلام امکان دسترسی به دلار مرکز مبادله‌ای داریم و دلار مرکز مبادله‌ای مشمول تمام اقلام نمی‌شود و ارائه دلار ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی به شرکت‌های هواپیمایی کاملا قطع شد و شامل هیچ یک از اقلام نمی‌شود.

اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت موافقت با پیشنهاد دو برابر شدن قیمت بلیت نگران تفت مسافران و مشتری‌ها نیستید، تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی با افزایش ١٠٠ درصدی قیمت بلیت هواپیما نگران از دست دادن مشتری و مسافر نیستند. البته باید توجه داشته باشیم که سقف درخواست افزایش ١٠٠ درصد اما در بازار قیمت‌ها شناور خواهد بود و عرضه و تقاضای بلیت در مسیرهای مختلف، قیمت را تنظیم می‌کند و در ایام غیر پیک قیمت بلیت هم به دلیل کاهش تقاضا کاهش پیدا می‌کند.

وی درباره قیمت واقعی هر ساعت پرواز، افزود: قیمت و هزینه هر ساعت پرواز بر اساس آنالیز قیمتی ۴٨ دلار است اما در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی آن را با قیمت ١٧ دلار به مسافران می‌فروشند و فاصله این دو عدد زیانی است که شرکت‌ها متحمل می‌شوند و برای جبران این زبان، هیچ یارانه‌ای مشمول ایرلاین‌ها نمی‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اینکه چرا با وجود این زیان درخواست زیادی برای تاسیس ایرلاین وجود دارد، گفت: هر چند در ابتدا درخواست تاسیس ایرلاین‌ها زیاد است اما به نتیجه نمی‌رسند و نمی‌توانند موافقت اصولی بگیرند. در چند سال گذشته حدود ۶٠ درخواست برای تاسیس ایرلاین جدید ارائه شد اما هیچ کدام به نتیجه نرسیدند چراکه سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی بسیار سنگین و ورود به این صنعت سخت و خروج از این صنعت سخت‌تر است و هر کسی که وارد این صنعت شود نمی‌تواند به دلیل تعهدات موجود به راحتی از صنعت خارج شود.