هنگام سرزمینی جادویی در خلیج‌فارس

جزیره هنگام؛ جزیره‌ای در میانه خلیج‌فارس با بومیان اصیل، در نزدیکی هرمز و جزیره قشم واقع شده است. این جزیره کوچک و دیدنی با حدود ۵۰ کیلومتر مربع وسعت در استان هرمزگان قرار دارد و با جاذبه‌های شگفت‌انگیزی نظیر سواحل نقره‌ای، دلفین‌ها، آفتاب‌پرست‌ها، نخلستان‌ها، معادن نمک، بازار و غرفه‌های سنتی، حیرت گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را برمی‌انگیزد. در ادامه برای آشنایی با یکی از زیباترین جزیره‌های ایران در خلیج فارس با ما همراه باشید.
هنگام سرزمینی جادویی در خلیج‌فارس

سفر به جزیره هنگام، از طریق قایق‌سواری در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس میسر می‌شود. این جزیره به لحاظ تقسیمات جغرافیایی در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم در استان هرمزگان قرار دارد و به عنوان یکی از دهستان‌های شهرستان قشم حدود ۲۹ مایل دریایی(۵۳/۷ کیلومتر) با آن فاصله دارد.

جزیره هنگام با حدود ۳۷ کیلومتر مربع مساحت تقریباً به شکل یک مخروط ناقص با سطحی بیضی به نظر می‌آید. بخش عمده آن تپه و ماهور است و ارتفاعات آهکی تشکیل شده از سدیم کربنات آن در وجه شمالی جزیره قرار دارد که بلندترین نقطه در این ارتفاعات متعلق به “کوه ناکس” با ۱۰۶ متر ارتفاع است.

سهولت در کناره گرفتن قایق‌ها در کرانه این جزیره زیبا دلایلی چون شنی بودن ساحل، عمق آب در اطراف آن و وجود شیب ملایم به طرف دریا دارد. هنگام با داشتن نوار ساحلی‌ای به طول ۵۰ کیلومتر، تصاویر بی‌نظیری از امواج دریا و سواحل صخره‌ای و شنی برای شما قاب می‌کند.

این منطقه بکر و دست نخورده مانند دیگر نواحی نوار باریک ساحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان تابستان‌هایی بسیار گرم و مرطوب و زمستان‌هایی معتدل دارد، از این رو در زمستان مقصد شمار زیادی از گردشگران به حساب می‌آید.

هنگام سرزمینی جادویی در خلیج‌فارس

حیات وحش جزیره هنگام، دارای گونه‌های نادر و کمیابی است که زیستگاه مهم و ارزشمندی برای جانوران این جزیره به شمار می‌آید. آهو، آفتاب پرست، لاک پشت، هدهد و پرستو دریایی از گونه‌های جانوری در جزیره می باشد.

جبیر

یک نوع آهوی بومی شبه قاره هند و ایران است که بیشتر در مناطق بیابانی و گرم به چشم میخورد. جبیر که شباهت بسیاری به آهو گواتردار ایرانی دارد، دارای بدنی ظریف، لاغر و کوچک تر از آهو گواتردار ایرانی است.

خاردم مصری

این گونه‌ی در حال انقراض زیستگاه خود را در کل خاورمیانه از دست داده و حالا جزیره هنگام از معدود زیستگاه‌های این گونه جانوری محسوب می‌شود. در گذشته این نوع سوسمار در میان اعراب، منبع تغذیه بوده است و در حال حاضر به نظر آنها مرغوب‌ترین نوع چرم می‌آید.

لاک‌پشت پوزه عقابی

از چهار لاک‌پشت دریایی در خلیج‌فارس است که در سواحل ایران تخم‌گذاری می‌کند. این گونه‌ی نایاب که ۸۰ کیلوگرم وزن و حدود یک متر طول دارد، در بازه‌ی زمانی اسفندماه تا اردیبهشت‌ماه برای تخم‌گذاری به سواحل جزیره هنگام می‌آید.

دلفین

از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هنگام است. این پستاندار پُر جنب و جوش برای تولید مثل، خود را به آب‌های گرم خلیج‌فارس می‌رساند و در اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت در نزدیکی جزیره هنگام حضور دارد و بعد از آن به سمت دریای عمان و اقیانوس حرکت می‌کند. بومی‌های منطقه معتقدند برای تماشای نمایش بی‌نظیر دلفین‌ها باید صبح زود به دریای صاف و آرام زد.

 بازار هنگام

این بازار، بازاری محلی است که مکانی زیبا و جذاب برای تعامل با مردم بومی و آشنایی با فرهنگ و سنت‌های کهن جزیره به شمار می‌آید و زیبایی ساخت آن در استفاده از مصالح بومی و محلی است. زنان بومی با لباس‌های محلی رنگارنگ برای فروش دست سازه‌هایی از صدف یا کشیدن نقش‌هایی با استفاده از حنا در بازار حضور دارند. با قدم زدن در بازار هنگام، می‌توان انواع غذاهای محلی جزیره را مثل سمبوسه صدف یا میگو و نان محلی توموشی مزه کرد.

هنگام سرزمینی جادویی در خلیج‌فارس