پرش از هواپیما و سقوط آزاد در ایران چقدر خرج بر می دارد؟

همه ما این روزها فیلم های زیادی در شبکه های اجتماعی می بینیم که افرادی از هواپیما و هلیکوپتر بیرون می پرند و با انجام کارهای هیجان انگیز حسابی لذت می برند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام سایت نقدی پری، آیا می دانستید به تازگی در ایران هم امکان پرش از هواپیما برای همه مردم به آسانی فراهم شده است؟

اسکای دایوینگ چیست؟

به پرش از ارتفاع بالا ازهواپیما یا هر نوع وسیله پرنده دیگری و سقوط آزاد در آسمان، اسکای دایوینگ یا چتربازی می گویند.

این ورزش نیاز به قدرت، زور بازو و آمادگی جسمانی خاصی ندارد. شما چتر را بر تن کرده و سوار هواپیما می شوید. پس از رسیدن به ارتفاع، از روی صندلی هواپیما برخاسته و بیرون می پرید. باز کردن چتر هم نیاز به قدرتی کمتر از فشار دادن دستگیره درب اتاق خواب شما دارد.

شاید برایتان عجیب باشد که حتی معلولین هم می توانند با تمهیدات خاص این ورزش را انجام دهند.

فیلم چتربازی و اسکای دایوینگ

فیلم یکی از پرش های آموزش چتربازی استاد مهدی نقدی پری را ببینید. آیا زیبا تر از این هم هست؟!

اسکای دایوینگ ایران

در ایران سالها بود که امکان چتربازی فقط برای نظامیان وجود داشت ولی با تلاش ها و کوشش های افرادی از جمله استاد نقدی پری این قابلیت برای همه مردم معمولی نیز فراهم گردید و اکنون آقایان و خانم ها می توانند براحتی آموزش دیده و از این رشته ورزشی لذت ببرند.

محل آموزش های زمینی معمولا تهران بوده و پرش ها در شمال کشور (رامسر، کلاله و زیبا کنار) و یا جنوب (جزیره قشم) برگزار می شود. امکان پرش از ارتفاع چهار کیلومتری در تهران به دلیل ارتفاع بالای سطح آن از سطح دریا وجود ندارد.

باشگاه سقوط آزاد و چتربازی در تهران

بزرگترین و معتبرترین مرکز بین المللی آموزش چتربازی، سقوط آزاد و پاراگلایدر در ایران آکادمی پرواز استاد نقدی پری می باشد.

مراحل آموزش چتربازی سقوط آزاد

سقوط آزاد از هواپیما را چگونه شروع کنم؟

هنگامی که در کلاس های سقوط آزاد از هواپیما و اسکای دایوینگ ثبت نام می کنید رسما به یک شاگرد چتربازی تبدیل می شوید و احساس باشکوهی خواهید داشت. این آغاز مسیر شما در تبدیل شدن به یک چترباز حرفه ای است.

بعد از کلاسهای آموزش اسکای دایو می توانید به تنهایی از هواپیما و هلیکوپتر سقوط آزاد کنید و یا به اصطلاح سولو شوید.

طی سه مرحله می توان از یک فرد مبتدی به یک اسکای دایور یا چترباز تبدیل شد که هر کدام از آنها نیازمند تلاش و علاقمندی می باشد.

۱- کلاس آموزش تئوری چتربازی به مدت یک روز در تهران

۲- آموزش مهارت های سقوط آزاد در تونل باد به مدت یک ساعت

۳- هشت پرش آموزشی به همراه دو مربی به روش نوین AFF در شمال یا جنوب ایران

شرایط ثبت نام چتربازی

آموزش چترباز تازه وارد نیاز به سلامتی جسمی و روانی معمولی دارد ولی برای آموزش برخی نکات ذیل مهم هستند و باید رعایت شوند.

– سن از ۱۸ تا ۵۵ سال (شرط حداکثر سن ۵۵ سال ممکن است با توجه به شرایط خوب بدنی فرد و به تشخیص مربی افزایش یابد. ما افرادی را میشناسیم که ۸۰ ساله هستند و همچنان به صورت روزانه اقدام به چتربازی و پرش از هواپیما می کنند)

– وزن بین ۴۵ تا ۱۰۵ کیلوگرم

– داشتن سلامتی معمولی بدون تنگی نفس، صرع و موارد حاد قلبی و نداشتن محدودیت حرکتی در دست ها، کتف و شانه (این ورزش برای معلولین با تمهیدات خاص قابل اجرا است)

هزینه آموزش چتربازی

هزینه کل پکیج دوره آموزش چتربازی یا همان اسکای دایوینگ به روش AFF در ایران ۵۸ میلیون تومان است که هزینه شروع و ثبت نام دوره آموزشی (FJC) ۸ میلیون تومان می باشد. این قیمت هم به صورت مرحله به مرحله و هم اینکه به صورت یک پکیج کلی قابل پرداخت است.

همگی تجهیزات چتربازی در دوره آموزشی به صورت امانی در اختیار شاگردان قرار داده شده و هزینه اضافی بابت آن اخذ نمی گردد. تجهیزات بعد از اتمام آموزش قابل اجاره کردن بوده و می توانید برای پرش های سولویی از آنها استفاده نمایید.

قیمت چتر پرواز

تجهیرات چتربازی چندان ارزان نیستند. قیمت چتر و وسایل مرتبط با آن وابسته به نوع برند و کشور سازنده بین ۶ تا ۹ هزار دلار می باشد. اما این به تنهایی کافی نیست و لوازم دیگری همچون کلاه مخصوص سقوط آزاد، ارتفاع سنج (آلتیمتر) و لباس چتربازی نیز باید تهیه کرد که حدود هزار دلار می شوند.

سقوط آزاد دو نفره تفریحی

به پرش و سقوط آزاد تفریحی از هواپیما به همراه مربی و بدون نیاز به آموزش، چتربازی یا سقوط آزاد دونفره یا تندم می گویند. درحالی که شما متصل به مربی خود هستید، از داخل هواپیما به بیرون پریده و قبل از اینکه چتر شما باز شده و روی زمین فرود بیایید حدود ۶۰ ثانیه سقوط آزاد خواهید داشت.

چتربازی دونفره راهی است مطمئن برای درک هیجان بی و حد و اندازه این ورزش فوق العاده که از ارتفاع چهارکیلومتری زمین انجام می شود و شما با سرعت دویست کیلومتر سقوط آزاد خواهید کرد.

گواهینامه سقوط آزاد

گواهینامه های سقوط آزاد در ایران توسط انجمن ورزش های هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری صادر می شود. معتبرترین گواهینامه بین الملی متعلق به انجمن چتربازی آمریکا USPA می باشد.

رشته های مختلف چتربازی سقوط آزاد

این ورزش به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که عبارتند از:

– پرواز با لباس بالدار که وینگسوت نامیده می شود.

– پرش از هواپیما و هلیکوپتر از ارتفاع بالا و انجام تفریحات و حرکات گروهی و آکروباتیک.

– چتربازی دونفره تفریحی به همراه مربی (تندم).

– پرش از صخره و ارتفاعات ثابت که بیس جامپ نامیده می شود.

وینگسوت چیست؟

وینگسوت یا همان لباس بالدار نوعی پوشش است که دارای دو بال پرواز روی دست ها و یکی بین پاها می باشد. بال های وینگسوت به دلیل شکل ایرفول گونه خود (مانند بال هواپیما) در جریان هوا به پرواز در می آیند. وینگسوت می تواند مانند هواپیما روی آسمان شناور مانده و توسط تغییر وضعیت بال های خود، تغییر جهت دهد.

حرکت رو به جلوی یک وینگسوت مدرن دارای نسبتی در حدود ۲.۵ به ۱ است به معنای ساده مثلا وقتی وینگسوت دو و نیم متر به جلو می رود یک متر هم پایین می آید. بیرون پریدن از هواپیما و دیگر وسیله ها دارای تکنیک های خاصی است که ورزشکار ملزم به رعایت همه نکات ایمنی آنهاست.

مدت‌ زمانی که یک پرنده می‌تواند با وینگسوت پرواز کند بیشتر از سقوط آزاد است. در واقع شخص مانند پرنده ای در هوا به پرواز در می آید و در آخر برای فرود آمدن به زمین، چتر نجات باز شده و فرد به طور آهسته به زمین می رسد.