پنج مزرعه گردشگری در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود

گنبدکاووس – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس در شرق استان گلستان گفت که پنج مزرعه گردشگری کشاورزی برای نخستین بار در مناطق روستایی این شهرستان مرزی با تکمیل مراحل اداری توسط بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد.

مریم آق آتابای روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از سال گذشته بر اساس تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جهاد کشاورزی ایجاد مزارع گردشگری در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: در اجرای طرح مزرعه گردشگری، کشاورزان در کنار فعالیت کشت و تولید زمینه حضور چندساعته گردشگران برای مشاهده مراحل مختلف تولید و استفاده از فضاهای تفریحی را در مزرعه خود فراهم می‌کنند که باعث درآمدزایی مضاعف برای آنان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استفاده از ظرفیت جاذبه‌های کشاورزی گلستان در حوزه گردشگری نتایجی مانند گسترش بهره‌برداری از مزرعه، نوآوری در درآمد و کسب درآمد مازاد، یافتن مصرف کنندگان جدید محصولات کشاورزی، افزایش آگاهی و استفاده از محصولات و خدمات محلی، کمک به احیا و توسعه سنت‌ها، هنرها و صنایع محلی، حفظ بافت سنتی روستاها و در نهایت جلوگیری از مهاجرت به شهرها خواهد داشت.

به گفته آق آتابای، تا کنون در گنبدکاووس پنج متقاضی در روستای آق قایه با داشتن پنج هزار متر مربع زمین شامل باغ و مجموعه سوارکاری، روستای ساری بخش با ۳۰ هزار متر مربع باغ انار و آب بندان، روستای قُل‌حاجی با ۲۰ هزار متر مربع باغ، روستای ارازمحمد آخوند با ۱۰ هزار متر مربع باغ و روستای عوض حاجی با ۱۲۰ هکتار باغ زیتون، محل نگهداری دام، طیور، اسب و شتر، آبندان و پرورش ماهی خواستار راه‌اندازی مزرعه گردشگری شدند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس ادامه داد: طرح مزرعه گردشگری متقاضیان در روستاهای ساری بخش و قُل‌حاجی این شهرستان در کمیسیون گردشگری کشاورزی گلستان مورد موافقت قرار گرفت و هم اکنون مرحله صدور پروانه آنها درحال انجام است.

آق آتابای با اشاره به فعالیت چهار واحد بوم‌گردی در روستاهای “ساری بخش، چای قوشان کوچک، سارجه‌کُر و چکر عطا بهلکه” گنبدکاووس، گفت که ابتدای امسال تا کنون نیز پنج واحد بوم‌گردی جدید در روستاهای “دوزالوم، قُل‌حاجی، قره ماخر و تنگلی”، موفق به اخذ موافقت اصولی شدند.

به گزارش ایرنا، بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پر ازدحام، راهی روستاهای بکر می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره ساعتی، شاید هم روزی و هفته‌ای را در آرامش برآمده از این ویژگیها سپری کنند و به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آنها زندگی کنند، مانند آنها غذای محلی بخورند، مانند آنان به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت، علاوه بر داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، آثار تاریخی و گردشگری زیادی منجمله گنبدقابوس به‌عنوان بلندترین برج آجری جهان، شهر تاریخی جرجان، امامزاده یحیی بن زید(ع)، سه تالاب بین المللی، گمرک و بازارچه مرزی، دریاچه مصنوعی و بوستان‌های زیبای شهری نیز دارد که در کنار همه این ظرفیت‌ها زندگی مسالمت آمیز اقوام ایرانی با مذاهب و فرهنگ‌های مختلف بر زیبایی این شهرستان مرزی افزوده است.