چشمه اژدهاگولی شهرستان نیر در حافظه آثار ملی جای گرفت

اردبیل – ایرنا – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ثبت میراث طبیعی چشمه تراورتنی اژدهاگولی شهرستان نیر در حافظه آثار ملی ایران خبرداد.

به گزارش ایرنا ، روح‌الله محمدی روز چهارشنبه اظهارکرد: میراث طبیعی چشمه تراورتنی اژدهاگولی واقع در بخش کوراییم، دهستان یورتچی غربی، روستای سقزچی شهرستان نیر به شماره ۹۲۱ در تاریخ دهم آذرماه ۱۴۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

او با بیان اینکه تپه اژدهاگولی در دامنه جنوبی کوه آتشفشان سبلان در ناحیه کوهستانی بکر و دور افتاده‌ای در جوار روستای سقزچی واقع شده است، افزود: در این چشمه تراورتنی، گودالی به عمق ۳ و نیم متر، طول ۹ متر و عرض ۸ متر دیده می‌شود که در ۳۰ متری آن چشمه آب گرمی واقع شده است.

وی این اثر را بقایای چشمه آبگرمی دانست که از مجرای دیگری خارج شده و به صورت یک گودال خشک شده تراورتنی باقی مانده است، گفت:  منطقه اژدهاگولی که در جوار آن چشمه آبگرم سقزچی واقع شده است در صورت معرفی مطلوب و بهینه می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری کشور باشد.

شهرستان نیر با آثار فراوان باستانی و تاریخی در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ، سراب واقع شده است.

پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی در بافت مرکزی شهر ، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری ، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در کنار جاده قدیم نیر – سراب ، دهکده‌های صخره‌ای اباذر و گلستان با فضاهای معماری خاص ، غار فرهاد یا فرهاد کهلی و آیی قالاسی از جمله آثار تاریخی شهرستان نیر است.