چشمه گل رامیان،یکی از چشمه های زیبای ایران

چشمه گل یکی از چشمه های زیبای ایران است که در استان گلستان، شهرستان رامیان و جنوب شهر رامیان واقع شده و زیبایی کم نظیرش آن را به یکی از نقاط دیدنی و مجذوب کننده استان گلستان تبدیل کرده است. این چشمه با چشم اندازی زیبا به عنوان نگین طبیعت، دیدگان هر بیننده ای را به خود خیره می کند
دلیل نامگذاری
کلمه گل در زبان ترکی به منطقه ای گود و عمیق که آب در آن جمع می شود گفته می شود. گل، کلمه ای آرامی و به معنای چشمه جوشان است. گل ها یا دریاچه ها در حوزه های آسیای مرکزی و ایران در جغرافیای طبیعی با نام های آلماگل، آلاگل و در جغرافیای انسانی به عنوان نشان و نماد اقوام شمالی ایران بزرگ دریافته ها و نقوش اشیای آنان با عناوین ماری گل، آینه گل و … به عنوان عناصر هویت فرهنگی ایران و آسیای مرکزی وارد مباحث تاریخی و قوم نگاری شده است.


گل رامیان به عنوان عنصر نمادین جایگاه مقدس نیایش آب در فرهنگ و آداب و هنر سرزمین آرامیان جایگاه ویژه ای داشته است. ویژگی گل رامیان، با موجودیت باستانی و تاریخی و طبیعی یگانه آن در ادوار مختلف هاله ای از اسطوره و واقعیت را بر آن روا داشته و بدین گونه این نگین سبز (کبود استر) دره بیژن با حوادث تاریخی و طبیعی که در کرانه آن حادث شده بسان دروازه و دالان بهشت راهی به درون واقعیت تاریخ و جغرافیای شگفت سرزمین مقدس رامیان (آرمیان) گشوده تا کلید حل معمای خاستگاه زمینی انسان در آرام هی تی (زمین جاودانه مقدس) در مباحث فرهنگ جهانی سازمان یونسکو و در طرح بازشناسی خاستگاه نخستین -انسان و زیست کره- مطرح بوده باشد!
دلیل نامگذاری این منطقه به گل رامیان به فرهنگ و زبان مردم بومی این ناحیه مربوط است و گفته می شود از نظر تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترک و تیره ای از ایل گرایلی هستند.
معرفی
این چشمه در حدود ۶ کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه پنهان خانه اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است. چشمه گل رامیان به صورت یک استخر طبیعی به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر و به عمق ۳۴ تا ۴۴ متر و به روایتی ۸۰ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد. درباره این چشمه، دانشنامه گلستان می نویسد: با توجه به این که گل رامیان از چشمه های آهکی است نمی توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد ولی مساحت تقریبی آن حدود ۵ هزار و ۶۵۸ مترمربع است. این چشمه که در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در ۸۵ کیلومتری مرکز استان (گرگان) قرار دارد، از ۳ طرف به جنگل و از یک طرف به زمین های زراعی متصل است. آب چشمه از کف زمین می جوشد. رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب است.


از نظر مطالعات زمین شناسی و جغرافیایی طبیعی، چشمه گل رامیان از جمله چاله های بیضی شکل است که نیمرخ آن شبیه یک تشت است و در نتیجه یک نقطه فرونشسته در سطح تشکیلات آهکی به وجود آمده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده این چشمه، از چشمه های آهکی است و آب آن از بخش داخلی جوشش دارد و سرریز این منبع آبی به رودخانه قره چای رامیان که یکی از شاخه های گرگانرود است، وارد می شود.
در گل رامیان گونه های ماهیان شامل ماهی سفید رودخانه ای، سیاه ماهی و ماهی آبر نوئیدز وجود دارد. عمده ماهیان گل، ماهی سفید رودخانه ای است و تغذیه این ماهی بیشتر از حشرات آبزی و نرم تنان است این گونه ماهی در این منطقه دارای ارزش صید ورزشی با قلاب است. پوشش گیاهی اطراف آن را درختان پهن برگ، بلوط، درختچه های ولیک پوشانده است و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و با اهمیت ذخیره گاه جنگلی «زربین» واقع شده است.

تفرجگاهی بکر برای همه
چشمه گل رامیان با اندک توجه و به کارگیری امکانات خدماتی، رفاهی و آماده سازی مسیر می تواند به عنوان مرکزی برای جذب توریسم عمل کند.
این چشمه از قدیم یکی از مراکز تفرجگاهی شهرستان های اطراف مانند گنبد کاووس، رامیان، آزاد شهر و شهرهای خان ببین و علی آباد کتول و روستاهای منطقه است. حتی گردشگران و مسافران از نقاط دوردست و در فصول گرم از این چشمه استفاده می کنند. این پدیده مهم می تواند به عنوان یک اثر طبیعی ملی به ثبت برسد و با دایر کردن امکانات لازم تمام ملاحظات زیست محیطی را در آن رعایت و آن را تبدیل به یکی از مراکز جذب توریست کرد.
این چشمه یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد و مسیر زائران امام هشتم علیه السلام فاصله دارد و مکانی دیدنی برای رفع خستگی سفر است.