چگونه ارز مسافرتی بگیریم؟

برای دریافت ارز مسافرتی باید ابتدا بلیط هواپیمای خود را بخرید و آن را به یکی از صرافی‌های دولتی که ارز مسافرتی ارائه می‌کنند، نشان دهید و حواله ارز مسافرتی خود را دریافت کنید. در حال حاضر نرخ ارز مسافرتی در صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که ۲ هزار دلار پرداخت خواهد شد.

براساس مصوبه‌ بانک مرکزی، مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند می‌توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر دریافت کنند. این کمک هزینه به این شکل است که بانک مرکزی، ارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار از طریق صرافی‌ها به متقاضیان پرداخت می‌کند که این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد. در حال حاضر نرخ ارز مسافرتی در صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

برای آنکه بتوانید این ارز را تهیه کنید، باید ابتدا بلیط هواپیمای خود را بخرید و آن را به یکی از صرافی‌های دولتی که ارز مسافرتی ارائه می‌کنند، نشان دهید و حواله ارز مسافرتی خود را دریافت کنید. در حال حاضر ارز مسافرتی در ۳ نوع دلار، یورو و پوند است که اغلب صرافی‌ها دلار پرداخت می‌کنند و ارزهای دیگر به ندرت تخصیص می‌یابد.

پیش از این ارز مسافرتی برابر با ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای هر نفر بود، اما از سال ۹۷ به بعد که قیمت ارز با جهش همراه شد، این مییزان کاهش یافت اما پس از مدتی میزان تخصیص ارز مسافرتی دوباره افزایش پیدا می‌کرد و در حال حاضر برای سال ۱۴۰۱ مبلغ آن حدود ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار است

قبل از دی ماه سال گذشته، سهمیه ارز مسافرتی برای هر نفر معادل با ۲۲۰۰ یورو و بدون در نظرگرفتن اینکه مقصد چه کشوری است یا حتی چگونه به آن کشور سفر می‌کند، است. اما بعد از تصمیم بانک مرکزی برای ساماندهی بازار قرار براین شد که حداکثر سهمیه ارز مسافرتی برای مسافرانی که می‌خواهند به کشورهای با ویزا به صورت هوایی سفر کنند، حدود ۲۰۰۰ دلار، کشورهای بدون ویزا و به صورت هوایی ۳۰۰ دلار و مسافرت زمینی و ریلی نیز ۳۰۰ دلار باشد.

باید این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر در یک سال قصد سفر هم به کشورهای بدون ویزا و هم به کشورهای با ویزا را دارید، فقط یک بار می‌توانید از این ارز مسافرتی با نرخ دولتی بهره‌مند شوید.

گاهی اوقات وقتی که برای دریافت این ارز مسافرتی به صرافی‌های دولتی مراجعه می‌کنید، به تناسب شرایط صرافی به شما دلار یا یورو تعلق می‌گیرد که در حال حاضر این نوع ارز ، دلار است.

چه مدارکی لازم است؟

قبل از مراجعه به صرافی برای دریافت ارز مسافرتی باید بلیط سفر که مهر آژانس هواپیمایی را دارد تهیه کنید و با در دست داشتن اصل و کپی گذرنامه‌(با حداقل ۶ ماه اعتبار، اصل و کپی کارت ملی، رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور و اصل و کپی ویزا (درصورتی که قصد سفر به کشورهای نیازمند ویزا را دارید) نسبت به دریافت سهمیه خود اقدام کنید.

بعد از آن باید فرم درخواست ارز را تکمیل کنید که اگر اشتباهی در آن باشد یا ناقص باقی بماند، برایتان مشکل‌ساز خواهد شد.

در نهایت هم مبلغ ریالی مبادلاتی روز ارز درخواستی خود را از طریق دستگاه پز پرداخت می‌کنید و رسید آن را تحویل می‌گیرد. البته ممکن است صرافی‌های دولتی علاوه بر مبلغ روز ارز درخواستی، مبلغی هم به عنوان کارمزد فروش آن ارز از شما دریافت کنند.

ضمنا باید شماره موبایل و حساب بانکی معتبر خود را هم به صرافی اعلام کنید چرا که اطلاعات شما در سامانه تحت نظارت بانک مرکزی ثبت خواهد شد.

اگر تصمیم دارید برای سفر زیارتی از ارز مسافرتی استفاده کنید، نام شما باید در پرتال سازمان حج و زیارت قابل مشاهده باشد.

در ضمن برای دریافت ارز مسافرتی، حتما باید خود متقاضی مراجعه کند، یعنی اگر یک خانواده ۵ نفره هستید که قصد سفر دارید، باید همه اعضای خانواده برای دریافت ارز به صرافی مراجعه کنند.

چه افرادی نمی توانند ارز مسافرتی بگیرند؟

به تازگی نیز اعلام شد که به برخی افراد ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد؛ افرادی که کمتر از ۱۲ سال سن دارند، ایرانیانی که مقیم کشور خارجی هستند و افرادی که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند مشمول دریافت ارز مسافرتی نیستند.

ایبنا