کاهش محدودیت‌ها برای مسافرت شهروندان غیراروپایی به اتحادیه

لندن – ایرنا – دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی مستقر در بروکسل امروز (چهارشنبه) با طرح بازگشایی مرزهای اتحادیه به روی آن دسته از مسافران غیراروپایی که کاملا واکسینه شده‌اند توافق کردند.

به گزارش چهارشنبه ایرنا، این طرح پیشتر از سوی کمیسیون اروپا مطرح شده بود تا مرزها به روی افرادی که هر دو واحد واکسن کرونا را دریافت کرده و از کشورهای امن به اروپا سفر می‌کنند باز شود. فهرست جدید کشورهایی که بلحاظ کرونایی امن ارزیابی شده‌اند قرار روز جمعه از سوی کمیسیون اروپا منتشر شود. در این فهرست کشورهایی همچون استرالیا و زولاندنو دیده می‌شود؛ انگلیس هم قرار است روز جمعه به این فهرست اضافه شود.

در حال حاضر سفرهای غیر ضروری به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، به استثنای چند کشوری که از آمار پایین ابتلا به کرونا برخوردار هستند ممنوع است. با این حال کشورهای اروپایی به تدریج محدودیت های کرونایی را کاهش می‌دهند تا به لطف از سرگیری فعالیت‌های تجاری، اقتصاد آن‌ها جان تازه‌ای بدست آورد.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند مسافرانی که نشان دهند هر دو واحد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند می‌توانند وارد خاک اتحادیه اروپا شوند. البته هنوز اختلاف نظرهایی درباره نحوه ارائه مدرک واکسن کرونا بین اعضا وجود دارد. در این رابطه بحث هایی پیرامون مدرک دیجیتالی واکسن کرونا مطرح است که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. اتحادیه اروپا می‌گویند که چگونگی تائید مدرک واکسن کرونا هم به سیاست‌های داخلی کشورهای عضو بستگی دارد.

در همین حال کمیسیون اروپا سرگرم طرح صدور گواهی کووید-۱۹ برای شهروندانی است که واکسن کرونا دریافت کرده یا از این بیماری بهبود یافته اند. اتحادیه اروپا همچنین در حال رایزنی با آمریکا و انگلیس است که گواهی کووید-۱۹ اروپا را به رسمیت بشناسند. این درحالیست که انگلیس از دوشنبه گذشته با رفع محدودیت‌های مسافرتی، گزینه ای را در نرم افزار موبایلی سازمان خدمات درمانی فعال کرده که در آن به شهروندانی که کاملا واکسینه شده‌اند کد اختصاصی تعلق می‌گیرد. این کد قرار است به منزله گواهی کووید-۱۹ برای مسافرت‌های خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته گفته بود که اتحادیه اروپا طرحی را در دست بررسی دارد تا برای فصل تابستان صنعت گردشگری را احیا کند. وی گفت: ما پیشنهاد کردیم مسافرانی که کاملا واکسینه شده‌ یا از کشورهایی که وضعیت بهداشتی مناسبی دارند پذیرش کنیم. با این حال اگر گونه‌های جدید ویروس کرونا ظهور کرد باید فورا اقدام کنیم و در این رابطه پیشنهاد سازوکار ترمز را مطرح کرده‌ایم.

فایزر-بیونتک، آسترازنکا، مدرنا و جانسون‌اندجانسون از جمله واکسن‌هایی هستند که در اتحادیه اروپا مجوز استفاده دریافت کرده‌اند. کمیسیون اروپا می‌گوید که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد دریافت واکسن کرونا چرخه انتقال ویروس را متوقف و بازگشایی مرزها را تسهیل می‌کند.

پیشتر برخی از کشورهای اروپایی درباره بازگشایی مرزهای خود به روی شهروندان غیر اروپایی تصمیم‌هایی را گرفته‌ بودند. فرانسه از نهم ژوئن مرزهایش را باز می‌کند و اسپانیا هم مستقیما با دولت انگلیس درباره پذیرش مسافران بین دو کشور در حال رایزنی است.

این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که گسترش گونه بشدت مسری هندی کرونا برنامه کاهش محدودیت‌ها در اروپا را دچار ابهام و تردید کرده است. شیوع این ویروس در اروپا تاکنون چندین تلفات به جای گذاشته و باعث نگرانی مقام‌های بهداشتی شده است.