گردشگری ایران / آبشار شاهاندشت کجاست؟

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار استان مازندران و از آثار ملی ایران به شمار می‌آید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، در جانب جنوبی جاده و رودخانه هراز، با شکوهی وصف‌ناپذیر خودنمایی می‌کند و از کنار قلعه ملک بهمن، روی کوهی هرمی شکل مشرف‌ به روستای شاهاندشت به پایین می‌ریزد.

در ارتفاعات مشرف ‌به روستای شاهاندشت، آبشار اصلی شاهاندشت با ارتفاع ۵۱ متر قرار دارد که از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان مازندران و بزرگ‌ترین آبشار این استان به شمار می‌رود.

آبشار شاهاندشت از هشت آبشار تشکیل‌ می‌شود. آبشار اول به طول تقریبی ۱۵ متر است. آبشار دوم به طول تقریبی ۳۰ متر، به مکانی زیبا ختم می‌شود که درب پشتی قلعه به وضوح از آن نقطه دیده می‌شود. آبشار سوم، چهارم و پنجم، از سه پله پی‌درپی تشکیل‌ می‌شوند که با یک طول کامل می‌توان آن را فرود رفت. پله‌ها به‌ترتیب ۱۰، ۱۸ و ۱۲ متر طول دارند و درمجموع طول آبشارهای سوم و چهارم و پنجم حدود ۴۰ متر است.

آبشار ۲۵ متری ششم از زیباترین آبشارهای این مسیر محسوب می‌شود. بعد از عبور از این آبشار به آبشار هفتم که طولش حدود ۲۰ متر است، می‌رسیم. طول آبشار آخر (هشتم) ۳۵ متر است. درمجموع ۵۵ متر فرود از بالای آبشار هفتم صورت می‌گیرد. زیبایی مناظر اطراف بی‌نظیر است و دماوند باشکوه به‌وضوح دیده می‌شود.
آبشار شاهاندشت کجاست؟

آبشار شاهاندشت از جاهای دیدنی لاریجان به شمار می‌رود و در روستایی به همین نام و در کیلومتر ۹۶ جاده هراز قرار دارد. از سمت جاده منظره زیبای این آبشار دیده می‌شود.
برای رسیدن به آبشار شاهاندشت دو مسیر وجود دارد:

مسیر اول: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت. پارک ماشین در کنار رودخانه هراز صورت می‌گیرد و از آنجا تا مکان آبشار حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی می‌طلبد.
مسیر دوم: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت. از محل پارک تا آبشار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌ باید بروید که این مسیر مناسب‌تر و پرترددتر است.

آبشار شاهاندشت
مسیر آبشار شاهاندشت

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است، قرار دارد. این قلعه از عظیم‌ترین قلاع کوهستانی البرز ایران به شمار می‌آید که از سنگ و ساروج ساخته‌ شده است. بنای قلعه را روی صخره‌ای حدود ۲۲۰ متر بالاتر از سطح اراضی شاهاندشت، از لاشه سنگ‌های بزرگ و کوچک و ملات گچ و ساروج ساخته‌اند که به‌صورت طبقه طبقه و شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است.

قلعه ملک بهمن به دستور شاه عباس صفوی و در سال ۱۰۰۵ فتح شد. این قلعه متعلق به حکام پادوسبانیان بوده است که بر رویان، نور، کجور و رستمدار حکومت داشته‌اند. این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

غار الیاس تنگه و غار کبوتر کلی و دشت شونا و تخته سنگی و خانه‌های تاریخی و گلی و همچنین امامزاده الیاس و چشمه خوزک و تکیه شاهاندشت از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این روستا است. در طی سال‌های قبل نیز کتیبه‌های سنگی بسیاری با خط کوفی در روستای شاهاندشت کشف شد. در فاصله تقریبا دو کیلومتری از قلعه، در دره بالای قلعه، با دو ساعت پیاده‌روی و کوه‌پیمایی به امامزاده الیاس می‌رسید که در دشتی کنار رودخانه آرمیده است؛ امامزاده‌ای که همچون بسیاری از امامزاده‌های این منطقه، به مدد اهالی میهمان‌نواز محل، همه امکانات لازم برای پذیرایی شامل پتو و ظرف و نفت و هیزم و… در آن مهیا است.

مکان تاریخی دیگر سه طاق است. این سه طاقچه در دیواره خاکی سنگی و در ارتفاعی بسیار بالاتر نسبت به قلعه و آتشگاه بیرون آن دیده می‌شود. برای رفتن به سه طاق ابتدا باید به ده وانا و سپس به آخا بروید و از آنجا با راهنمایی مردم محلی به‌سمت مقصد حرکت کنید. هرکدام از این طاقچه‌ها هفت متر ارتفاع و پنج متر عرض و یک تا دو متر عمق دارند. وقتی در این ارتفاع و در داخل این طاق‌ها می‌ایستیم، قلعه و آتشگاه آن در کف دستمان قرار دارد. این سه طاق به‌دست انسان ساخته‌ شده است.

از دیگر جاذبه‌های این منطقه مرتعی زیباست به نام فلالس (پلالس) است، مرتعی زیبا در ارتفاع ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ متری محصور در میان رشته کوه‌های البرز، در ضلع شمال شرق منطقه امیری لاریجان. فلالس از شمال آرمیده در سایه دیواره عظیم برز و از غرب زیر نگاه تماشایی دماوند است. دو دیواره ۸۵ و ۱۰۰ متری، آبشار ۵۰ متری برز را چون نگینی در بر گرفته‌اند که با وجود کم آبی این روزها، همچنان چشم‌نواز و روح‌افزا است. ارتفاع رشته کوه صخره‌ای برز از ۳۰۰۰ متر در کنار آبشار تا ۳۷۷۰ متر در غرب می‌رسد. به یمن وجود چشمه‌های فراوان، همچون چشمه سفید (اسپه چشمه)، فلالس (پلالس) پوشیده از انواع گیاهان دارویی و گل‌های معطر است و زیستگاه حفاظت‌شده حیواناتی چون بز کوهی و قوچ و خرس محسوب می‌شود.