گردشگری ایران / قلعه بابک کجاست؟

قلعه بابک واقع در شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی، از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است که محلی ایدئال برای علاقه‌مندان به تاریخ به حساب می‌آید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، قلعه بابک که در منطقه زیبای ارسباران جای گرفته، به‌مدت ۲۰ سال محل زندگی و مبارزه بابک خرمدین، از شناخته‌شده‌ترین سرداران ایرانی بوده است. او و یارانش به‌واسطه این دژ کهن توانستند لشکریان عرب را برای بیست و چند سال در کوه‌ها سرگردان کنند، به آن‌ها شبیخون بزنند و باعث فرارشان شوند.

با اینکه مسیر دسترسی به قلعه مستلزم کوه‌پیمایی است و شاید دشوار به‌ نظر برسد، جنبه تاریخی این قلعه و همین طور چشم‌انداز خیره‌کننده آن به کوه‌ها و مناطق اطراف، ارزش این سختی را دارد. قلعه بابک در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و مرمت آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. اگر به آثار تاریخی علاقه دارید، در سفر به آذربایجان شرقی می‌توانید با صعود بر فراز قلعه بابک، یک ماجراجویی مهیج و جذاب را تجربه کنید؛ هرچند پیش از هر چیز به مطالعه این مقاله از کجارو بپردازید تا ‌اطلاعات بیشتری از این جاذبه معروف به دست آورید.

قلعه بابک خرمدین

قلعه بابک که به‌عنوان دژ بابک، بذ و قلعه جمهور نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی کلیبر است که در ارتفاع حدود ۲,۳۰۰ تا ۲,۷۰۰ متری از سطح دریا بر فراز کوه قرار دارد و دره‌هایی به عمق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر اطراف آن را احاطه کرده‌اند.

اگر فصل تابستان را برای بازدید از قلعه بابک کلیبر انتخاب کرده باشید، فرصت دیدن سیاه‌چادرهای ایل شاهسون را خواهید داشت که در کوه‌های این منطقه حضور دارند. برای آشنایی با این مردم خون‌گرم فقط کافی است از آن‌ها اجازه بگیرید و وارد محوطه‌شان شوید؛ ضمنا اگر دوغ و کره محلی، ماست، گلیم، ورنی و سایر محصولات دستی خود را برای فروش گذاشته بودند، حتما از آن‌ها خرید کنید.
منطقه کوهستانی قلعه بابک در زمستان

بعد از یک کوه‌پیمایی سخت، بالاخره به بالای کوه و قلعه بابک می‌رسید که منظره باشکوه آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. بی‌شک تماشای چنین طبیعتی آن هم از قله کوه و گرفتن سلفی و ثبت لحظه‌ها، برایتان جذاب و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

علاوه بر چشم‌انداز تماشایی این منطقه که باعث می‌شود سختی راه آسان شود و خاطره‌ای ماندگار برایتان باقی بماند؛ آب‌وهوای کوهستانی و دید وسیعی که به محیط اطراف وجود دارد، حیرت و شگفتی شما را به‌همراه خواهد داشت؛ به‌طوری که خستگی ناشی از این صعود را به فراموشی می‌سپارید. مضاف بر اینکه، منطقه ارسباران به‌ویژه در فصل بهار و پاییز مملو از مه سنگین می‌شود و این احتمال می‌رود که در طول صعود به قلعه بابک با هوایی مه‌آلود برخورد کنید و لذتی دوچندان نصیبتان شود.
قلعه بابک در کدام شهر است؟

قلعه بابک در نزدیکی شهر کلیبر در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر و حدود ۲۰۰ کیلومتری تبریز در استان آذربایجان شرقی جای گرفته و تنها مسیر ورود به آن از طریق راهی صعب‌العبور است.