گردشگری ایران / پل شهرستان اصفهان

پل شهرستان که با نام‌های پل جی یا پل جسر حسین نیز شناخته می‌شود، از مکان های دیدنی اصفهان به شمار می‌رود و قدیمی‌ترین پل شهر روی زاینده رود است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پل شهرستان که با نام‌های پل جی یا پل جسر حسین نیز شناخته می‌شود، از مکان های دیدنی اصفهان به شمار می‌رود و قدیمی‌ترین پل شهر روی زاینده رود است. به عقیده برخی محققین اساس این پل به دوره ساسانی بازمی‌گردد؛ ولی ریشه و پایه هخامنشی دارد و قسمت های فوقانی آن الحاقاتی از آثار دوره دیالمه و سلاجقه را شامل می‌شود. پایه‌های پل روی سنگ‌های طبیعی کف رودخانه استوار شده و طول آن از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴.۲۵ تا ۵ متر متغیر است. پل شهرستان دارای ۱۱ چشمه و ۱۲ پایه سنگی بزرگ است. این اثر تاریخی در یک دی ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این پل در واقع یک پل جنگی و نظامی بوده‌است. از نظر معماری و قدمت زمان ساختمان در مجموعه پله‌ای قدیمی ایران فقط پل دزفول و پل شوشتر با این پل برابری می‌کنند. آثار بر جای مانده مسجد جامع جی از دوران سلاجقه و مقبره الراشد بالله خلیفه عباسی و قلعه قدیمی اصفهان به نام سارویه (کهندژ) و حصار جی را در مجاورت این پل تاریخی می‌توان مشاهده کرد. در مجاورت این پل از دیر باز مردمانی زیسته‌اند که هنوز هم با پسوند فامیل شهرستانی می‌توان آنان را یافت.

پل شهرستان (مکان دیدنی) در اصفهان و خیابان پل شهرستان واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی پایگاه نمایشگاه بین المللی اصفهان، کبابی ساحل، پارکینگ نمایشگاه اصفهان، صدابرداری وظروف کرایه فرشاد و دیاگ و تعمیر ایسیو رضوی قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان داده‌اند می‌توان گفت این مکان یکی از مکان‌های دیدنی خوب این منطقه می‌باشد.

علت نامگذاری پل شهرستان:

علل آن که این پل شهرستان نامیده میشود این است که در روستائی به همین اسم در شرق اصفهان واقع شده است. در نزدیکی پل، بقعه الراشد بالله، خلیفه عباسی قرار دارد که در سال ۵۳۲ هجری قمری در اصفهان به دست یکی از فدائیان اسماعیلی کشته شد.

علل شهرت پل شهرستان چیست؟

خوشبختانه امروزه هم در کنار این پل تاریخی محل برگزاری نمایشگاههای بین المللی اصفهان را انتخاب نموده اند ، از این جهت پیوسته شهروندان اصفهان با برگزاری نمایشگاههای گوناگون با عبور از این پل می توانند آثار اقتدار ایران زمین در گذشته را مشاهده نمایند.