گردشگری ایران / چهارباغ عباسی اصفهان

خیابان چهارباغ عباسی که مانند شاهرگی از میان تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان عبور می‌کند، یکی از آثار پراهمیت اصفهان است که شاید کمتر به‌طور مستقل به آن توجه شده باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، شهر اصفهان با لقب نصف جهان یکی از زیباترین شهرهای ایران است. در گوشه گوشه بافت قدیمی اصفهان می‌توان آثاری ارزشمند از تاریخ این شهر را یافت. همین موضوع نیز اصفهان را به مقصدی پرطرفدار و تورهای اصفهان را به یکی از پرترددترین تورها تبدیل کرده است. خیابان چهارباغ عباسی که مانند شاهرگی از میان تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان عبور می‌کند، یکی از آثار پراهمیت اصفهان است که شاید کمتر به‌طور مستقل به آن توجه شده باشد.

جاهای دیدنی اصفهان بی شمار است و یکی از آن ها خیابان چهارباغ اصفهان می باشد که از زیباترین خیابان های کل کشور محسوب می شود. در این خیابان می توان در زیر سایه درختان چنار و نارون پیاده روی کرد یا روی نیمکت ها نشست و نفسی تازه کرد و یا با خیال راحت از اینکه هیچ خودرویی رد نمی شود به دوچرخه سواری پرداخت.

این خیابان مخصوصا زمانی که زاینده رود بی آب می شود و حال و هوای شادی ندارد بهترین گزینه برای گشت و گذار است. چهارباغ یا چارباغ یک خیابان طویل و زیبا است که شامل چهارباغ بالا، چهارباغ عباسی و چهارباغ پایین می شود. چهارباغ بالا از نزدیک کوه صفه و دروازه شیراز شروع شده و در نهایت به زاینده‌ رود می ‌رسد. در این میان سی ‌و سه‌ پل به عنوان یک واسطه عمل کرده و چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی وصل می ‌کند. چهارباغ عباسی از زاینده ‌رود شروع می ‌شود و تا دروازه دولت ادامه می یابد. از دروازه دولت تا میدان شهدا را نیز چهارباغ پایین می گویند. در این مطلب قصد داریم به خیابان چهارباغ عباسی اصفهان رفته و شما را با جاذبه های دیدنیش آشنا سازیم.

در دوره‌ی صفویه سرتاسر خیابان تا کنار رودخانه پوشیده از باغ‌های باشکوه بوده است که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بودند. البته به عموم مردم هم حق تفریح در باغ‌ها و استفاده از ثمرات آن‌ها داده شده بود. در سمت غرب خیابان، باغ‌های تخت، هشت‌گوشه (هشت بهشت) و تاکستان قرار داشتند و در سمت شرق خیابان باغ‌های بلبل، توت و درویشان قرار داشتند. البته در حال حاضر غیر از باغ هشت‌گوشه مابقی به طور کامل از بین رفته‌اند.

توصیف چهارباغ عباسی در بسیاری از متون تاریخی عصر صفوی وجود دارد که از آن میان می‌توان به تاریخ عالم‌آرای عباسی نوشته‌ی اسکندربیگ منشی، تاریخ عباسی (روزنامه‌ی ملا جلال) نوشته‌ی ملا جلال منجم یزدی و روضه‌الصفویه نوشته‌ی جنابدی اشاره کرد.

بیشتر ابنیه‌ی تاریخی اصفهان در دوره‌ی قاجار با بی‌مهری مواجه شدند و از عظمت و شکوه آن‌ها کاسته شد. چهارباغ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر توجه و محافظت مردم مانع نمی‌شد، در همان زمان به کلی از بین می‌رفت.

چهارباغ عباسی اصفهان

سلطان مسعود میرزا معروف به ظل‌السلطان، بزرگ‌ترین پسر ناصرالدین شاه که از سوی پدر، حاکم اصفهان شده بود، دستور تخریب چهارباغ را صادر کرد و عمال وی برای تخریب باغ شروع به قطع درختان کردند. خبر این ماجرا به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی از علمای برجسته‌ی آن زمان اصفهان رسید.

ایشان به طلاب مدارس دینی دستور دادند تا مانع تخریب چهارباغ شوند. طلاب فورا به چهارباغ رفته و بعد از درگیری مفصلی که با عمال ظل‌السلطان داشتند، موفق شدند آن‌ها را بیرون کرده و مانع قطع مابقی درختان شوند.

البته امروز نیز باید مسئولین امر هشیار باشند و به بهانه‌ پیشرفت و توسعه‌ شهر اصفهان، مجوز قطع این درختان کهنسال را صادر نکنند تا مانند چندی پیش طرح‌هایی نظیر گسترش شبکه‌ی ریلی قطار شهری، منجر به قطع تعدادی از این درختان نشود.

جاذبه‌های چهارباغ اصفهان چیست؟

برای رفتن به چهارباغ بسته به این که کجای اصفهان هستید، می‌توانید برای دیدن این خیابان از بالا شروع کرده و از میدان شهدا به سمت دروازه دولت بروید. اگر این مسیر را انتخاب کردید، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا می‌کنید و در چهار باغ پایین و  قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان می‌رسید. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و می‌توانید در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنید.

چهارباغ عباسی اصفهان
پایین‌تر که بیایید در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت می‌رسید، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد . مدرسه چهارباغ با نهر فرشادی و چنار بلند و قدیمی‌اش، در چند قدمی‌ هشت بهشت است و چند قدم این‌طرف‌تر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون را می‌بینید.

تبدیل شدن چهارباغ به خیابان، محصول دوره پهلوی‌ست. چهارباغ پایین هم در همین دوره ساخته شده، ولی به مرور همه چیز تغییر کرده و  با از بین رفتن باغ‌های اطراف، سرو کله ماشین‌ها و موتورها پیدا شد.

حالا این خیابان پر از مغازه‌های کوچک و بزرگی‌ست که لباس و کیف و کفش می‌فروشند. در این خیابان مراکز خریدی مثل پارک، انقلاب، کوثر و کاویان هم باز شده که بیشترشان در چهارباغ بالا و بعد از سی و سه پل قرار گرفته‌اند، همان جایی که محله جلفا، یکی از محله‌های سنگ فرش اصفهان را در خودش جای داده، محله‌ای که با پیاده‌ها مهربان است.