گردشگری جهانی در گیرودار واکسن و جهش‌های کرونا

تهران- ایرنا- در میانه پیشبرد واکسیناسیون و ادامه برخی محدودیت های بهداشتی، با ظهور گونه‌های جدید ویروس کرونا، هنوز نمی‌توان در سیاره‌ای که هر روز تحت تاثیر بیماری‌های جدید قرار می‌گیرد، درباره احیای گردشگری مانند بسیاری از بخش‌های اقتصادی دیگر نتیجه قطعی را تعیین کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کوبا، در جهانی که با درگیری ها و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، همه گیری کووید ۱۹ امروز با شدت بیشتری، بخش های گوناگون اقتصادی ازجمله صنعت گردشگری را متاثر کرده است.

کارشناسان در این زمینه نظریات متعددی دارند: از سیاست های محدودیتی بر سفرها تا اظهارات برخی مبنی بر زندگی با این بیماری بدون اثر دادن آن بر اقتصاد و تجارت و همچنین حوزه اوقات فراغت انسانها.

پورتال گردشگری تراول تو لاتام (travel۲latam)در مقاله‌ای نگرانی‌ها، دیدگاه و ظرفیت‌های مربوط به این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

این نشریه که در حوزه گردشگری آمریکای لاتین و فلوریدا فعالیت می کند، نوشت: با پیشرفت سطح واکسیناسیون علیه این بیماری و کنترل وضعیت بهداشتی بیشتر، اقداماتی مانند قرنطینه و محدودیت های سختگیرانه بتدریج کاهش می یابد و بسیاری ازکشورها شروع به لغو یا برقراری این محدودیت ها در کوتاه مدت می کنند.

پیشبرد واکسیناسیون در این روزها نقشی اساسی در مدیریت همه گیری و گشایشی برای بازار گردشگری بازی می کند و شرایطی متفاوت از سال گذشته برای جهان ایجاد کرده است.

بااین وجود، درحال حاضر با پیدایش گونه های جهش یافته، به نظر می رسد همه گیری قوی ترشده و افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار می دهد. زمانی که حتی واکسیناسیون نیز در مقایسه با نیازها برای مقابله با انواع گونه ها کاملاً موثر به نظر نمی رسد، بیماری همه گیر حتی به شکل مرگبارتری جلوه می کند.

برخی بخش های اقتصادی که اقدامات محدودکننده را در کنترل این بیماری ناکام ارزیابی می کنند و فقط آنها را باعث به خطر افتادن اقتصاد خود می دانند، خواستار کنار گذاشتن این محدودیت ها شده اند.

در همین راستا، «جولیا سیمپسون» مدیر اجرایی شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) اخیرا تصریح کرد که قرنطینه در اوایل بیماری همه گیر ضروری بوده و برای افراد کامل واکسینه شده مورد نیاز نیست.

«ویلی والش» مدیرعامل انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) نیز به نوبه خود گفت: برخی کشورها از ارزش و مزایای واکسیناسیون حمایت می کنند. دولت ها باید با پافشاری بر واکسیناسیون، در جهت مزایایی که در بردارد مانند امکان سفر کردن اعتمادسازی کنند.

در همین راستا، «زوراب پولولیکاشویلی» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز گفت: واکسیناسیون در سراسر جهان، همکاری و هماهنگی موثر در جهت اجرای محدودیت های سفر و توسعه ابزارهای دیجیتالی برای تسریع امور از جمله موارد اساسی برای برقراری اعتماد و شروع دوباره گردشگری است.

از سوی دیگر نظر پروفسور «مائوریسیو رودریگز» استاد دانشکده پزشکی مکزیک جالب توجه است که با وجود تایید صددرصدی تاثیر واکسن ها و توزیع آنها در جهان، هشدار می دهد که نمی توان خستگی ناشی از طولانی شدن دوره همه گیری را از نظر دور داشت؛ این در حالی است که فعلا حدود یک سال و چند ماه از آن گذشته است و هنوز نه در رابطه با طول مدت شیوع بیماری کرونا و نه مصونیت بخشی واکسن ها نمی دانیم در طولانی مدت چه اتفاقی خواهد افتاد.

اگرچه طبق گزارش یاتا (IATA) سفرهای هوایی در سطح بین الملل، طی ماه ژوئیه گذشته (مرداد) به دلیل سطح بالای واکسیناسیون و تقاضای سفرهای تابستانی افزایش یافته است، با این وجود و با بروز انواع گونه های جدید ویروس و بیماری نامعلوم هنوز نمی توان نتیجه قطعی را نه درباره سیاست های بهداشتی و نه اثربخشی واکسیناسیون در طولانی مدت تشخیص داد.

در همین حال آمار رسمی مبتلایان به  بیماری کرونا از زمان آغاز همه گیری تاکنون، با حدود ۲۲۱ میلیون مورد ابتلا در سطح جهان و افزون بر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جان باخته همچنان در حال افزایش است.