گردشگری خلاق و تجربه‌گرا سریع‌ترین گونه جذب گردشگر

رئیس جامعه حرفه‌ای موسسات آموزش گردشگری از گردشگری خلاق و تجربه‌گرا به‌عنوان گونه‌ای که می‌تواند به‌سرعت موجب جذب گردشگر به کشور شود نام برد و بر معرفی مسیرهای جدید تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از میراث آریا، نیما آذری با تاکید بر مزیت رقابتی ایران در گردشگری خلاق و تجربه‌گرا بیان کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده در دو سال گذشته و نیاز به زمان طولانی برای برنامه‌ریزی سفر در قالب تور احتمال ورود سریع توریست‌های فرهنگی‌تاریخی به کشور اندک است.

او با ابراز خرسندی از پایان منع صدور روادید، ادامه داد: آژانس‌های مسافرتی برای یک سال آینده در حال بازاریابی هستند؛ اما برای تسریع جذب گردشگر خارجی نیاز به برنامه‌ریزی و تبلیغ در حوزه طبیعت‌گردی داریم.

آذری با اشاره به گرایش کوله‌گردهای (بک‌پکرهای) خارجی برای سفر به مناطق طبیعی ایران تصریح کرد: امروزه این‌گونه گردشگری رویکردی نو در دنیا به‌شمار می‌رود و ایران نیز با وجود فرهنگ‌های متعدد بومی و فولکلور، روستاهای غنی و لایه‌های مردم‌شناسی از پتانسیل رقابتی ویژه‌ای در این گونه گردشگری برخوردار است.

این مدرس طبیعت‌گردی افزود: به دلیل ساختار طبیعت‌گردی ایران و برگزاری تورهای ماجراجویانه در محیطی بکر باید امنیت روانی در گردشگری ماجراجویانه تامین شود.

او همچنین بر معرفی و تبلیغ مسیرهای نو تاکید کرد و گفت: آژانس‌ها آشنایی چندانی با مناطق مختلف کشور ندارند. مزیت رقابتی کشور ما گردشگری تجربه‌گرا است و معرفی جاذبه‌ها و مسیرهای جدید می‌تواند به سرعت کوله‌گردهای زیادی را وارد کشور کند.

رئیس جامعه حرفه‌ای موسسات آموزش گردشگری، خاطرنشان کرد: پیش از شیوع کرونا شاهد کوله‌گردهای بسیاری در بوم‌گردی‌های مناطق مختلف کشور بودم و احتمال می‌دهم بهار و تابستان را با این گردشگران بگذرانیم.

آذری با اشاره به تغییر رویکرد نگاه دولتی به گردشگری، افزود: با وجود اینکه در چندسال اخیر نگاه دستگاه‌های دولتی به گردشگری تخصصی شده، اما جا دارد که در این زمینه کارهای بیشتری صورت گیرد.

این مدرس طبیعت‌گردی تصریح کرد: در کنار حضور در نمایشگاه‌های عمومی بین‌المللی، شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی طبیعت‌گردی و کنفرانس‌های بین‌المللی می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های ایران به دنیا منجر شود.

تبلیغات غیر مستقیم، تولید محتوا و استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها از دیگر مواردی بود که آذری به آن‌ها اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر عبارت‌هایی مانند سفر با کوله پشتی یا کوله گردی بیش از گذشته مطرح شده است. این سبک سفر به دلایلی مانند پایین آمدن هزینه‌ سفر، سفر ساده‌تر و در پی امن‌تر شدن شهرها برای مسافران مورد استقبال قرار گرفته و به سبک و فرهنگی پذیرفته شده در حوزه گردشگری تبدیل شده است. علاقه‌مندان به این نوع سفر یک روز تصمیم به شروع راهی ماجراجویانه می‌گیرند؛ کوله پشتی خود را برمی‌دارند و به دل جاده می‌زنند.