گردشگری در حال بازگشت به دوران رونق و بازدید ارزیابان یونسکو از ایران

تهران- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خبرداد از سرگیری صدور ویزای ⁧‫گردشگری‬⁩، در آخرین مراحل بررسی چگونگی اقدام در کمیته‌ تخصصی قرار دارد و خبر دیگر این که ارزیابان یونسکو از کاروانسراهای ایرانی دیدن کردند.

با ایمن شدن جمعیت زیادی از کشور، می‌توان به کاهش همه‌گیری و بازگشت شرایط به دوران پیش از کرونا امیدوار بود؛ مسئولان حوزه گردشگری ضریب اشغال هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی در شهرهای مقاصد گردشگری را در هفته جاری بیش از ۵۰ درصد اعلام کردند. وزیر گردشگری نیز اعلام کرد از سرگیری صدور ویزای ⁧‫گردشگری‬⁩ آخرین مراحل را می‌گذراند و بزودی گردشگران خارجی می توانند به ایران بیایند.

بازدید ارزیابان یونسکو از کاروانسراهای ایرانی

محمدحسن طالبیان مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ورود «حسام مهدی» ارزیاب کمیته میراث جهانی یونسکو برای بررسی میدانی پرونده کاروانسرای ایرانی، گفت: قرار است «چان بینان» از ترکیه به‌عنوان ارزیاب دوم هفته آینده به کشورمان سفر ‌کند.

او افزود: ارزیاب یونسکو در دو روز اول حضور خود در ایران از کاروانسراهای پرند (قلعه سنگی)، باغ شیخ (عبدالغفارخان)، دیر گچین و قصر بهرام واقع در استان‌های تهران، مرکزی، قم و سمنان، نوشیروان، آهووان، میامی، میاندشت، عباس‌آباد، مزینان و مهر واقع در استان‌های سمنان و خراسان رضوی بازدید می‌کند.

گردشگری در حال بازگشت به دوران رونق و بازدید ارزیابان یونسکو از ایران

ضرغامی: از سرگیری صدور ویزای ⁧‫گردشگری‬⁩ آخرین مراحل را می‌گذراند

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: از سرگیری صدور ویزای ⁧‫گردشگری‬⁩، آخرین مراحل مربوط به چگونگی اقدام را در کمیته‌ تخصصی می‌گذراند.
‌وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عین حال تاکید کرد: آمارها حاکی از رضایت بالای ۹۵٪ گردشگران خارجی از سفر به ایران است.

گردشگری در حال بازگشت به دوران رونق و بازدید ارزیابان یونسکو از ایران

۹ اثر ناملموس کرمان ثبت ملی شد

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اعلام کرد که ۹ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

فعالی افزود: آیین سنتی تیرگان زرتشتیان کرمان، بازی قلعه قوسا در شهرهای رابر، اسفندقه، جیرفت و بافت، مهارت پخت گندم شیر (بلغور شیر) کرمان، تهیه شیرینی محلی خاخل کرمان و رابر، مهارت پخت اوماچو هنگو (آش هنگو) در کرمان، بردسیر، زرند و…، مهارت تهیه شیرینی محلی چنگمالو کرمان، سیرجان، بردسیر و…، آیین عقیقه، مراسم سنتی شب شیشه و نیز مهارت تهیه سرکه محلی کرمان در جلسه اخیر شورای ملی ثبت آثار واجد ارزش شناخته شدند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بیان کرد: هرسال پرونده‌هایی برای ثبت آثار ناملموس مناطق مختلف استان تهیه می‌شود و برای بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال می‌شود.

گردشگری در حال بازگشت به دوران رونق و بازدید ارزیابان یونسکو از ایران

مخترعان ایرانی طلای نمایشگاه ترکیه را کسب کردند

اختراع مربوط به موزه‌ها در ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اختراعات ترکیه مربوط به یک گروه ایرانی بود که توانست بین ۲۶۰ مخترع از ۲۰ کشور جهان، برای دومین بار مدال طلا برای کشور به همراه آورد.

محمودرضا گرجی، مرجان حاجی رحیمی و سالار بصیری، توانستند برای حفاظت از اشیای تاریخی و هوشمندسازی موزه ها اختراعی داشته باشند که پیش از این در نخستین دوره مسابقات بین المللی اختراعات سوئیس (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) مدال طلا را کسب کرده بود و حالا همان اختراع در نمایشگاه بین‌المللی اختراعات ترکیه نیز مدال طلا به همراه آورد.

محمودرضا گرجی که به نمایندگی از این گروه در ششمین دوره نمایشگاه بین المللی اختراعات ترکیه شرکت کرده بود، در این باره توضیح داد: این نمایشگاه از آن جهت که نخستین نمایشگاه حضوری پس از شیوع کووید ۱۹ بود، اهمیت زیادی داشت و در آن ۲۶۰ مخترع از ۲۰ کشور جهان شرکت کرده بودند که ۱۰ اختراع از ایران برای شرکت در این نمایشگاه برگزیده شده بودند. از طرفی به عنوان نمایندگان ایران برای ما خیلی اهمیت داشت که برای یک اختراع موزه‌ای در ترکیه، کشوری که به صنعت گردشگری‌اش خیلی بها می‌دهد، مدال طلا به دست آوردیم.

۸۰ محوطه باستانی در اردستان نیازمند کاوش است

مهدی مشهدی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان گفت: ۸۰ محوطه باستانی شناسایی شده در این شهرستان نیازمند کاوش است.

مشهدی افزود: نیاز است برنامه‌ریزی لازم برای کاوش در محوطه‌های شناسایی‌شده به عمل آید تا زوایای مختلف این مجموعه های باستانی بیشتر روشن شود و تمدن پیشینیان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت ثبت مسجد جامع هزار ساله اردستان برای ثبت در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) اضافه کرد: اقدام‌های لازم در این راستا انجام شده و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

گردشگری در حال بازگشت به دوران رونق و بازدید ارزیابان یونسکو از ایران

پیشینه حضور چهار هزار ساله انسان در ارتفاعات ماسوله

محمد سنایی مدیر پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله گفت: نتایج بررسی مقدماتی امکان‌سنجی باستان‌شناسی در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله در مناطق کوهستانی اطراف این شهر پیشینه حضور انسان در منطقه را حداقل تا چهار هزار سال پیش به عقب برد.

سنایی با اعلام این خبر گفت: در این بررسی که با حضور باستان‌شناسانی از موزه ملی ایران، پایگاه ملی پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان انجام شده، شواهد جدیدی از فرهنگ‌های اواخر پیش از تاریخی، تاریخی و دوره‌های اسلامی در ارتفاعات کوهستانی بالای دو هزار و پانصدمتری ماسوله کشف شده است.

وی افزود: طبق نظر باستان‌شناسان یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این مناطق مرتفع بطور فصلی استفاده می‌کرده و شواهد دوره‌های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.

بررسی صد سال گردشگری ایران بر اساس اسناد تاریخی

حسن تقی زاده انصاری رئیس شورای سیاستگذاری سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران گفت: در این همایش، سیر تاریخی یک صد ساله گردشگری ایران و روند تغییرات، عوامل تاثیرگذار و فرصت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انصاری گفت: گردشگری ایران بیش از یک قرن است که براساس اسناد تاریخی، از دیرباز مورد توجه سیاحان و جهانگردان قرار داشته است، از این رو ظرفیت های بزرگ صنعت گردشگری ایران باید به دور از حواشی به نقد، بررسی و تحلیل گذاشته شود تا ضمن استفاده از تجارب موفق و ناموفق در صنعت گردشگری ایران و شیوه مواجهه با بحران ها بررسی شود و چراغ راهی برای مدیریت این صنعت پویا درقرن ۱۵ باشد.

او افزود: برنامه ریزی برای برگزاری سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و ۱۳ کارگروه تخصصی شامل کارگروه حمل و نقل، زمینی، ریلی، هوایی و دریایی، هتل و مراکز اقامتی و تجهیزات و مهمان نوازی، پذیرایی، و خدمات بین راهی، خدمات مسافرتی و گردشگری (سفرهای داخلی، خروجی و ورودی)، خدمات ویزا، کنسولی، گمرکی و امور مرزی، آموزش، راهنمایان گردشگری، مطالعات ایران از نگاه سفرنامه نویسان خارجی قرن۱۴، گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی، زیارتی و طبیعت گردی، غذا و نوشیدنی تشکیل شد.

گردشگری در حال بازگشت به دوران رونق و بازدید ارزیابان یونسکو از ایران

آیین مهرگان زرتشتیان یزد به صورت مجازی برگزار شد

آیین مهرگان زرتشتیان استان یزد روز شنبه مطابق با دهم مهرماه هجری شمسی به صورت مجازی در این استان برگزار شد.

منوچهر ارغوانی رییس انجمن همازور زرتشتیان استان یزد به ایرنا گفت: این مراسم همه ساله با حضور زرتشتیان برپا میشد اما طی سال گذشته و امسال بعلت شیوع کرونا در فضای مجازی برپا شد.

وی با بیان اینکه آیین مهرگان، پاسداشت جشن ملی است افزود: در ایران باستان، آیین مهرگان پس از نوروز اهمیت ویژه ای داشت به سبب اینکه هر ۲ مراسم آغاز فصل سال را نوید می داد، نوروز آغاز تابستان و مهرگان، آغاز زمستان، زیرا در آن زمان سال به ۲ فصل تقسیم می شد.

وی اظهار داشت: انگیزه ای که به پیدایش آیین مهرگان در تاریخ ایران نسبت می دهند، پیروزی ایرانیان بر ضحاک ستمگر، به رهبری کاوه آهنگر است که ایرانیان او را در بند آوردند و فریدون را به عنوان رهبر برگزیدند.

گردشگری در حال بازگشت به دوران رونق و بازدید ارزیابان یونسکو از ایران

ایران با افزایش سرعت واکسیناسیون به دنبال رونق مجدد گردشگری است

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی افزود: در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و روساخت‌های لازم برای شروع مجدد رونق این حوزه هستیم.

شالبافیان که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین نشست هم‌اندیشی سیاست‌ها و استراتژی‌های بلندمدت گردشگری داخلی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که از ۱۳ تا۱۶ مهر جاری در کشور مالدیو در حال برگزاری است شرکت و سیاست‌ها و راهبردهای ایران را به ویژه در ایام کرونا و پساکرونا تشریح کرد.

او ضمن بیان چالش‌های پیش‌روی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی را که در زمان همه‌گیری کرونا برای کاهش آثار منفی آن بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران اتخاذ شده، تشریح کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه شرایط همه‌گیری کرونا به گونه‌ای بود که مرزهای ورودی کشور بسته و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعمل‌های بهداشتی با محدودیت‌های فراوانی مواجه شد، فعالان گردشگری کشور آسیب‌های زیادی دیدند که اقداماتی برای حمایت از آن‌ها و جلوگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایت‌ها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.

معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران و از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری داخلی کشور، از چشم‌انداز رو به رشد گردشگری داخلی طی چند ماه آینده و رونق مجدد آن خبر داد و افزود: در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و روساخت‌های لازم برای شروع مجدد رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بین‌المللی شامل عید نوروز و سایر جشنواره‌های موضوعی هستیم.

تدوین بسته جدید حمایت از صنایع گردشگری

جمشیده حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران از تدوین بسته حمایتی برای صنعت گردشگری و بهبود وضعیت این صنایع آسیب‌دیده از کرونا خبر داد.

حمزه‌زاده در خصوص ارسال نامه جامعه هتلداران ایران به علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص ارائه پیشنهاد های حمایتی گفت: هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری در همه گیری کرونا، آسیب‌های گسترده‌ای دیدند و تاکنون بسته‌های حمایتی کمک چندانی به این مراکز اقامتی و هتل ها نکرده است. در صورت واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت تا پایان سال و ارائه روادید ورود به گردشگران خارجی می توان تاب آوری فعالان صنعت گردشگری را به حداکثر رساند.

وی بازپرداخت وام کرونا ای از نیمه سال ۱۴۰۱ به مدت سه سال با همان بهره ۱۲ درصدی بدون لحاظ جریمه، همچنین امهال پرداخت قبوض آب برق گاز مصرفی تاسیسات گردشگری تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ از جمله دیگر موارد حداقلی برای بازگشت به شرایط معمول دانست.

گردشگری در حال بازگشت به دوران رونق و بازدید ارزیابان یونسکو از ایران

مرحله دوم پرداخت خسارت کرونا به صنعتگران صنایع‌دستی

فرهاد فلاح مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اعطای تسهیلات مرحله دوم خسارت کرونا به صنعتگران و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی که در مرحله اول از این تسهیلات استفاده نکردند، خبر داد.

فلاح با اشاره به تلاش‌های انجام شده به‌منظور حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی و صنعتگران در دوره کرونا، گفت: در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، پرداخت تسهیلات کرونا به مراکز توزیع و عرضه صنایع‌دستی تصویب شد و با پیگیری‌های این وزارتخانه، خوشبختانه مجوز ثبت‌نام تولیدکنندگان صنایع‌دستی که در سال گذشته به هر دلیل از دریافت این تسهیلات باز ماندند، دریافت شد.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: مسئولان مراکز تخصصی عرضه محصولات صنایع‌دستی و تولیدکنندگان دارای مجوز تولید محصولات صنایع‌دستی اعم از خانگی، انفرادی یا کارگاهی که در سال ۱۳۹۹ نتوانستند تسهیلات دریافت کنند، می‌توانند از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند.