گیلارلو دریاچه‌ای زیبا در اردبیل

بر روی دریاچه گیلارلو سد خاکی احداث شده است که آب آن از طریق کانالی از رودخانه‌های برزند و دیزده چای تامین می‌شود و از مهمترین سدهای موجود در منطقه مغان می‌باشد.

به گزارش سلام نو، شهرستان مرزی گرمی که در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری استان اردبیل واقع شده جاذبه‌ های گردشگری و طبیعی بسیار دلپذیر و بکری دارد. دریاچه گیلارلو نیز که از دریاچه های مصنوعی داخل شهری شهرستان گرمی محسوب می شود از دیدنیهای این منطقه است. طبیعت اطراف دریاچه، موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در کنار جاده اردبیل–گرمی و بیله سوار، وجود آلاچیق ‌ها و کمپ‌ های اقامتی و امکانات تفریحی از جمله قایق سواری، گیلارلو را به قطب گردشگری این شهرستان تبدیل کرده است. دریاچه گیلارلو گرمی بعد از دریاچه شورابیل اردبیل دومین دریاچه بزرگ استان اردبیل به شمار می رود.

گیلارلو دریاچه‌ای زیبا در اردبیل

دریاچه گیلارلو در شهرستان گرمی استان اردبیل با هشت میلیون مترمکعب حجم آب که با هدف تامین آب شرب شهر گرمی احداث شده بود با انتقال آب جعفرآباد به گرمی و رفع مشکل آب این شهر، به عنوان منطقه نمونه گردشگری درآمد. این دریاچه در سه کیلومتری شمال شهر گرمی و در کنار روستای گیلارلو واقع است. بر روی دریاچه گیلارلو سد خاکی احداث شده است که آب آن از طریق کانالی از رودخانه های برزند و دیزده چای تامین می شود و از مهمترین سدهای موجود در منطقه مغان می باشد.

گیلارلو دریاچه‌ای زیبا در اردبیل

مشخصات دریاچه

این دریاچه در سال ۱۳۶۹ شروع به احداث و در سال ۱۳۷۴ مورد بهره برداری قرار گرفت. گنجایش مخزن سد هشت و نیم میلیون مترمکعب، ارتفاع سد ۲۵ متر، طول تاج سد ۹۳۰ متر، توانایی آبدهی ۲۷۰ لیتر در ثانیه می باشد. کانال آب آور دریاچه گیلارلو که آب برزند چای بخش انگوت را به این دریاچه هدایت می کند مهمترین شاهراه تامین آب این دریاچه است. اگرچه در فصول کشت نیاز زارعان به روان آب ها ضروری می نماید و معمولا بخشی از آب برزند چای نیز عطش زمین‌های زراعی همجوار را فرو می نشاند اما دست های خالی کانال آب آور دریاچه گیلارلو نشان از بی توجهی به سهم این دریاچه از برزند چای دارد.

گیلارلو دریاچه‌ای زیبا در اردبیل

موقعیت مکانی

این دریاچه در سه کیلومتری شمال گرمی واقع شده است.

منبع: تریپ یار