آغاز به کار اولین ربات راهنمای گردشگری در جهان

تهران- ایرنا- اولین ربات راهنمای گردشگری جهان در یکی از غارهای کشور یونان آغاز به کار کرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این ربات که پرسفونه (Persephone) نام دارد، از اواسط ماه ژوئیه (تیر ۱۴۰۰) در غار آلیستراتی واقع در شمال یونان و در ۱۳۵ کیلومتری شمال شرق شهر سالونیک کار استقبال و راهنمایی از گردشگران را آغاز کرد. این ربات چندزبانه در ۱۵۰ متر اول این غار که ورود عموم به آن آزاد است، گردشگران را همراهی می‌کند و هدایت آنها در ۷۵۰ متر باقیمانده برعهده یک تورلیدر انسانی است.

پرسفونه قادر است توضیحات مربوط به غار را به ۳۳ زبان مختلف ارائه داده و به سه زبان مختلف با گردشگران تعاملات ساده و ابتدایی برقرار کند. این ربات همچنین می‌تواند به ۳۳ سوال از پیش طراحی شده نیز پاسخ دهد، البته فقط به زبان یونانی.

اولین تور لیدر رباتیک جهان از آن جهت پرسفونه نام گرفته که بر طبق اساطیر یونان باستان، خدای دنیای مردگان که هادس یا پلوتو نام دارد در دشتی در حوالی غار آلیستراتی پرسفونه را با رضایت پدرش زئوس ربود تا او را به همسری بگیرد.

ایده ساخت چنین رباتی پس از دیدن یک ربات در تلویزیون به ذهن نیکوس کارتالیس (Nikos Kartalis) مدیریت علمی غار آلیستراتی رسید که گردشگران را در یک گالری هنری راهنمایی می‌کرد. پس از گذشت هفده سال بودجه لازم برای طراحی و تولید این ربات تامین و ایده ساخت آن به واقعیت تبدیل شد؛ کار ساخت پرسفونه در مجموع ۱۳۹ هزار دلار هزینه داشت.

به گفته کارتالیس، استفاده از این ربات میزان بازدیدکنندگان از غار آلیستراتی را در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داده است.

وی می‌گوید: این که گردشگران بتوانند از یک ربات سوال بپرسند و جواب بگیرند، برایشان تجربه‌ بی‌سابقه‌ای است. بیشتر گردشگران خارجی باورشان نمی‌شد یونان توان ساخت یک ربات و استفاده از آن به عنوان تور لیدر در یک غار را داشته باشد.