بهره برداری از مجموعه تاریخی و گردشگری رازی شهر ری/نمایش ۵۰ نقاشی قهوه خانه ای

مجموعه تاریخی و گردشگری رازی شهر ری در زمینی به مساحت 4 هکتار باحضور شهردار تهران، فرماندار ویژه شهرستان ری، اعضای شورای شهر تهران و جمعی از مسئولین شهری به بهره برداری رسید.

به گزارش ایسنا، صفا صبوری دیلمی در مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی و گردشگری رازی واقع در شهرری گفت: زمانی که مدیریت شهری پنجم پروژه رازی را تحویل گرفت، تصور نمی‌شد که با وجود مشکلات مالی و بدهی فراوان، به این راحتی پروژه به پایان برسد. مجموعه رازی در زمینی به مساحت چهار هکتار احداث شده است. این مجموعه، فضایی بیش از ۳۱ هزار متر مربع با چهار سالن وسیع دارد. مجموعه رازی نخستین مجموعه تاریخی-گردشگری شهرداری تهران است. از دهه هفتاد زمزمه احداث این پروژه آغاز شد اما با سرعت پایینی حرکت کرد. زمانی که معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۳۸۹ این پروژه را به دست گرفت، کار به خوبی پیش رفت اما متناسب با سرعت و برنامه نبود.

وی افزود: از ۳۰ ماه پیش که شهردار تهران دستور داد تمامی پروژه‌های جنوب تهران با همت و سرعت بیشتری اجرا شود، تعدادی پروژه مورد توجه قرار گرفت که یکی از این پروژه‌ها مجموعه گردشگری-تاریخی رازی بود. گاهی اوقات در روزهای جمعه بیش از ۲۰۰ نفر در این مجموعه درحال فعالیت بودند.

وی با تأکید بر اینکه هزینه مفصلی برای پروژه رازی انجام شده است، افزود: باتوجه به اینکه پروژه رازی در طول سالیان ساخته شده، هزینه پروژه را به قیمت امروز برآورد کرده‌ایم. بیش از یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش مجموعه رازی به قیمت امروز است. مجموعه رازی یکی از کم نظیرترین مجموعه‌های تاریخی-گردشگری است. این پروژه دارای فضاهای متعدد از جمله موزه، کتابخانه، آمفی تئاتر روباز، چهار سالن همایش با ظرفیت ۱۰۰ نفر تا ۹۰۰ نفر، گالری‌های متعدد و … است. مهم ترین فضایی که در مجموعه رازی وجود دارد، یک سایت کاوش تاریخی است. فاصله میان مجموعه رازی تا دیوار محوطه برج تاریخی طغرل، یک فضای کاوش بکر و طبیعی است. شهرداری درحال رایزنی با سازمان میراث فرهنگی است تا کاوش تاریخی در این منطقه آغاز شود.

وی تاکید کرد: امید است که این فضا کمک کند تا کمبود سرانه‌های منطقه ۲۰ و شهرری جبران شود. کارکرد این فضا محلی و منطقه‌ای نیست و متعلق به تمامی شهروندان تهرانی است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه تعدادی پروژه در جنوب تهران درحال اتمام است، افزود: برای مثال پروژه بزرگراه ۷۶ متری شهید رستگار در جنوب شرقی ترین نقطه تهران به اتمام رسیده است. به زودی بزرگراه ۷۶ متری شهید بروجردی در جنوب غربی به بهره برداری خواهد رسید. این پروژه‌ها بیش از ۱۰ سال درحال کار بودند و در این دوره از مدیریت شهری پنجم سرعت بیشتری گرفتند. یکی از پروژه‌های بی نظیر در این دوره باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) است که شهرداری توانست مشکلات را با راه آهن حل کند و هزینه تملک را به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان پرداخت کند. فاز نخست این باغ راه در همین دوره به پایان می‌رسد.

در بخش دیگری از این جلسه محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز گفت: ری قدیمی ترین و مهمترین منطقه استان تهران است و علاوه بر بافت تاریخی، بافت مذهبی ری نیز فرصتی را فراهم کرده که به عنوان قطب گردشگری معرفی شود. مجموعه رازی سعی دارد که در زندگی مردم ری حضور ممتاز داشته باشد و تلاش می کند با استفاده خلاقانه از ظرفیت های خود گروه های متنوعی از گردشگران را جذب کند.

وی با بیان اینکه باید به ظرفیت‌ های ری توجه بیشتری شود، ادامه داد: اگر از منظر گردشگری به ری نگاه کنیم ظرفیت این شهر منحصر به فرد است. چرا که تلفیقی از ظرفیت های تاریخی، باستانی و مذهبی را در خود دارد. امیدواریم موزه ری را ایجاد کنیم و همچنین به موضوعات دیگری مانند سینما، گالری و کتابخانه که نقش مهمی در گردشگری ری دارد کمک کنیم. علاوه بر این در این مراسم ۵۰ نقاشی قهوه خانه ای نیز در این مجموعه به نمایش درآمد.

وی تاکید کرد: ظرفیت گردشگری تهران زیاد است اما تهران مقصد گردشگری نیست و امیدواریم با تجمیع ظرفیت‌های گردشگری شهرداری تهران که بسیار گسترده است، فرصتی را فراهم کنیم که مردم تهران، ایران و جهان، تهران را به عنوان مقاصد گردشگری انتخاب کنند. امیدواریم با کمک شورا مسأله تبدیل ستاد گردشگری به سازمان را به نتیجه برسانیم. دو اقدام در راستای حفظ میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی ری از طرف ستاد گردشگری انجام شده که ثبت کوه بی بی شهربانو در آثار ملی و ساماندهی مجموعه چشمه علی با رعایت ملاحظات میراث از آن جمله است. امیدواریم این مجموعه تاریخی و گردشگری همراه با میراث مذهبی و تاریخی ری بتواند به توسعه فرهنگی و اجتماعی ری کمک کند و فرصتی برای گردشگری تاریخی و مذهبی در شهر تهران باشد.

در ابتدای این مراسم نیز فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ در تشریح جزییات این پروژه گفت: با همت شهردار تهران این مجموعه که بالغ بر ۲۰ سال از تهیه نقشه و دستور اجرایی آن گذشته بود آماده استفاده شهروندان شد. در طرح جامع تهران اسناد بالادستی سند توسعه ای که برای ری لحاظ کردند، این شهر را به عنوان جایگاه تاریخی گردشگری، مذهبی و مسکونی و … در نظر گرفتند.

وی افزود: بعد از تجربه برنامه دوم توسعه، شورای پنجم و مدیریت شهری پارادایم شیفتی را انجام دادند و نگاه کل نگری را به برنامه ریزی هسته ای توسعه تغییر دادند. در تنظیم برنامه حرکتی در ری علاوه بر اینکه اسناد بالادستی را لحاظ کردیم بحث حکمرانی خوب شهری را با توجه به چالش های ری در نظر گرفتیم. ۱۰ موضوع استراتژیک در ری وجود دارد که در چهار موضع اثرات خود را نشان داد که از جمله آن می توان به زمین های پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی که ۲۰۰ هکتار از زمین های منطقه را شامل می شد، ناحیه صنعتی شمال ری که ۲۱۰ هکتار بود و ۴۰ هکتار از فضای گردشگری که در قسمت مرکزی به عنوان مراکز توسعه ری مطرح شد، اشاره کرد.

وی ادامه داد: پیرامون ری توسعه ۱۸۰ هکتاری در حریم ری نیز به عنوان زون گردشگری در برنامه ریزی ها لحاظ شد. ارتقای تاب آوری، تشکیل و توسعه ظرفیت انتقال آب های سطحی، از تدابیری است که در ری اتفاق افتاده است در این راستا ارتقای کیفیت خدمات و جایگاه رتبه بندی منطقه شاهد این مدعا است.موضوع فضاهای کالبدی و احداث فضاهای شهری ۱۰ هکتار از این فضاها ساماندهی شد و فضای بی‌دفاع به فضای شهری تبدیل شد.

وی تاکید کرد: ارتقای سرانه های فضای سبز به میزان ۲ متر که۵۰ درصد آن درون شهری بود اتفاق افتاد. امیدواریم در ماه آینده ۱۲۰ پروژه که از سال گذشته اجرایی شدند به بهره برداری برسانیم.