تامین زیرساخت‌های گردشگری مطالبه رامیانی‌ها از دولت مردمی

گنبدکاووس- ایرنا- شهرستان رامیان واقع در شرق گلستان دارای جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی است که توسعه آن نیازمند تامین زیرساختهاست، شکوفایی این ظرفیتها از جمله موارد تاکید رییس جمهوری در ایام تبلیغات انتخاباتی بود که با تلاش کابینه جهادی دولت سیزدهم میسر می‌شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان رامیان با جمعیت تقریبی ۸۷ هزار نفر و گستره جغرافیایی ۷۸۳ کیلومتر مربع، سرزمینی محصور در میان رشته کوه‌های البرز شرقی با چشمه‌سارها، آبشارها و جویبارهای متعدد و جنگل‌ها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و تاریخی، منطقه‌ای جذاب برای گردشگران است.

ارتفاعات قلعه میران، چشمه گل رامیان، ارتفاعات و روستاهای ییلاقی “النگ، پاقلعه، شیر آباد، شفیع آباد، پشمکی، کشکک، ویرو، جوزچال، الهادی ،ملچ آرام” و چشمه‌های نیلبرگ، سیدکلاته، انجیر چشمه، سرگل و آبشارهای پشمکی، شیرآباد، سرخه کمر، شفت، جوزک، اوتره، اوشرشر، هشت بهشت و اوگردگرد و همچنین وجود آب بندان‌های زیبای شفیع آباد، نقی آباد، لاله باغ و کلوکن تنها بخشی از چشم اندازهای طبیعی رامیان است که تا پیش از شیوع کرونا در طول سال به ویژه تعطیلات عید نوروز و تابستان جمعیت قابل توجهی از گردشگران و مسافران برای دیدن جاذابه‌ها و مواهب خدادادی به این شهرستان سفر می‌کردند که با توجه به شرایط کرونایی ۲ سال اخیر تعداد گردشگران کاهش یافته است.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان رامیان می‌توان به حمام تاریخی (گرمایه اروج)، غار پشمکی (در روستای پاقلعه)، غار شیرآباد، امامزاده بی بی حلیمه خاتون روستای الهادی، امامزاده قاسم شهر دلند، پارک جنگلی شیر آباد، پارک جنگلی دلند در حاشیه جاده تهران – گرگان – مشهد اشاره کرد.

تامین زیرساخت‌های گردشگری مطالبه رامیانی‌ها از دولت مردمی

همچنین وجود سایت پروازی الهادی و پاقلعه نیز رامیان را تبدیل به بهشت پاراگلایدر سوارها نموده است، این سایت زیبا که بیشتر علاقمندان این رشته آوازه اش را شنیده‌اند بی شک یکی از بهترین و پرطرفدارترین سایت‌های پروازی ایران است.

هر ساله با شروع برداشت توت فرنگی، جشنواره توت فرنگی به منظور شکرگزاری از برداشت این محصول با هدف انتقال آداب و رسوم، آیین‌های بومی محلی و نکوداشت سنن کهن در محل آب بندان روستای شفیع آباد بخش فندرسک رامیان برگزار می‌شود که خود به تنهایی یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

منسوجات ابریشمی برجسته‌ترین اثر هنر دست مردمان (زنان و دختران) رامیان است و چه بسا که هنر ابریشم بافی آن از معماری، موسیقی، اشعار و داستان‌های بومی نیز شهرت بیشتری دارد و هم اکنون این شهرستان در کنار مینودشت قطب تولید ابریشم استان گلستان به شمار می‌رود و بانوان در این دیار از دیرباز به نوغانداری و بافت پارچه‌های ابریشمی می‌پرداختند.

تامین زیرساخت‌های گردشگری مطالبه رامیانی‌ها از دولت مردمی

تولید دستمال، رومیزی، سفره، حوله، عرقچین، جلیقه، پیراهن و البسه زنانه محلی از جنس ابریشم رامیان معروف است و ابریشم بافی این شهرستان در سال ۱۳۹۲ گواهی نامه مهر اصالت یونسکو را احراز کرد و هنوز منسوجات ابریشمی در زندگی روزمره کاربرد دارد و به عنوان هدیه و سوغاتی در میان مردم رواج داشته و جزو هویت بومی مردم این دیار به شمار می‌رود.

وجود این همه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در کنار آداب و رسوم و هنرهای دستی مردمان رامیان فرصت بسیار مغتنمی برای رونق صنعت پر درآمد گردشگری و اشتغال ناشی از آن است که فرماندار این شهرستان با اذعان به این منابع و ظرفیت‌ها، لازمه بهره‌مندی از آن را ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری مطابق با سلیقه روز جامعه از جمله ایجاد و تقویت اقامتگاه‌های بوم‌گردی همراه با فضاهایی برای طبخ غذاهای محلی و معرفی آثار دست مردم این دیار می‌داند.

تامین زیرساختها به توسعه گردشگری می انجامد

جواد صادقلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت که وجود این نوع از اقامتگاه‌ها البته از نوع مجاز و قانونی و با امکانات مناسب سبب تنوع سازی و ایجاد رقابت در بازار گردشگری در کنار تقویت توجه به محیط زیست و فرهنگ بومی و انتقال فرهنگ اصیل گذشتگان به نسل امروز و از همه مهمتر درآمدزایی برای جوامع محلی می‌شود.

تامین زیرساخت‌های گردشگری مطالبه رامیانی‌ها از دولت مردمی

وی، معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی رامیان، ساماندهی و نظارت بر فعالیت اقامتگاه‌های مجاز بوم‌گردی در کنار سایر مراکز اقامتی و پذیرایی را از مهمترین راهکارها برای توسعه صنعت گردشگری این شهرستان دانست و گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری رامیان با توجه به وجود پتانسیل‌های بالقوه فراوان آن می‌تواند به معرفی بهتر جاذبه‌های تفریحی و رونق اکوتوریسم منطقه کمک زیادی کند.

فرماندار رامیان، ایجاد سایت‌های گردشگری را از دیگر راهکارهای جذب توریسم و رونق گردشگری این شهرستان دانست و افزود: اعتبار لازم برای ایجاد سایت‌های گردشگری در مناطق شیرآباد، پارک جنگلی دلند، باغ تاشته، اولنگ، گل رامیان، نیلبرگ، شفیع آباد و کمپینگ دارکلاته باید تامین شود.

لزوم سرمایه گذاری در بخش گردشگری رامیان

صادقلو تاکید کرد: در صورت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری رامیان که مسوولان محلی از آن استقبال می‌کنند، این شهرستان ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به مقصد نهایی گردشگران داخلی و خارجی دارد.

وی معتقد است که وجود این اقامتگاه‌های بوم گردی با امکانات مناسب علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان، باعث ایجاد رقابت در فعالیت گردشگری، تقویت توجه به محیط زیست و فرهنگ بومی و انتقال فرهنگ اصیل گذشتگان به نسل امروز و از همه مهمترین درآمدزایی برای جوامع محلی می‌شود.

به گفته فرماندار رامیان، روستاییان دارای فرهنگی متفاوت نسبت به گردشگران هستند و هنوز برخی محدودیت‌ها و حساسیت‌ها در این مناطق وجود دارد که باید به آن توجه شود و از طرف دیگر نحوه برخورد و چگونگی تعامل با گردشگران مانند یادگیری زبان‌های خارجی از آموزش‌های لازم برای افراد علاقمند به ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

صادقلو افزود: هم اکنون رامیان ۱۵ واحد اقامتی شامل یک هتل، ۲ هتل آپارتمان، یک متل، یک مهمانپذیر و ۶ اقامتگاه بوم‌گردی، چهار خانه مسافر و یک واحد پذیرایی دارد مضاف بر اینکه سه واحد بوم‌گردی و سه مرکز اقامتی توسط سرمایه‌گذاران در این شهرستان در حال ساخت است.

شماری از کارشناسان و اهالی شهرستان رامیان امیدوارند مشکلات زیرساختی این منطقه در بخش های مختلف در مدت فعالیت دولت سیزدهم برطرف می شود چرا که آیت الله رییسی و کابینه اش در آغاز فعالیتش نشان داده که مشکلات کشور در همه استانها رصد و برای رفع آن تدابیر ویژه ای اتخاذ کند.

تاثیر توسعه گردشگری بر حل مشکلات بیکاری و افزایش درآمد اقتصادی

رضا صمدی دانشجوی کارشناسی ارشد رامیانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از دولت جهادی سیزدهم انتظار داریم که محدودیت ها و مشکلات این شهرستان را که سالها گریبانگیر منطقه بوده است برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد : این شهرستان استان گلستان دارای ظرفیت های زیادی طبیعی و تاریخی که با شکوفایی آنها علاوه بر رفع مشکلات بیکاری، اقتصاد و درآمد اهالی منطقه نیز توسعه می یابد.

دولت سیزدهم و خلق زیباترین تابلوی تلاش جهادی

وی برداشتن گامهای نخستین دولت سیزدهم در رفع نیازهای جامعه را امیدبخش دانست و گفت : برآیند فعالیت دولت سیزدهم در مدت کوتاه فعالیت نشان می دهد که زیباترین تابلوی تلاش جهادی را در کارنامه انقلاب اسلامی خلق خواهد کرد.

این شهروند رامیانی اظهارامیدواری کرد اهالی این شهرستان هم همچون دیگر مناطق کشور با تلاش جهادی مسوولان کابینه دولت سیزدهم روی رفاه و توسعه را ببینند و بیش از پیش گام های توسعه بردارند.